مقاله تحلیلی: پی شمعی- انتخاب نوع مناسب

مقاله تحلیلی: پی شمعی- انتخاب نوع مناسب

در مقاله پی شمعی- انتخاب نوع مناسب به انواع پی شمعی به همراه مزایا و معایب و کاربردهای آن‌ها در جهت راهنمایی طراحان در انتخاب مناسب‌ترین نوع شمع در شرایطی مشخص اشاره می‌کنیم.

  • شمع کوبیدنی
  • شمع کوبیدنی و درجا ریخته شده
  • شمع درجا

انتخاب نوع پی شمعی

شمع کوبیدنی

در هر پروژه باید از امکان انتخاب شمع کوبیدنی، کاربردها، مزایا و معایب آن آگاه باشیم. مهم‌ترین مزیت شمع‌های کوبیدنی این است که شمع‌هایی با طول زیاد را به این روش می‌توان ساخت و به‌طور خاص می‌توان از آن برای سازه‌های دریایی استفاده کرد. بعلاوه این نوع شمع در زمین‌های لهیده هم پایداری مناسبی دارد، این شمع‌ها هنگامی‌که شمع‌های مجاور هم اجرا شوند تحت تأثیر این فشردگی قرار نمی‌گیرند، می‌توان مصالح شمع را قبل از کوبیدن در زمین آزمایش و بازرسی کرد. آب‌های زیرزمینی هم تأثیری برساخت شمع‌های کوبیدنی ندارند. از نظر معایب، کوبیدن این شمع‌ها ممکن است باعث آسیب‌های جزئی تا خرابی‌های شدید احتمالی شود که نه‌تنها زمان ساخت‌وساز را افزایش می‌دهد بلکه هزینه‌ی ساخت هم افزایش می‌یابد. شمع‌های کوبیدنی را نمی‌توان در شرایطی که ارتفاع آزاد کم است، نصب کرد. افزایش ابعاد انتهای شمع همیشه مفید نیست و به‌علاوه لرزش و سروصدای ناشی از عملیات کوبیدن شمع هم ممکن است آسیب‌هایی را به همراه داشته باشد. درنهایت هم این روش وقتی‌که مقدار مصالح شمع تحت تأثیر تنش ناسی از کوبیدن تعیین شوند و نه تنش ناشی از بار دائمی، مقرون‌به‌صرفه نخواهد بود.

پی شمعی کوبیدنی

 شمع کوبیدنی و درجا ریخته شده

مشابه شمع‌های کوبیدنی، لازم است مزایا و معایب شمع‌های کوبیدنی درجا ریخته شده را هم به همراه کاربردهایش شرح دهیم. مزایای این نوع شمع شامل پایه‌ی بزرگ‌تر در انواع خاص شمع‌های کوبیدنی و درجا، حذف اثر آب‌های زیرزمینی به دلیل بسته بودن انتهای لوله‌ای که در زمین کوبیده می‌شود و همچنین کاهش سروصدا و ارتعاشات در انواع خاصی از شمع‌های کوبیدنی و درجا است. دیگر مزیت این نوع شمع این است که طول این نوع شمع را می‌توان مطابق با سطح لایه باربر تغییر داد و به‌علاوه تنش کوبیدن مصالح داخل شمع را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد. از معایب این‌گونه شمع‌ها می‌توان به عدم امکان تغییر طول و همچنین ایجاد گردنه‌های باریک در زمین‌های لهیده به‌جز در مواردی که ملاحظات خاصی در طول بتن‌ریزی اعمال می‌شود، اشاره کرد. همچنین سازه‌هایی که در مجاورت منطقه‌ی ساخت‌وساز هستند ممکن است آسیب‌ها و خرابی‌هایی را به دلیل ارتعاش و سروصدای ایجادشده در طول ساخت این نوع شمع متحمل شوند. این نوع شمع را نمی‌توان در سازه‌های دریایی یا رودخانه استفاده کرد، مگر اینکه ملاحظات خاصی انجام شود. درنهایت، جابه‌جایی زمین به دلیل کوبیدن شمع می‌تواند به آسیب بتن مجاور منجر شود و بررسی این موضوع بعد از تکمیل کار هم ممکن نیست.

ساخت شمع کوبیدنی و درجا ریخته شده

شمع درجا

این نوع شمع مزایای بسیار زیادی دارد. می‌توان شمع‌هایی با طول بسیار زیاد ساخت و در فضاهای با محدودیت ارتفاعی قابل‌اجراست. با این روش می‌توان از شمع‌هایی با قطر زیاد استفاده کرد. به‌علاوه می‌توان خاک خارج‌شده از حفاری را بازرسی کرد، نمونه‌برداری و یا آزمایش نمود. با این روش نه‌تنها می‌توان طول حفاری را افزایش داد تا به شرایط خاک مطلوب برسیم، بلکه می‌توان شمع را بدون ایجاد هرگونه ارتعاش و سروصدا اجرا کرد. از نظر معایب، شمع‌های حفاری‌شده‌ی درجا در زمین‌های رانشی مستعد لاغر شدن هستند، بتن ریخته شده را می‌توان بررسی کرد و انتهای شمع را نمی‌توان در ابعاد بزرگ اجرا کرد، مگر اینکه روش‌های خاصی مورداستفاده قرار بگیرد. به‌عنوان آخرین نکته، امکان شسته شدن سیمان به دلیل آب تحت‌فشار آرتزین وجود دارد، شمع‌های شناور در خاک بدون چسبندگی باعث نشست ساختمان‌های همسایه شود و خاک ماسه‌ای و شنی ممکن است شل شود و در نتیجه باید پایه‌ی شمع قبل از اجرا به‌وسیله‌ی دوغاب ریزی پایدار شود. شمع حفاری شده درجا بعدازاین که نوع اجرای شمع تعیین شد، لازم است که جنس شمع هم تعیین شود (چوب، فولاد، بتن).

انتخاب شمع کوبیدنی

شمع کوبیدنی را می‌توان از چوب، بتن یا فولاد ساخت. جدول 1 را می‌توان به‌عنوان یک راهنما برای انتخاب نوع مناسب شمع کوبیدنی استفاده کرد. انتخاب شمع‌های کوبیدنی درجا ریخته شده

جدول 2 را می‌توان برای انتخاب نوع شمع کوبیدنی درجا به کار گرفت.

انتخاب شمع حفاری‌شده‌ی درجا

شمع ساده با حفاری مکانیکی ارزان‌ترین نوع شمع درجا است. این نوع شمع گزینه‌ی مناسبی برای خاک‌های چسبنده‌ی نرم تا سخت است. قیمت شمع در صورت استفاده از غلاف یا پوشش و برداشتن آن افزایش پیدا می‌کند. در چنین شرایطی از روش حفاری ساده و کند استفاده می‌شود.

منبع

ترجمه شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت 500 تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

 

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های alikhalili60

علی اکبر خلیلی

كارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...

    هر آنچه در رابطه با یک موضوع تخصصی می خواهید ( فیلم، عکس، مقاله، اخبار و ... )، فقط در یک صفحه

    صفحه اصلی دانشنامه