مقاله تحلیلی: 6 مشکلی که صنعت ساختمان با آن روبرو است

مقاله تحلیلی: 6 مشکلی که صنعت ساختمان با آن روبرو است

صنعت ساختمان یک بازار در حال رشد است. بااین‌وجود هنوز هم مشکلاتی وجود دارد که باید روی آن بیشتر کار شود.

 بازار صنعت ساختمان در حال رشد است. ساخت‌وساز در حال حاضر، طبق PwC، یکی از بخش‌های بزرگ است و 11 درصد از تولید ناخالص جهانی را تشکیل می‌دهد. در نیمه سال 2018 پیش‌بینی شد که ساخت‌وساز در کل جهان و طی یک دوره 19 ماهه،‌ 13.2 درصد رشد داشته باشد. بااین‌حال این تقاضای زیاد فشار بیشتری به صنعت ساختمان برای حل کردن چالش‌های زیر وارد می‌کند.

شرکت‌هایی که با مشکلات زیر وارد چالش می‌شوند و فرآیندهای کسب‌وکار خود را بهبود می‌بخشند، می‌توانند به‌راحتی از رقبا پیشی بگیرند؛ اما شرکت‌هایی که در مواجهه با مشکلات واقعی شکست می‌خورند به‌تدریج از میدان رقابت کنار رانده می‌شوند. در این مقاله به شش مشکل بزرگی که فعالان صنعت ساختمان باید با آن‌ها مقابله کنند، اشاره می‌کنیم.

 بهره‌وری و سودآوری

موانع متعددی برای ورود به ساخت‌وساز وجود دارد؛ به عبارتی این بازار کاملاً اشباع شده است. در چنین شرایطی حاشیه سود از بین می‌رود. این موضوع باعث کاهش احتمال سرمایه‌گذاری برای به‌روزرسانی فرآیندها و فناوری‌های موردنیاز کسب‌وکار می‌شود.

طبق COAA، رکود بهره‌وری در ساخت‌وساز را می‌توان به سه مشکل اصلی نسبت داد؛ زیرا 63 درصد از زمان کارگر معمولاً در موارد زیر صرف می‌شود:

  • در حال انتظار برای تهیه و دریافت مصالح و تجهیزات
  • رفت‌وآمد به محل کار
  • انتخاب نحوه انجام کار

شرکت‌ها باید روی نحوه افزایش بهره‌وری نیروی کار از طریق برنامه‌ریزی و فرآیندهای کاری بهتر تمرکز کنند.

پروژه‌های ناکارآمد

همان‌گونه که انتظار هم می‌رفت پیچیدگی پروژه‌ها در حال افزایش است؛ یعنی یک مؤلفه پیش‌بینی‌نشده می‌تواند حاشیه سود به‌شدت کوچک موجود را هم از بین ببرد. هر چه پروژه‌های ساختمانی بزرگ‌تر و پیچیده‌تر می‌شوند، نیاز پیمانکار به پیشرفت کارآمد، به‌موقع و در محدوده بودجه بیشتر می‌شود.

طبق Accenture تنها 30 درصد از پروژه‌های بزرگ در بخش انرژی در محدوده بودجه مصوب خاتمه پیدا کرده و تنها نیمی از آن‌ها در زمان توافق شده قبلی تحویل داده می‌شوند.

کمبود نیروی کار/ مهارت

این مشکل جدید نیست؛ اما مطمئناً از بین هم نمی‌رود. قبل از سال 2008 بازار نیروی کار پر از نیروهای سنتی و متولدین بعد از جنگ جهانی دوم بود. در حال حاضر افراد نسل جدید و متولدین سال 2000 به بعد هم اضافه شده‌اند. NLB خاطر نشان می‌کند که با بازنشستگی نیروهای قدیمی و متولدین بعد از جنگ جهانی، دو گروه جدید تفاوت‌های زیادی در رفتار و گرایش با بخش‌های صنعتی سنگین خواهند داشت.

در حال حاضر شرکت‌ها نیاز دارند که راهبردهای استخدامی خود را با همکاری با دانشکده‌ها و مدارس بهبود ببخشند تا نیروی کار ماهر مورد تشویق قرار گیرد.

6 مشکلی که صنعت ساختمان با آن روبرو است

پایداری

در دنیای امروز پایداری ذهن هر کس را به خود مشغول کرده است. با آگاهی بیشتر شدن مصرف‌کنندگان نسبت به تأثیرات خود بر محیط‌زیست، این افراد در تلاش هستند پیمانکارانی انتخاب کنند که از مصالح و روش‌های پایدارتری استفاده کنند.

با توجه به رقابت شدید، متخصصان معتقدند که رویکرد ساختمان‌های سبز می‌تواند راهی برای متمایز کردن شرکت‌های ساختمانی باشد

مشکلات ایمنی

همان‌گونه که همه می‌دانیم، ساخت‌وساز یکی از خطرناک‌ترین کارهایی است که می‌توان به آن وارد شد. در نتیجه بیمه و جبران خسارت‌های ناشی از آن بسیار پرهزینه است. در یک نظرسنجی که اخیراً انجام شده، مشخص شد که 71 درصد از افراد در یک سال گذشته دچار حادثه شده‌اند.

پیمانکاران باید ریسک را بیش‌ازپیش با تعریف اصول ایمنی سخت‌گیرانه و اطمینان از پیروی گروه از این فرآیندها کاهش دهند.

برگزاری جلسه‌هایی با موضوع ایمنی و تهیه چک‌لیست‌های نظارت برای اثبات اینکه شرکت احتیاط‌های لازم برای حفاظت از کارگرها را انجام داده است ضروری هستند. این می‌تواند برای کارفرمایان هم سودمند باشد؛ زیرا بازرسی‌های مکرر از خراب شدن غیرمنتظره تجهیزات جلوگیری کرده و روش‌های کارآمدتر برای تعمیر را به آن‌ها ارائه می‌دهد.

استفاده نادرست از تکنولوژی

طبق Construct Connect صنعت ساختمان در استفاده از فناوری‌هایی که بهره‌وری و درنهایت سودآوری را افزایش می‌دهد، مانند BIM، تلماتیک، برنامه‌های نرم‌افزاری، VR، AR، ربات‌ها، IoT و چاپ سه‌بعدی کند عمل می‌کند.

هواپیماهای بدون سرنشین و فناوری‌های پوشیدنی بعضی از جدیدترین و جذاب‌ترین مفاهیم برای صنعت ساختمانی هستند؛ زیرا استفاده از آن‌ها ایمنی کارگران را حفظ و امکان کنترل فعالیت‌های آن‌ها را فراهم می‌کند. VR برای آموزش کارگران در محیطی ایمن عالی است و ربات‌ها و تجهیزات مشابه هم می‌توانند بعضی از کارهای دشوار و خسته‌کننده را انجام دهند.

شرکت‌هایی که از این فناوری‌ها استفاده می‌کنند، نیروی انسانی جدیدتر را جذب کرده و در کل مزیت قابل‌توجهی نسبت به رقیبان کسب خواهند کرد.

کسب‌وکار خود را برای باقی ماندن در صنعت ساختمان آماده کنید

صنعت ساختمان آینده خوبی پیش روی خود دارد. بااین‌وجود با این بازار اشباع، رقابت هیچ‌وقت از این شدیدتر نبوده است. شرکت‌ها باید تصمیمات سختی برای سرمایه‌گذاری در هر جای ممکن بگیرند تا خود را ازنظر ایمنی، اشتغال، فناوری و کارآمدی بالاتر از بقیه نگه‌دارند.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های alikhalili60

علی اکبر خلیلی

كارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
سوالات مرتبط
عکس کاربر
4پاسخ
مدت زمان لازم برای مطالعه ازمون نظام مهندسی
سلام و خسته نباشید بنده برای ازمون نظام مهندسی اجرا و نظارت امسال میتوانم ۲ ماه وقت صرف کنم...برای همین به نظرتون روزانه چقد مطالعه داشته باشم؟ این مدت زمان خوبی برای موفقیت میتواند باشد؟ باتشکر
عکس کاربر
2پاسخ
اجرای سازه نگهبان بدون ستون قائم
سلام آیا امکان اجرای سازه نگهبان بدون ستون قائم ان وجود دارد؟
عکس کاربر
2پاسخ
سطح بتن پیاده رو باید جاروکش باشد یا لیسه ای و چرا ؟
سطح بتن پیاده رو باید جاروکش باشد یا لیسه ای و چرا ؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...

    هر آنچه در رابطه با یک موضوع تخصصی می خواهید ( فیلم، عکس، مقاله، اخبار و ... )، فقط در یک صفحه

    صفحه اصلی دانشنامه