مقاله تحلیلی: به‌ روز رسانی آیین‌ نامه لرزه‌ ای سانفرانسیسکو بعد از بررسی ساختمان‌ های بلند شاخص این شهر

مقاله تحلیلی: به‌ روز رسانی آیین‌ نامه لرزه‌ ای سانفرانسیسکو بعد از بررسی ساختمان‌ های بلند شاخص این شهر

 در این بررسی داده‌های ۱۵۶ ساختمان بلند با ارتفاع ۲۴۰ فوت و بلندتر جمع‌آوری شد. تمرکز اصلی این بررسی بر شمال شرقی شهر بود.

سانفرانسیسکو در تلاش است تا کارشناسان فنی را وارد جریان بررسی ایمنی لرزه‌ای ساختمان‌های بلند شاخص کند. پیشنهادات متخصصان طراحی لرزه‌ای به‌خصوص در رابطه با تغییرات آیین‌نامه، باعث اطلاع‌رسانی در مورد مسیر رو به جلوی شهر می‌شود. این کار با پیاده‌سازی ۱۶ توصیه ارائه‌شده در گزارشی تحت عنوان " استراتژی ایمنی ساختمان‌های بلند" صورت می‌گیرد.

بیل بارنز، سخنگوی سازمان برنامه‌ریزی مالی و انعطاف‌پذیری شهر که این بررسی را ترتیب داده است، معتقد است هر فردی باید متعهد به ایمنی لرزه‌ای باشد. مسئله اصلی زمان و هزینه است.

آخرین گزارش تهیه شده در این شهر با ۳۷۴ صفحه در ۱۰ ژانویه توسط شورای فناوری‌های کاربردی (ATC) منتشر شد. آخرین سری از توصیه‌های ارائه‌شده هم در تاریخ ۴ اکتبر منتشر گردید. این بررسی ۱۴ ماهه بخشی از برنامه سی‌ساله اجرای ایمنی لرزه‌ای در این شهر محسوب می‌شود.

بر طبق این گزارش یک زلزله در شرف وقوع است. بر اساس اطلاعات مرکز مطالعات زمین‌شناسی ایالات‌متحده آمریکا، احتمال وقوع یک زلزله با بزرگی ۶.۷ یا بزرگ‌تر از آن تا قبل از سال ۲۰۴۳، ۷۲ درصد است.

بسیاری از توصیه‌های ارائه‌شده مستلزم تغییرات در قانون، بودجه و آیین‌نامه هستند. قرار است در سال جاری در خصوص اینکه کدام یک از توصیه‌ها به‌واسطه تغییر در آیین‌نامه ساختمانی اجرا شوند، تصمیمات لازم اتخاذ گردد. این تغییرات در راستای به‌روزرسانی آیین‌نامه ساختمانی در کلیه ایالت‌ها است که هر سه سال یک‌بار انجام می‌شود. به‌روزرسانی آیین‌نامه شهر اواخر سال جاری (۲۰۱۹) تائید و از سال آینده (۲۰۲۰) اجرایی می‌شود.

به‌روزرسانی آیین‌نامه

دپارتمان بازرسی ساختمان‌ها در ماه مارس و بعد از روی دستگاه دولتی در رابطه با آیین‌نامه ایالت، کار خود را بر روی به‌روزرسانی آیین‌نامه آغاز می‌کند.

به گفته بارنز، این زمان‌بندی ایده آل است چرا که می‌توان به‌جای قانون‌گذاری مجزا از فرآیند به‌روزرسانی آیین‌نامه ساختمانی موجود برای اجرای توصیه‌های ارائه‌شده استفاده کرد.

تابه‌حال هیچ برآوردی از هزینه‌ها و هیچ تایم¬لاینی برای اجرای توصیه‌های ارائه‌شده در گزارش وجود نداشته است. قرار است که به‌زودی هزینه ساختمان‌های موجود برآورد شود.

به گفته بارنز قدم اول اجتماعی کردن توصیه‌های ارائه‌شده توسط سیاست‌گذاران است. هم‌زمان انتظار می‌رود که فیدبک¬هایی از ذینفعان شامل کارفرماها و سازندگان دریافت شود.

طبق گفته‌های آیز هارتاکسو، مدیر پروژه ATC؛ این مطالعه شامل توصیه‌های بسیار و یک جدول زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و طولانی‌مدت است.

ساختمان‌های موجود

در این گزارش توصیه‌شده که آیین‌نامه بر اساس ساختمان‌های موجود به‌روزرسانی و اصلاح شود تا سیاست‌ها و روش‌های جدیدی برای اجرای برنامه ارزیابی ایمنی ایالت تعریف شود و پایگاه داده ساختمان‌های بلند حفظ و گسترش یابد.

برای ساختمان‌های جدید، گزارش مذکور استانداردهای طراحی لرزه‌ای سخت‌گیرانه‌تری لحاظ می‌کند. اساس این استانداردها، بازیابی است که می‌توان آن‌ها را بسیار فراتر از ضوابط ایمنی زندگی در آیین‌نامه دانست. یکی از توصیه‌های ارائه‌شده در این گزارش، تهیه یک برنامه جامع بازیابی برای منطقه اقتصادی و مناطق مجاور بود.

دیوید بونویتز، مهندس سازه تیم ۱۳ نفره ATC می‌گوید، اگر این گزارش را بخوانید متوجه خواهید شد که ایده بازیابی عملکردی فراتر از ایمنی زندگی است به‌طوری‌که تجارت، گردشگری و موارد دیگر را هم شامل می‌شود.

طبق این گزارش برای کاهش ریسک لرزه‌ای در ساختمان‌های بلند جدید، لازم است که ضوابطی در خصوص مسائل ژئوتکنیکی تدوین شود. همچنین لازم است استانداردهایی برای طراحی عملکردی تعریف گردد.

با توجه به زلزله ۶.۹ ریشتری لوما پریتا، باید در مورد ساختمان‌های بلندمرتبه موجود، ضوابط تعمیر در آیین‌نامه ساختمانی اجرا و همچنین آیین‌نامه به‌گونه‌ای اصلاح شود که بهسازی لرزه‌ای را شامل گردد.

قاب‌های خمشی فولاد

با در نظر داشتن قاب‌های خمشی فولادی جوش داده شده که قبل از زلزله لوما پریتا ساخته شده‌اند، توصیه می‌شود که بازرسی و تعمیرات/ اصلاحات ضروری به‌طور خاص مدنظر قرار گیرند. ضوابط لرزه‌ای آیین‌نامه برای قاب‌های خمشی با اتصالات جوشی پس از زلزله ۶.۷ ریشتری نورثریج (حوالی لس‌آنجلس) در سال ۱۹۹۴ و در پی نمایان شدن جوش‌هایی که در اثر شکست ترد دچار آسیب شده بودند، دست‌خوش تغییر شد.

جان دی هوپر، مدیر بخش مهندسی زلزله موسسه Magnusson Klemencic؛ معتقد است که سوابق حرکت زمین در لوما پریتا را می‌توان به قاب‌های خمشی فولادی که در طی زلزله آسیب دیده بودند، محدود کرد.

به گفته هوپر، شدت زلزله‌ها در همه ساختمان‌ها یکسان نبود. به باور هوپر تعداد ساختمان‌هایی که تحت تأثیر زلزله قرار گرفتند، حتی کمتر از انگشتان یک دست بود. در این ساختمان‌ها تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد از جوش‌ها باید هم به لحاظ بصری و هم به لحاظ تست اولتراسونیک؛ مورد بازرسی قرار گیرند.

در مرحله بعد سازمان برنامه‌ریزی مالی و انعطاف‌پذیری با کمک ATC اقدامات لازم را در جهت اطلاع‌رسانی به تصمیم‌گیرندگان انجام می‌دهد. علاوه بر ارائه اطلاعات به کمیسیون بازرسی ساختمان‌ها (کمیسیون برنامه‌ریزی و دیگر نهادهای دولتی شهر)؛ ATC در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری رویدادی با انجمن مهندسان سازه در شمال کالیفرنیا است که ابتدای ماه آینده (فوریه) برگزار می‌شود. تیم تهیه گزارش مذکور هم به نگه‌داری و به‌روزرسانی پایگاه داده بر اساس اصول مورد نیاز می‌پردازد.

از این مطالعه می‌توان به‌عنوان مدل در سایر مناطق لرزه‌ای استفاده کرد. به گفته بارنز مقامات این شهر در حال مذاکره با انجمن‌ها و افراد دیگر از طریق کنفرانس شهرداران ایالت متحده، موسسه تحقیقاتی مهندسی زلزله و سایر دپارتمان‌ها هستند.

هوپر معتقد است سانفرانسیسکو گام بزرگی به سمت جلو برداشته است و سیاتل و لس‌آنجلس می‌توانند از مزیت‌های آن بهره‌مند شوند.

  منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
140پاسخ
خمش تیر بلند در عرض
سلام . میخواستم فرمول و علت خم نشدن تیر بلند از عرض رو بپرسم. مثال: چرا خطکش نازک معمولی از عرض نازکش سریع با فشار بسیار کمی خم میشه ولی در عرض بیشترش اصلا خم نمیشه
عکس کاربر
67پاسخ
برنامع چکر (CHECHER)

با سلام- فونت های برنامع چکر (CHECHER) ناخوانا هستش میتونی فونتهاش رو برامون بفرستید؟

عکس کاربر
19پاسخ
بررسی لرزه ای یک تونل حفر شده با بارگذاری دوجهته
سلام برای یک تونل قصد دارم بارگذاری دوجهته (افقی) با زلزله واقعی انجام بدم برای اصلاح و اعمال شتابنگاشت ها در دو جهت چه مبنا و مرجعی استفاده کنم بهتره؟ باتشکر
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .