مقاله تحلیلی: کاربرد تکنولوژی پس کشیدگی در آسمان‌خراش Lokhandwala Minerva

مقاله تحلیلی: کاربرد تکنولوژی پس کشیدگی در آسمان‌خراش Lokhandwala Minerva

 در این مقاله به توضیح کاربرد پس کشیدگی در یکی از آسمان‌خراش‌های هند می‌پردازیم.

در مورد سازه

Lokhandwala Minerva یک آسمان‌خراش 84 طبقه با ارتفاع 1007 فوت (307 متر) است که در بمبئی در حال ساخت است. پیش‌بینی می‌شود که ساخت آن تا سال 2018 به پایان برسد. این آسمان‌خراش دو برج 84 طبقه دارد. سیستم سازه‌ای شامل دال‌های پس کشیده و تیرهایی در فاصله 39.36 فوت (12 متر) از طبقه‌ همکف تا طبقه 12 و طبقات 25 تا 46 است. در تراز پادیوم یک دال پس کشیده برای تحمل باری به‌اندازه 20 کیلونیوتن بر متر مربع طراحی شد. یک دال پس کشیده‌ انتقال در طبقه‌ 53 ام وجود دارد. گرید بتن استفاده‌شده در طبقه‌های معمولی M50 و در سطوح انتقال M70 است. برای اجتناب از مشکلات عملی و تراکم تاندون از کابل‌های 15.2 میلی‌متری استفاده‌شده است.

چرا پس کشیدگی؟

نیاز به فضایی بدون ستون باعث شد که مشاور سازه از بتن پس کشیده استفاده کند. استفاده از سیستم بتن پس کشیده بسیار کارآمد امکان ساخت دال‌هایی نازک‌تر را فراهم کرد. تیرهای پس کشیده‌ توخالی به کاهش جرم کلی سازه و افزایش ارتفاع طبقات منجر شد.

تحلیل و طراحی

تمام مدل‌سازی و تحلیل توسط مشاور سازه و طبق آیین‌نامه‌های هندی انجام شد. طراحی دال پس کشیده، تیرها و صفحه انتقال بر اساس مدل تحلیلی دریافت شده از مشاوران انجام شد. نرم‌افزارهای استفاده‌شده برای طراحی RAPT و ADAPT هستند.

کاربرد تکنولوژی پس کشیدگی در آسمان‌خراش Lokhandwala Minerva

کاربرد تکنولوژی پس کشیدگی در آسمان‌خراش Lokhandwala Minerva

کاربرد تکنولوژی پس کشیدگی در آسمان‌خراش Lokhandwala Minerva

 چگونه تکنولوژی پس کشیدگی سبب صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود

پس کشیدگی ضخامت دال را کاهش داده و صرفه‌جویی مستقیمی در هزینه‌های بتن برای دال‌های معمولی و پی‌ها ایجاد کرد. استفاده از دال و تیر پس کشیده نسبت به دال‌های معمول سبب ارتفاع بیشتر طبقات می‌شود. کاهش حجم بتن و استفاده از این تکنولوژی باعث صرفه‌جویی مستقیم در مقدار آرماتورها فولادی هم شد.

نتیجه‌گیری

سیستم بتن پس کشیده بهترین انتخاب برای قاب‌های سازه‌ای این آسمان‌خراش بود. سیستم پس کشیدگی جرم ساختمان و در نتیجه بارهای جانبی و عمودی را کاهش داد.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های alikhalili60

علی اکبر خلیلی

كارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .