ایبوک ۹۲: رفتار لرزه‌ای دیوار برشی بتنی تقویتی با ورق فولادی تحت اثر نسبت زیادی از بار محوری فشاری

ایبوک ۹۲: رفتار لرزه‌ای دیوار برشی بتنی تقویتی با ورق فولادی تحت اثر نسبت زیادی از بار محوری فشاری

در دهه‌های اخیر استفاده از ساختار کامپوزیتی برای ایجاد مقاومت جانبی چه در ساختار سازه‌ای و چه در ساختار معماری سازه‌های بلند در اولویت انتخاب قرار گرفته است. به ‌منظور دستیابی به ‌سختی بیشتر برای کمک به کاهش تغییرمکان جانبی، میرایی خوب و توانایی جلوگیری از ایجاد الگوی آسیب شکننده، ورق فولادی به سیستم‌های دیوار کامپوزیت به‌ عنوان بخش فولاد اصلی معرفی شده، در نتیجه باعث افزایش ظرفیت مقاومت، سختی و شکل پذیری دیوار برشی ورق فولاددار، می‌شود.

دیوار برشی کامپوزیتی مرکب از ورق فولادی دیوار برشی با دیوارهای بتن مسلح که در یک طرف یا دو طرف به ورق فولادی از طریق اتصالات مکانیکی نظیر اتصالات برشی و پیچ متصل می‌شود. در مقررات AISC لرزه‌ای (AISC، 1997) این سیستم‌ها به‌عنوان «کامپوزیت ورق فولاد دیوار برشی، (C-SPW)» معرفی شده است. در مقایسه با دیوار برشی بتن مسلح، دیوار برشی کامپوزیت، چند مزیت دارد: ۱) دیوار برشی کامپوزیت با ظرفیت برشی یکسان و به ‌احتمال زیاد سختی برشی بیشتر، ضخامت کمتر و وزن پایینتری دارد. این ویژگی دیوارهای کامپوزیتی از دیدگاه معماری بسیار سودمند است و منجر به ایجاد فضای بیشتری در ساختمان‌های بلند می گردد. وزن کمتر در اثر پی کوچکتر ایجاد می‌ شود. ۲) دیوار برشی کامپوزیتی را می‌توان در محل ساخت. ۳) گسیختگی در دیوار برشی کامپوزیتی از طریق تسلیم برشی ایجاد شده در ورق‌های فولادی محدود می‌شود و در بیشتر مواقع در دیوار بتنی و دیگر اعضا ترکی ایجاد نمی‌شود. ۴) در دیوار برشی، دیوار بتنی به ‌وسیله ورق‌های فولادی نگه داشته می‌شود و مانع از کمانش آن پیش از تسلیم شدنش می ‌شود. در نتیجه ورق فولادی در برابر برش طبقه از طریق تسلیم برشی، مقاومت ایجاد می‌کند. ظرفیت برشی ورق‌های فولادی می‌تواند به میزان قابل توجهی بیش از ظرفیت مقاومت برشی در تسلیم کششی مورب باشد. علاوه بر این، دیوار بتن مسلح عایق صدا و حرارت و همچنین ایمنی آتش‌سوزی، ورق‌های فولادی است.

 

 اگر دوست دارید به تیم خبری ۸۰۸ بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 3,000 تومان
3,000 تومان
پرداخت 3,000 تومان و مشاهده محتوا
سوالات مرتبط
عکس کاربر
88پاسخ
تحلیل استاتیک غیر خطی ومدلسازی دیوار برشی به روشهای مختلف
باسلام وتقدیم احترام درمورد مدلسازی به سه روش فایبر -المان یک مولفه ای وپوسته چند لایه ونحوه اعمال این سه روش در ایتبس توضیحاتی بفرمایید .باتشکر
عکس کاربر
0پاسخ
نحوه اختصاص مفصل فایبر به دیوارهای برشی چگونه است؟
در تعریف مفصل فایبر به دیوارهای برشی بایستی دو مفصل تعریف شود، یکی برای مقطع بتنی و یکی برای میلگردها. مشخصات مفصل میلگردها بایستی به چه صورت باشد؟ در صورت انتخاب گزینه specified rebar layout تنظیمات باید چطور تعریف شود؟
عکس کاربر
2پاسخ
مشکل دوره تناوب زیاد
باسلام و احترام بنده سازه 9 طبقه با دیواربرشی طراحی کردم برای کنترل زمان تناوب تحلیلی مشکلی وجود دارد 4مود(mode) اول مقدار پریود بسیار زیاد می باشد مثلا 6300000 هیچگونه وارنینگ و اروری نیز نمیدهد .مشکل گویا در طبقه بام هست چون طبقه بام را که حذف کردم پریود مناسب بدست آمد... جالب این است سقف دال است و وقتی سقف بام را تغییر به تیرچه میکنم مشکل پریود حل میشود! ممنون اگر پاسخگو باشید
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .