مقاله تحلیلی: تست لرزه‌ ای یک پل ۷۰ در آزمایشگاه زلزله نوادا

مقاله تحلیلی: تست لرزه‌ ای یک پل ۷۰ در آزمایشگاه زلزله نوادا

 در این آزمایش شش نوع از اتصالات پل‌ها تحت آزمایش‌های لرزه‌ای شدید قرار گرفتند.

با آزمایش‌های انجام شده در میزهای لرزه‌ای بزرگ دانشگاه نوادا و آزمایشگاه مهندسی لرزه‌ای Reno، مشخص شد که روش ساخت سریع و ترکیبی، ایمن بوده و می‌توان از آن‌ها در دنیای واقعی استفاده کرد.

در این آزمایش یک پل ۷۰ تنی دو دهانه با طول ۷۰ فوت تحت چند شبیه‌سازی لرزه‌ای با بزرگی ۷.۵ قرار گرفت. میزهای هیدرولیکی به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده‌اند که نیروهای لرزه‌ای را شبیه‌سازی می‌کنند.

تیم پروژه که شامل اساتید دانشکده مهندسی عمران، دانشجویان دکترا، کارشناسی ارشد و کارشناسی بود، برای دستیابی به دو هدف معین همکاری می‌کردند: از شش اتصال، چهارتا به‌گونه‌ای طراحی‌شده بودند که حتی در طول زلزله‌های بزرگ هم آسیب نبینند و دو اتصال متحمل آسیب کنترل‌شده شوند. این دو اتصال درواقع به‌عنوان فیوز عمل خواهند کرد و با شکستن انرژی زلزله را مستهلک می‌کنند.

سعید سعیدی، محقق ارشد پروژه و پروفسور مهندسی عمران و محیط‌زیست دانشگاه و مدیر مرکز فناوری‌های پیشرفته پل‌ها و زیرساخت‌ها گفت: «این آزمایش نشان داد که هر شش اتصال مطابق انتظار عمل کردند. چند ماه طول می‌کشد تا داده‌های به‌دست‌آمده از ۲۸۰ حسگر روی پل ارزیابی شده و اطلاعات بیشتری در مورد اتصالات – شامل مبدل‌ها، شتاب سنج‌ها، پتانسیومترها و کرنش‌سنج‌هایی که برای ثبت نیروها ایجاد شده در اتصالات به کار رفته‌اند – به دست آید اما در حال حاضر با اطمینان کاربرد این اتصالات در پل‌های واقعی را توصیه می‌کنیم.»

میزهای لرزه‌ای حرکت‌ها را با %۱۵۰ از اندازه زلزله شبیه‌سازی‌شده شروع کرده و در هر آزمایش بعدی %۲۵ به این حرکت افزوده شد. زلزله شبیه‌سازی‌شده حرکات بزرگ زمین در زلزله مخرب سال ۱۹۹۴ در نورثریج کالیفرنیا را شبیه‌سازی کرد. درنهایت هدف اثبات آماده بودن اتصالات برای استفاده در روش ساخت سریع پل و کمک به محافظت از آن در برابر زلزله بود.

این تحقیق بخشی از پروژه مرکز حمل‌ونقل دانشگاه در مورد ساخت سریع پل با نام ABC – UTC است که بودجه آن توسط دپارتمان حمل‌ونقل ایالات‌متحده تأمین شده است. مرکز حمل‌ونقل توسط دانشگاه بین‌المللی فلوریدا و با همکاری دانشگاه نوادا و دانشگاه ایالتی ایوا اداره می‌شود.

هدف از این آزمایش و پروژه ایجاد اجزا و سیستم‌های پیش‌ساخته مقاوم در برابر زلزله برای پل‌ها، انتقال داده‌های آزمایش به راهنمای طراحی لرزه‌ای و کمک به گسترش کاربرد روش سریع ساخت پل در مناطقی با خطر لرزه‌ای بالا و متوسط است.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های alikhalili60

علی اکبر خلیلی

كارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
سوالات مرتبط
عکس کاربر
140پاسخ
خمش تیر بلند در عرض
سلام . میخواستم فرمول و علت خم نشدن تیر بلند از عرض رو بپرسم. مثال: چرا خطکش نازک معمولی از عرض نازکش سریع با فشار بسیار کمی خم میشه ولی در عرض بیشترش اصلا خم نمیشه
عکس کاربر
67پاسخ
برنامع چکر (CHECHER)

با سلام- فونت های برنامع چکر (CHECHER) ناخوانا هستش میتونی فونتهاش رو برامون بفرستید؟

عکس کاربر
19پاسخ
بررسی لرزه ای یک تونل حفر شده با بارگذاری دوجهته
سلام برای یک تونل قصد دارم بارگذاری دوجهته (افقی) با زلزله واقعی انجام بدم برای اصلاح و اعمال شتابنگاشت ها در دو جهت چه مبنا و مرجعی استفاده کنم بهتره؟ باتشکر
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .