مقاله تحلیلی:‌ کاربرد فناوری ‌های هوشمند در طراحی شهرها

مقاله تحلیلی:‌ کاربرد فناوری ‌های هوشمند در طراحی شهرها

 شهرهای هوشمند ممکن است نه‌تنها به دلیل صرفه‌جویی در هزینه‌ها بلکه به دلیل دیگر منافع برای شهروندان و کسب‌وکارهای محلی هم ارزش ایجاد کنند.

تغییر طراحی – ساختن یک شهر

کلید ساخت شهرهای واقعاً هوشمند و بهره‌ور برای آینده نه‌تنها در بهبود زیرساخت‌ها بلکه در پایه و اساس آن‌ها است. این شامل مفاهیمی مانند مدیریت انرژی و منابع، ترافیک و بهره‌وری، خدمات عمومی، فرهنگ فعال و آموزش است.

طراحی صرفاً به معنای استفاده از حسگرهای مجهز به IoT نیست

این کار خیلی بیشتر از استفاده از چند حسگر IoT در تقاطع‌های اصلی و استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر است. از این موارد باید در مقیاس بزرگ استفاده شود. همه این‌ها باید باهم ترکیب شوند؛ مثلاً تولید و مصرف انرژی، درحالی‌که دو مفهوم مجزا هستند باهم ترکیب می‌شوند و تأثیر مستقیم بر هم دارند. نیازی به گفتن نیست که درگذشته این دو به هم متصل نبودند. آینده نشان می‌دهد که این سیستم‌ها باید باهم ارتباط هوشمند داشته باشند.

انرژی تجدید پذیر

مثلاً می‌توان هنگامی‌که سطح مصرف برق پایین می‌آید تولید را کاهش داده و در هنگام افزایش مصرف دوباره آن را بیشتر کرد.

آیا همه‌چیز هوشمند است؟

مانند آنچه در یک خانه هوشمند می‌بینید، شهرهای هوشمند هم قادر به همگام‌سازی، ارتباط و انتقال داده‌ها بین سیستم‌ها و فرآیندها هستند.

افزایش گشت زنی در مناطق جرم خیز

سیستم گزارش داده‌ها ممکن است متوجه افزایش جرم در یک منطقه خاص شده و مسیر گشت‌های پلیس را به آنجا تغییر دهد؛ اما این کار چه تأثیری در ارزش کلی شهر دارد؟ آیا فناوری‌های هوشمند بیلیون‌ها به هزینه‌های بالاسری شهر اضافه خواهند کرد، یا این هزینه‌ها نتیجه‌ای خواهد داشت؟ و در چه مرحله‌ای باید یکپارچه‌سازی و استفاده از چنین فناوری‌هایی شروع شود؟

همه‌چیز با یک ایده شروع می‌شود

قبل از هر چیز باید با مفهوم اصلی یا اولیه شروع کنیم. واقعاً یک شهر هوشمند چیست و چه بهبودهایی ایجاد می‌کند؟

هر شهر ذاتاً با شهرهای دیگر متفاوت است

شاید به نظر برسد که تکاپوی مردم، تعدد کسب‌وکارها و ترافیک در همه‌جا یکسان است، اما این‌گونه نیست.

برای هوشمند سازی یک شهر باید همه‌چیز در یک سیستم یا پلتفرم واحد متصل جای‌داده شود

این موضوع شامل صنعت است که برای هر منطقه کاملاً متفاوت است. صنعت در سانفرانسیسکو کاملاً متفاوت با صنعت در شهر نیویورک است. برای زیرساخت‌های هر منطقه هم می‌توان همین موضوع را بیات کرد.

حقایق نیاز به در نظر گرفتن، برنامه‌ریزی و استفاده از فناوری‌های هوشمند در طراحی هر شهر را نشان می‌دهند

انجام دادن این کار در شهرها یا مناطقی که قبلاً پایه‌گذاری شده‌اند، کار دشواری است.

پس چگونه این فناوری‌ها را در فاز طراحی که سال‌های پیش اتفاق افتاده است جای دهیم؟

خیلی ساده است. ایده اولیه و مفهوم اصلی که می‌خواهید با آن شروع کنید مستقیماً با آرایش کنونی شهر در ارتباط است. شما باید یک استراتژی مناسب برای یکپارچه‌سازی و بهبود کلی شهر اتخاذ کنید.

فکر کردن به یک شهر باید تبدیل به یک کل شود. این کار به پیشگیری از بعضی از مشکلاتی که ممکن است در اجرای فناوری‌های مدرن پیش بیاید کمک می‌کند. تغییر باید در مرکز فعالیت‌های شهر اتفاق بیافتد.

اما چگونه همه‌چیز در یک شهر را به هم متصل می‌کنیم؟ چگونه صنعت مدرن را به خانه‌ها و مناطق مسکونی متصل می‌کنید؟ چگونه ترافیک و زیرساخت‌ها را با خدمات عمومی همگام‌سازی می‌کنید؟ جواب فناوری‌های هوشمند است.

کارایی و عملکرد بهتر ارزش ایجاد می‌کند

ازنظر اقتصادی فناوری شهر هوشمند ممکن است باعث افزایش نرخ رشد شود. مطالعات رشد 5% و بیش از 20 تریلیون دلار آورده اقتصادی تنها در یک دهه را نشان می‌دهند؛ اما ارزش ایجادشده خیلی بیشتر از منفعت مالی است.

لس‌آنجلس سالانه 19.2 میلیارد دلار در سال را به دلیل شلوغی ترافیک در راه‌های خود از دست می‌دهد؛ درحالی‌که این رقم برای نیویورک سالانه 33.7 میلیارد دلار است – یا 2982 دلار برای هر راننده.

این‌ها فقط هزینه‌های مربوط به شلوغی و ناکارآمدی مسیرها و ترافیک است. فرض کنید که اثرات مصرف انرژی، حمل زباله عمومی و دفع آن و ... را هم در نظر بگیریم چه ارقامی به دست خواهد آمد.

مناطق شهری بین 67 تا 76 درصد از انرژی جهان را مصرف می‌کنند. در نتیجه این مناطق سه‌چهارم انتشار کربن جهانی را هم تولید می‌کنند.

مطالعات نشان می‌دهد که با برنامه‌ریزی صحیح مصرف انرژی را می‌توان 50% کاهش داد.

می‌توان از فناوری‌های هوشمند برای یکپارچه‌سازی و ساده‌سازی سیستم‌ها به‌واسطه خودکار شدن استفاده کرد. از آن مهم‌تر این فناوری‌ها موجب بهبودهای متعددی ازنظر عملیات، خروجی‌ها و راهبردهای آینده می‌شوند.

آیا بهبودهای مقیاس بزرگ مؤثر هستند؟

چنین تغییراتی در کل شهر می‌تواند بهبودهای بزرگی ایجاد کنند؛ اما چه هزینه‌ای در ابتدا دارد؟ این کار به‌تنهایی ارزش زیادی در بهبود عملیات مدرن ایجاد می‌کند.

آیا برنامه ریزان به فکر مردم هستند؟

در هنگام طراحی یک شهر هوشمند تمرکز بر شهروندان و مردمی که در آن زندگی می‌کنند خیلی مهم است. برنامه ریزان باید فکر کنند که چه‌کاری می‌توان برای بهبود زندگی روزانه، رفت‌وآمد و تجربیات افراد انجام داد.

چه فناوری‌هایی دخیل هستند؟

وقتی در مورد یک شهر هوشمندتر و بهره‌ورتر صحبت می‌کنیم، اولین چیزی که به ذهن می‌رسد مصرف انرژی است. حمل‌ونقل و زیرساخت، مدیریت پسماند و آب تمیز را هم باید در نظر بگیرید.

پارکینگ

سیستم‌های پارکینگ هوشمند می‌توانند مثلاً به رانندگان بگویند که چه زمانی و کجا یک محل خالی در منطقه وجود دارد. این به صرفه‌جویی در زمان کمک کرده، مصرف سوخت را کم می‌کند و ترافیک در منطقه را هم کاهش می‌دهد.

اما همه این فناوری‌ها به معنای جریان داده‌های مفید و جدیدی است که گروه‌های مناسب می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. حتی داده‌های جمع‌آوری‌شده از روشنایی خیابان‌ها هم می‌تواند منافعی برای شهر هوشمند داشته باشد.

حسگرهای به‌کاررفته در زیرساخت‌های موجود می‌توانند اطلاعات زیادی را جمع‌آوری کنند

یک حسگر نصب‌شده در روسازی راه را در نظر بگیرید که تعداد وسایل نقلیه عبوری از یک مقطع عرضی یا بخش از راه را اندازه‌گیری می‌کند.

کارخانه‌ها جزو مهم‌ترین تولیدکنندگان آلودگی‌های زیست‌محیطی و مصرف‌کنندگان انرژی هستند. با بهبود عملکرد آن‌ها و کاهش مصرف منابع آن‌ها، از مزیت‌های بیشتری می‌توان استفاده کرد.

همه‌چیز متصل است

اما مهم‌ترین چالش، همگام‌سازی صنایع، پلتفرم‌ها و مناطق مختلف در یک شهر است. کدام پلتفرم قدرت پردازش و انتقال داده‌ها بین تمام این‌ها را خواهد داشت؟

AI و یادگیری ماشین

خوشبختانه هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین واقعاً پیشرفت کرده است و مطمئناً به شهرهای هوشمند آینده کمک خواهند کرد. یادگیری ماشین در حال حاضر هم برای بهبود ترافیک در محل‌هایی مانند سن خوزه، کالیفرنیا و دالاس تگزاس استفاده می‌شود.

چقدر طول می‌کشد تا شهرهای هوشمند به بهره‌برداری برسند؟

اگر بی‌پرده بگوییم شهرهای هوشمند مدرن همین‌الان هم ظهور کرده‌اند. بسیاری از این فناوری‌ها آزمایش‌شده و به کار گرفته شده‌اند و بدون شک با گذر زمان بهبود هم پیدا خواهند کرد.

وسایل نقلیه بدون راننده

فناوری‌هایی مانند وسایل نقلیه بدون راننده برای حمل‌ونقل عمومی به ایجاد سیستم انرژی تجدید پذیر و سبز کمک می‌کنند.

در پایان ما باید به سیاستمداران و مقامات شهری فشار بیاوریم تا زودتر از این فناوری‌ها استفاده کنند. با کمی شانس ما هم در این شهرهای هوشمند زندگی خواهیم کرد. ما باید آینده را بسازیم؛ نه اینکه فقط منتظر آن باشیم.

  منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های alikhalili60

علی اکبر خلیلی

كارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .