مقاله تحلیلی: ده فاجعه در نقشه‌برداری

مقاله تحلیلی: ده فاجعه در نقشه‌برداری

چرا باید از نقشه‌بردارها استفاده کنیم؟

وقتی یک ملک را می‌خرید، قانوناْ مسئول تمام چیزهایی هستید که در این ملک وجود دارد، ازجمله سازه‌های موجود مثل فنس ها و ساختمان‌ها. بااین‌وجود این تنها یکی از چندین دلیلی است که شما باید از افراد حرفه‌ای برای نقشه‌برداری زمین استفاده کنید.

شناسایی ارتفاق ها و تجاوزها به زمین، قبل از شروع یک پروژه جدید برای جلوگیری از عواقب قانونی احتمالی ضروری است. در اینجا ما در مورد پیامدهای قانونی و شخصی انجام ندادن نقشه‌برداری زمین بحث خواهیم کرد.

در اینجا ده دلیل اصلی برای انجام نقشه‌برداری حرفه‌ای زمین و فاجعه‌هایی که با انجام این کار از آن‌ها اجتناب می‌شود، بررسی خواهند شد. چه برای ملک موجود و چه برای برنامه‌ریزی توسعه سایت، اهمیت نقشه‌برداری زمین را نمی‌توان نادیده گرفت.

 1. جابه‌جایی یک فنس نصب شده

اگر در حال برنامه‌ریزی برای کشیدن فنس دور هر قسمت از ملک خود هستید، لازم است یک نقشه‌برداری انجام دهید تا فنس ها کاملاً روی خط ملک شما نصب شوند.

جابه‌جا کردن یک فنش نصب شده هزینه بیشتری از نصب فنس برمی‌دارد و اگر شما فنس را داخل ملک همسایه نصب کنید، مجبور به جابه‌جایی آن خواهید شد.

حتی اگر یک فنس را بتوان به‌راحتی برای تطابق با حق ارتفاق نامعلوم تغییر داد اما باز هم هزینه تغییر آن ممکن است شامل مصالح جدید و مسیر عبور دشوار باشد.

با استفاده از نقشه‌برداری حرفه‌ای می‌توانید از این مشکلات پیشگیری کنید. با انجام نقشه‌برداری و شناسایی خطوط ملک و حق ارتفاق ها می‌توانید از دردسرها، هزینه‌های اضافی و اقدامات قانونی احتمالی ناشی از نصب فنس بدون نقشه‌برداری اجتناب کنید.

 ده فاجعه در نقشه برداری

2. تعطیلی پروژه‌های ساختمانی

اگر شرکت نقشه‌برداری مرزهای دقیقی را مشخص نکرده باشد یا حق ارتفاق¬ها را نادیده گرفته باشد، ممکن است پروژه شما قبل از تکمیل تعطیل شود.

تا زمان مطابقت پلان‌های پیشنهادی با حق ارتفاق¬های موجود در ملک، پروژه شما تعطیل خواهد شد که خیلی هزینه‌بر است.

ده فاجعه در نقشه برداری

3. از دست دادن ارزش ملک

اگر نقشه‌برداری زمین حال حاضر خود را انجام ندهید، ممکن است از تجاوزها، حق ارتفاق¬ها یا تصرف‌های غیرمجاز قبلی یا اخیر مطلع نشوید.

به‌خصوص حق ارتفاق¬ها اگر به‌خوبی شناسایی نشوند دردسرساز خواهند شد، بعضی از حق ارتفاق¬ها حتی شامل مناطق قابل‌دسترس عمومی هستند که ممکن است باعث ایجاد دردسر شوند، به‌خصوص اگر مالک زمین از این دسترسی‌ها آگاه نباشد. این حق ارتفاق ها امکان توسعه املاک را هم محدود می‌کند.

ده فاجعه در نقشه برداری

برای شناسایی درست مرزها، تجاوزات و ارتفاق ها در ملک و جلوگیری از دردسرهای آینده، یک نقشه‌بردار حرفه‌ای می‌تواند به شما در جانمایی صحیح این موارد کمک کند.

4. سؤال نکردن در مورد پلان‌های ساختمان همسایه‌ها

اطلاع نداشتن از اینکه ملک شما تا کجا گسترده شده است، ممکن است باعث شود که همسایگان به با ساختمان جدید یا فنس تجاوز کنند. اگر نتوانید از همسایه‌های خود سؤال کنید، ممکن است فرصت مقابله با آن‌ها را در رابطه با تصرف ملک از دست بدهید.

 ده فاجعه در نقشه برداری

5. هزینه‌های قانونی اضافی

اگر نتوانید یک شرکت نقشه‌برداری دارای مجوز را به کار بگیرید، نتایج نقشه‌برداری زمین شما هیچ ارزشی برای دادگاه نخواهد داشت.

حتی اگر ارزیابی زمین درست باشد، اگر یک حرفه‌ای دارای مجوز این کار را انجام نداده باشد، دادگاه آن را به‌عنوان یکی از شواهد، قبول نخواهد کرد. این موضوع اغلب به باختن در یک پرونده قضایی منجر می‌شود که در واقع شما باید آن را برنده می‌شدید.

تنها یک نقشه‌بردار حرفه‌ای زمین می‌تواند به شما برای حل کردن مشکلات در دادگاه و هر مشکل دیگری مربوط به ملک کمک کند. آن‌ها تنها هم هستند که به‌خوبی آموزش دیده‌اند.

ده فاجعه در نقشه برداری

6. نداشتن مستندات مناسب

اگر برای اضافه کردن بخشی به خانه خود برنامه‌ریزی می‌کنید، گرفتن مجوزهای مناسب ضروری محسوب می‌شود.

بدون نقشه‌برداری، مجوزها را نمی‌توانید به دست بیاورید. اضافه کردن بخشی به ساختمان می‌تواند شامل تغییر کاربری یک گاراژ یا ایجاد یک استخر روی زمین باشد. این تغییرات همگی تابع قوانین منطقه‌ای برای فاصله از خطوط فعلی ملک، تجهیزات و حق ارتفاق و دیگر قوانین منطقه‌ای است.

مثلاً اگر زمین شما به‌عنوان مسیر دسترسی به ساحل عمومی استفاده شود و حق ارتفاق را سد کرده باشید، نمی‌توانید دور زمین خود را بدون گيت فنس بکشید.

اگر این کار را بدون انجام دادن نقشه‌برداری انجام بدهید، مجبور به حذف اضافات خواهید شد که به هدر رفتن پول و مصالح منجر می‌شود.

7. متهم شدن به تعارضات مرزی

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که ممکن است با عدم نقشه‌برداری حرفه‌ای ایجاد شود متهم شدن توسط یک همسایه برای تجاوز به‌صورت عمدی یا سهوی است.

ممکن است نیاز داشته باشید که یک فنس یا دیوار ایجاد کنید، یک بادشکن احداث کنید، مسیر ماشین‌رو را گسترش دهید یا سازه‌های دیگری در نزدیکی لبه ملک خود ایجاد کنید.

اگر مساحت را به‌درستی اندازه‌گیری نکنید و وارد ملک همسایه شوید، باید سازه ایجادشده را حذف و ملک همسایه را به حالت اولیه آن برگردانید.

این شرایط حتی پتانسیل ایجاد دعوی را هم دارد که باعث ایجاد پیگرد قانونی می‌شود، این اتفاق زمانی می‌افتد که هر دو طرف مطمئن هستند که حق با آن‌ها است. این یک شرایط بسیار بد است که دو همسایه در آن رو به روی هم قرار می‌گیرند.

نقشه‌برداری حرفه‌ای زمین می‌تواند به اجتناب و حل هر نوع موقعیت مشابهی کمک کند.

8. شرکت‌های نقشه‌برداری بیمه نشده

وقتی به دنبال شرکت‌های نقشه‌برداری حرفه‌ای هستید، مطمئن شوید که شرکتی را انتخاب می‌کنید که دارای بیمه مناسبی باشد.

در این صورت لازم نیست اگر شرکت در محاسبه خطوط ملک شما دچار اشتباه شود شما مسئولیتی را قبول کنید. لازم نیست در صورتی که ساختمان جدیدی ساختید، فنس یا استخر ایجاد کردید و محل آن درست نبود در برابر آن مسئول باشید.

اگر متهم شوید، باید مطمئن باشید که شرکتی که نقشه‌برداری شما را انجام داده است مسئولیت کاری که انجام داده را قبول می‌کند.

ده فاجعه در نقشه برداری

9. از دست دادن ملک در برابر مالکیت مغایر

یکی از اهداف نقشه‌برداری جلوگیری از دست دادن قطعه‌ای از زمین به دلیل مالکیت مغایر است.

یک نقشه‌برداری دقیق از هرگونه تجاوزی که ممکن است به‌عنوان مالکیت مغایر توسط همسایگانی که روی زمین شما ساخت‌وساز کرده‌اند، انجام شود، جلوگیری می‌کند.

اگر شما نقشه‌برداری مناسبی انجام ندهید، این همسایه‌ها یا مالکان ساختمان می‌توانند ادعا کنند که زمین در مالکیت خودشان است. اگر در فاصله زمانی معینی (در کنتیکت 15 سال) اعتراضی به این تجاوزها انجام ندهید، همسایه‌ای که به ملک شما تجاوز کرده است می‌تواند ادعا کند که با توجه به اینکه شما اقامه دعوی نکرده‌اید، ملک از آن اوست.

به همین دلیل بسیار مهم است که خطوط ملک خود را قبل از خریدن خانه جدید بشناسید. یک شرکت نقشه‌برداری حرفه‌ای به شما در شناسایی خطوط ملک کمک می‌کند و اگر هرگونه تجاوز یا مالکیت غیری وجود داشته باشد، قبل از اینکه شما پول خود را سرمایه گزاری کنید به شما اطلاع می‌دهد.

این موضوع می‌تواند حتی بعد از فروختن ملک هم برای شما مشکل‌ساز باشد.

10. همان‌قدر که پول می‌دهید خدمات دریافت می‌کنید

اگر بخواهید از مسیر ارزان بروید و یک شرکت نقشه‌برداری زمین بدون بیمه و بدون گواهی‌نامه استخدام کنید، برای خود یک بدهکاری بزرگ احتمالی درست می‌کنید.

ساخت‌وساز ارزان نیست و انجام این کار در ملک دیگری باعث می‌شود مجبور شوید این کار را دو بار انجام دهید و هزینه تخریب ساختمان اولیه هم به آن اضافه می‌شود.

یک نقشه‌بردار بدون مجوز و بدون بیمه این هزینه‌ها را پوشش نخواهد داد. این هزینه‌ها را مستقیماً باید از جیب خود بپردازید. با استخدام یک شرکت نقشه‌برداری دارای مجوز و دارای بیمه از قرار گرفتن در چنین موقعیتی جلوگیری می‌کنید.

ده فاجعه در نقشه برداری

از سرمایه خود حفاظت کنید

اگر برای خریدن یک خانه جدید آماده می‌شوید یا تاکنون در ملک خود نقشه‌برداری انجام نداده‌اید، به یک شرکت دارای مجوز برای نقشه‌برداری تماس بگیرید. آرامش خاطری که لیاقتش را دارید به خود بدهید و از سرمایه گزاری که انجام داده‌اید حفاظت کنید و به روش درست ملک خود را بشناسید.

ده فاجعه در نقشه برداری

یک حرفه‌ای استخدام کنید

مطمئن شوید که این اتفاقات برای شما نمی‌افتد! اینجا در شرکت گادفری – هافمن، تمرکز اصلی ما بر دقت و حرفه‌ای بودن است. دقت باعث کاهش زمان، پول و دردسرهایی که به آن نیازی ندارید می‌شود.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های alikhalili60

علی اکبر خلیلی

كارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
راهنمایی درخصوص کسب درامد
سلام.من دانشجوی ترم 7 عمران هستم.و شدیدا نیازدارم که درآمدشخصی داشته باشم اتوکد واکسل و ورد و طراحی فاز1 پلان معماری هم تا حدودی آشنا هستم.چه توصیه ای دارید که بتونم کارپیداکنم چه مهارتهایی یادبگیرم که درکمترین زمان بشه حداقل درامدی داشته باشم مثلا درکمتر از 3 ماه اینکه درسم داره تمام میشه وصفرهستم و شدیدا نیاز ب درامددارم منو ترسونده واسترس بدی بهم واردکرده گیجم ونمیدونم چکارکنم ازکجا شروع کنم حتی شده ماهی1تومنم دربیارم خوبه برای شروع
عکس کاربر
1پاسخ
حداقل ارتفاع سقف از کف؟
سلام خسته نباشید ببخشید ارتفاع سقف از کف تا سقف ۲/۴۰ باشه خوبه؟؟
عکس کاربر
1پاسخ
رسم توپوگرافی
سلام. ممنون میشم اگر کسی با تهیه پروفیل عرضی دامنه ( مقطع توپوگرافی) از گوگل ارث آشنایی داشت راهنماییم کنه.
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .