مقاله تحلیلی: انواع کاشی‌ها و ویژگی‌ های کاشی خوب

 مقاله تحلیلی: انواع کاشی‌ها و ویژگی‌ های کاشی خوب

کاشی‌ها قطعات نازکی هستند که از آن‌ها برای پوشاندن سقف‌ها، کف سازی و یا زهکشی استفاده می‌شود. کاشی‌ها دو نوع هستند:

  • کاشی‌های سفالی که در کوره پخته می‌شود.
  • بتنی

آجرهای سفالی که از آن‌ها برای تولید کاشی‌ها آجری استفاده می‌شود، خالص‌تر بوده و با دقت بیشتری نسبت به آجرهای صنعتی آماده می‌گردند. کاشی‌های نازک‌تر نیازمند پخت دقیق‌تری هستند.

عمدتاً سه نوع کاشی وجود دارد:

الف) کاشی‌های سقف سازی. ب) کاشی‌هایی کف سازی یا کاشی‌های سنگ‌فرش. ج) کاشی‌های زهکش. مهم‌ترین ویژگی این موارد در ادامه موردبررسی قرار می‌گیرد:

کاشی‌های سقف سازی

این نوع کاشی‌ها ممکن است شبیه اسلیت مسطح باشند و یا در شکل‌های متنوعی تولید شوند.

کاشی‌های تخت

اندازه این کاشی‌ها حدود 15 در 25 سانتی‌متر تا 28 در 18 سانتی‌متر و ضخامت 10 میلی‌متر تا 17 میلی‌متر است (شکل 1-3). این کاشی‌های ممکن است در یک انتها دارای یک برجستگی ممتد و یا دو قسمت برجسته کوچک باشند (مانند تصویر). این برجستگی‌ها نباید کمتر از 2 سانتی‌متر عرض و 1 سانتی‌متر عمق داشته باشند.  انحنا و قوس این برجستگی‌ها برای کاشی‌های دست‌ساز باید بین 5 و 10 میلی‌متر است. این انحنا و قوس را می‌توان برای کاشی‌های کارخانه‌ای کمتر در نظر گرفت.

سفال بام

 این نوع کاشی‌ها، همان‌طور که در شکل نشان داده‌شده است، در مقطع دارای انحنا هستند. این نوع کاشی‌ها به طول 33 تا 38 سانتی‌متر و عرض 23 تا 28 سانتی‌متر در دسترس هستند. ابزارهای لازم برای شکل دادن و ساختن آن این سفال‌ها در شکل‌های 3.3 تا شکل 3.6 نشان داده‌شده است. برای قالب‌گیری این نوع سفال بام، گلوله‌ای از گِل رس برداشته می‌شود و س‍پس به‌خوبی در قالب فشرده می‌شود تا تمام زوایای آن را پر کند. تمامی گل اضافی باید برداشته شود. سپس روی سطح خیس چند بار ضربه زده می‌شود تا سطح بالایی کاشی صاف شود. سپس این کاشی با دقت جدا می‌شود و روی یک کاشی که تازه از کوره درآمده قرار داده می‌شود تا خشک شود. بعدازاینکه کاشی کمی خشک شد، روی یک سطح منحنی قرار داده می‌شود و با دست فشار داده می‌شود تا حالت انحنا بگیرد. بعد از 5 تا 6 ساعت، کاشی خام یک‌بار دیگر روی پایه شکل داده می‌شود و لبه‌های آن با یک چاقوی تیز اصلاح می‌شوند. برای جلوگیری از چسبیدن گل رس به قالب، لبه بالایی آن را هر بار قبل از استفاده به خاکستر آغشته می‌کنند.

کاشی‌های کاسه‌ای

 این نوع کاشی‌ها نیمه دایره‌ای هستند و در طول به‌تدریج باریک می‌شوند (شکل 7-3). قطر در انتهای بزرگ‌تر حدود 23 سانتی‌متر و در انتهای کوچک‌تر، حدود 20 سانتی‌متراست. 

یک ردیف از این کاشی‌ها به صورتی که سطح مقعر آن‌ها به سمت بالا باشد، قرار داده می‌شوند و سپس ردیف بعدی به‌گونه‌ای که سطح محدب آن به سمت بالا باشند، قرار می‌گیرد تا لبه‌های مجاور هر جفت از کاشی‌هایی که قبلاً گذاشته شده‌اند را بپوشانند.

کاشی‌های الله‌آباد (Allahabad)

این کاشی‌ها شامل دو مجموعه کاشی می‌باشند. کاشی‌های پایین‌تر، کاشی‌های تخت با لبه‌های رو به بالا هستند. عرض انتهای آن‌ها از 27 به 23 سانتی‌متر کاهش می‌یابد و طول آن‌ها حدود 38 سانتی‌متر است. کاشی بالایی در مقطع نیمه گرد بوده و قطر آن از 5/16 تا 12 سانتی‌متر به‌تدریج باریک می‌شود (شکل 8-3).

کاشی‌های سقف سازی بتنی

این کاشی‌ها را با هراندازه، شکل و رنگی می‌توان با بتن سیمانی ساخت. این بتن‌ها قوی‌تر، بادوام‌تر و نسبت به آب‌وهوا مقاوم‌تر هستند.

کاشی‌های کف سازی یا سنگفرش

 این کاشی‌ها معمولاً ضخیم‌تر از کاشی‌های سقف بوده و ازنظر ضخامت از 15 میلی‌متر تا 30 میلی‌متر تفاوت دارند. شکل آن‌ها مربعی، شش‌ضلعی و یا هر شکل هندسی دیگر می‌تواند باشد و می‌توان در صورت تمایل، آن را رنگ زد.

بسته به ویژگی‌های رس، کاشی‌های کف سازی به کاشی‌های کلاس 1، 2 و 3 تقسیم می‌شوند. حداکثر درصد جذب آب در مورد این گروه‌ها به ترتیب 10، 19، 24 است. حداقل مقاومت خمشی متوسط کیلوگرم/سانتی‌متر)، در این گروه‌ها، به ترتیب 6،5/3، 5/2 است.

کاشی‌های زهکش

این نوع سفال‌ها به شکل منحنی و اندازه‌های متفاوتی ساخته می‌شوند. سفال‌هایی که در سیستم فاضلاب برای انتقال فاضلاب استفاده می‌شوند، باید لعاب داده شوند.

ویژگی‌های کاشی مناسب

کاشی مناسب باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

  • باید سایز و شکل منظمی داشته باشد.
  • باید فاقد ترک، پیچ‌وتاب یا نقص باشد.
  • باید به‌خوبی پخته‌شده باشد و دارای رنگ یکنواختی باشد.
  • باید یکدست و محکم باشد.
  • سطح شکسته آن باید یک ساختار یکنواخت و فشرده را نشان دهد.

 منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های poorya_n

پوریا نخعی

لیسانس مهندسی عمران از دانشگاه فردوسی مشهد و در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مدیریت منابع آب دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران سابقه ترجمه مقاله و کتاب تخصصی اشنا به نرم افزارهای matlab, lingo,Gams,hec-hms,modsim, etabs, safe
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
کاشی P8
سلام معنی P8 و GT12 در پشت کاشی ها چیست ؟
عکس کاربر
3پاسخ
نقش فلش پشت کاشی چیست ؟
سلام نقش فلش پشت کاشی چیست ؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .