بتن پودری واکنش پذیر؛ RPC

بتن پودری واکنش پذیر؛ RPC

بتن پودری واکنش پذیر؛ RPC

بتن پودری واکنش‌پذیر (RPC)، یک ماده کامپوزیت توسعه‌یافته است که به صنعت بتن اجازه می‌دهد تا استفاده از مواد، مزایای تولید اقتصادی و ایجاد ساختارهایی قوی، با دوام و حساس به محیط زیست را بهینه کند. مقایسه خواص فیزیکی، مکانیکی و پایداری RPC و HPC (بتن با مقاومت بالا) نشان می‌دهد که RPC دارای مقاومت بیشتر (فشاری و خمشی) و نفوذپذیری کمتر  در مقایسه با HPC است.

بتن با مقاومت بالا (HPC) فقط یک مخلوط ساده سیمان، آب و سنگدانه نیست. این ماده شامل مواد معدنی و شیمیایی دارای ویژگی‌های بسیار خاص است که خواص خاصی به بتن می‌دهد. توسعه HPC حاصل تحقق یک علم جدید بتن، یک علم جدید از مواد افزودنی و استفاده از تجهیزات پیشرفته علمی برای نظارت بر ریزساختار بتن است.

HPC، به حداکثر مقاومت فشاری در شکل ریزساختار رسیده است. با این حال، در چنین سطحی از مقاومت، سنگدانه‌های درشت، ضعیف‌ترین اتصال در بتن را دارند. تنها راه حل به منظور افزایش بیشتر مقاومت فشاری بتن، حذف سنگندانه درشت است. این فلسفه در بتن پودری واکنش‌پذیر به کار رفته است.

بتن پودری واکنش‌پذیر (RPC) در فرانسه در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی توسعه یافت و نخستین سازه با بتن پودری واکنش‌پذیر، پل شربروک در کانادا بود که در جولای ۱۹۹۷ ساخته شد. بتن پودری واکنش‌پذیر، کامپوزیت سیمانی ورقه‌ای با مقاومت بسیار بالا و با قابلیت بالا بودن خواص مکانیکی و فیزیکی است. این بتن، یک نوع بتن خاص است که میکروساختار آن با استفاده از درجه‌بندی دقیق همه ذرات در مخلوط برای تولید حداکثر تراکم، بهینه شده است. این بتن به طور گسترده‌ای از خواص پوزولانی فوم سیلیکاتی بسیار تصفیه‌شده و بهینه‌سازی شیمیایی سیمان پرتلند برای تولید بالاترین هیدرات قدرت، استفاده می‌کند.

مفهوم بتن پودری واکنش‌پذیر در ابتدا توسط پی.ریچارد و ام.چیرزی توسعه یافت و برای اولین بار در دهه ۱۹۹۰ میلادی توسط محققان آزمایشگاه بویگوس در فرانسه تولید شد. استفاده از RPC در ساخت پل عابر پیاده/دوچرخه در شهر شربروک، کبک کانادا انجام شد.

RPC نامزد جایزه Nova از انجمن نوآوری ساختمانی در سال ۱۹۹۹ شد. همچنین به دلیل عدم نفوذپذیری عالی آن برای جداسازی و انهدام زباله‌های هسته‌ای در اروپا با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته است. HPC مورد استفاده در سازه‌های نگهدارنده دفن زباله‌های هسته‌ای نیروگاه‌های هسته‌ای هند، دارای مقاومت فشاری نرمال، ارزش E متوسط، تراکم یکنواخت، کارایی خوب و دوام بالا است.

منبع: theconcreteportal

 

مشاوران این تخصص

کاربران

اشتراک در RSS - بتن پودری واکنش پذیر؛ RPC