مقاله تحلیلی: انعطاف‌پذیری در برابر زلزله

مقاله تحلیلی: انعطاف‌پذیری در برابر زلزله

افزایش نگرانی در خصوص خطرات وقوع یک زلزله بزرگ در کالیفرنیا، سبب شکل‌گیری جنبش ایالتی درباره انعطاف‌پذیری و وضع قوانین جدید شده است. این جنبش خواستار شناسایی ساختمان‌هایی است که آسیب‌پذیری بیشتری نسبت به خرابی و آسیب‌های ناشی از زلزله دارند.

دانشمندان می‌گویند که گسل سان آندریاس از اواسط دهه 1800 تاکنون به‌طور نسبی در حال آرامش بوده است. زلزله «بزرگ» بعدی - که هرلحظه ممکن است اتفاق بیفتد- می‌تواند به بزرگی 7.5 یا بیشتر باشد. آن‌ها می‌گویند که نیروی این زلزله می‌تواند منجر به آسیب دو برابری نسبت به توفان کاترینا شود و تا 45 برابر مخرب‌تر از زلزله نورث ریج باشد.

چرا سازه‌های ایمن‌تر حیات اقتصادی و اجتماعی را حفظ و در مواردی باعث بهبود آن می‌شوند؟

این مقاله توسط اعضای اصلی موسسه انعطاف‌پذیری لرزه‌ای SRI))، نوشته‌شده است. مأموریت SRI این است که سیاست عمومی را در سطح کشور ارتقاء دهد. این کار به شناسایی ساختمان‌های پرخطر لرزه‌ای ازنظر جانی، جراحتی و خسارتی بر اساس قدمت، سیستم سازه‌ای، ابعاد و موقعیت می‌باشند، منجر می‌شود.

شناسایی این ساختمان‌ها گام مهمی در درک گستردگی تهدید شهرهای ما است. ما باید ضعف‌های خود را شناسایی کنیم تا جامعه خود را قوی‌تر نماییم.

ایوان ریس، مدیر اجرایی شورای مقاوم‌سازی ایالات‌متحده، خاطر نشان کرد که بعضی از سازه‌ها بیشتر در معرض خسارت ناشی از زمین‌لرزه هستند. این به‌طورکلی شامل سازه‌های چوبی قدیمی، سازه‌هایی با طبقه نرم، سازه‌های بنایی غیرمسلح، ساختمان‌های بتنی غیر شکل‌پذیر و ساختمان‌های دارای قاب خمشی فولادی، می‌شود.

ریس گفت: هر ساختمان که مقاوم‌تر است، پتانسیلی برای جوامع هنگام گذر از یک زلزله بزرگ به شمار می‌آید. این نه‌تنها برای نجات جان انسان‌ها که برای حفظ ساختار اجتماعی و اقتصادی بسیار اهمیت دارد.

دیوید خرم، همکار نویسنده این گزارش، می‌گوید که تعمیر و بهسازی نه‌تنها جوامع را ایمن می‌نماید که صاحبان ساختمان‌ها را نیز در امنیت قرار می‌دهد.

محققان دریافته‌اند که تعمیر سازه‌ها مزایای قابل‌توجهی به لحاظ هزینه‌ها برای صاحبان ساختمان‌ها به دنبال دارد. او می‌گوید، درنهایت، این کار از درآمد و حقوق مالکین در برابر مسئولیت‌های بالقوه محافظت می‌کند.

علی سحابی، همکار نویسنده این گزارش، مدیرعامل شرکت Optimum Seismic، عضو هیئت‌مدیره و از کارکنان شرکت BizFed بر تأثیر مهمی که جوامع مقاوم بر سلامت دولت و ملت دارند، تأکید کرد.

برنامه‌ریزی برای فاجعه قبل از وقوع آن یکی از المان‌های مهم مقاوم‌سازی است. او می‌گوید: پیش‌بینی و آماده‌سازی تنها دفاع ما در برابر زلزله‌های بزرگ است. آنچه ما امروز انجام می‌دهیم تا مدت‌ها جوامع ما را در آینده تحت تأثیر قرار خواهد داد.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های Masoudcvle

مسعود غیاث الدین

کارشناسی ارشد زلزله ، عضو تیم مترجمین 808
سوالات مرتبط
عکس کاربر
7پاسخ
چطور می تونم شتابنگاشت های واقعی و خاص ساختگاه مثلا مشهد را برای تحلیل تاریخچه زمانی پیدا کنم؟
روند صحیح به همراه جزییات برای دستیابی به ۷ شتابنگاشت خاص مشهد را توضیح دهید. با تشکر
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .