تکنولوژی های نوین لرزه ای (مصاحبه اختصاصی ۸۰۸ با شرکت بهساز اندیشان تهران- بخش ۱)

33:20

تکنولوژی های نوین لرزه ای (مصاحبه اختصاصی ۸۰۸ با شرکت بهساز اندیشان تهران- بخش ۱)

مصاحبه اختصاصی موسسه آموزشی-مهندسی ۸۰۸ در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان با جناب دکتر اعلایی مدیرعامل شرکت بهساز اندیشان تهران- بخش ۱

مطالب مرتبط:

درباره شرکت بهساز اندیشان تهران:

شرکت بهساز اندیشان تهران در سال ۱۳۸۱ با حضور جمعی از فارغ‌التحصیلان و اساتید دانشگاه صنعتی شریف و با رویکرد ارائه خدمات مشاوره مهندسی، طراحی و اجرا در پروژه‌های خاص و پیچیده تشکیل شده و طی چند سال گذشته موفق به همکاری با شرکت‌های مشاور و پیمانکاری بزرگ داخلی و خارجی، با بهره‌گیری از کارشناسان متخصص خود در پروژه‌های مهم کشور حضور داشته و خدمات مهندسی و اجرایی درخشانی را در این زمینه ارائه می‌کند.

طراحی انواع سازه‌ها از جمله ساختمان‌های بلندمرتبه، سازه‌های خاص، مخازن، سازه‌های LSF و همچنین بهسازی لرزه‌ای و مقاوم‌سازی سازه‌ها از جمله فعالیت‌های این شرکت طی سالیان گذشته بوده است.

این شرکت به طور جدی در زمینه طراحی و اجرای سازه‌های سبک فولادی سبک (LSF) فعال بوده و جزو چند شرکت پیشرو در این زمینه است.

از جمله فعالیت‌های شاخص این شرکت، طراحی و اجرا با استفاده از تکنولوژی‌های نوین لرزه‌ای مانند میراگرهای لرزه‌ای و جداسازها است. در زمینه تامین تجهیزات، این شرکت نماینده انحصاری شرکت DAMPTECH دانمارک به عنوان شرکت پیشرو در ساخت میراگرهای اصطکاکی است. همچنین این شرکت نماینده انحصاری شرکت GERB آلمان در ایران است که در زمینه کنترل ارتعاشات تجهیزات و دستگاه‌های ارتعاشات صنعتی با استفاده از جداسازهای خاص دارای طولانی‌ترین سابقه در جهان است.

 

میراگرهای اصطکاکی- دورانی:

با توجه به تجربه خسارات شدید طی زلزله‌های گذشته نیاز به رویکردی جدید مبتنی بر بهره جستن از تکنولوژی مدرن در جهت کاهش خسارات مالی و جانی در زلزله به وضوح احساس می‌شود. در این بین و بویژه در صنعت ساختمان‌سازی و پل‌سازی رویکرد جدید به کاهش تقاضای نیرویی در سازه به جای افزایش سختی و مقاومت در حال گسترش است. این ایده بر مبنای جذب حداقل انرژی ممکن از جریان انرژی زلزله به سازه به جای افزودن به مقاومت اعضای مقاوم در برابر نیروی جانبی می‌باشد. رویکرد غالب در روش‌های کلاسیک و مرسوم افزایش کارایی و ایمن‌سازی سازه در برابر زلزله، مبتنی بر اضافه کردن تعداد اعضای باربر جانبی بیشتر و همچنین افزودن بر مقاومت آن‌ها است. در این روش معمولا افزودن اعضای مقاوم و بکار بردن اعضای قوی‌تر همراه با افزایش سختی و جذب انرژی بیشتر زلزله خواهد بود. این موضوع به معنی اعمال نیروهای متمرکز بزرگتر به اتصالات این اعضا و تحمیل این نیروها به اعضای سازه‌ای است.

در این راستا روش‌های کنترل ارتعاشات لرزه‌ای سازه‌ها در سال‌های اخیر به عنوان راه حلی مناسب مورد توجه ویژه مهندسان و محققان قرار گرفته‌اند. از جمله متداول‌ترین روش‌های کنترل غیرفعال سازه‌ها می‌توان به روش استفاده از میراگرها اشاره کرد.

میراگرهای اصطکاکی شرکت DAMPTECH از صفحات فلزی و لایه‌هایی از مواد مخصوص با خواص اصطکاکی ویژه که بین این صفحات قرار گرفته است، تشکیل شده است. یک بولت مقاومت بالای پیش تنیده برای برقرار کردن نیروی مورد نیاز در سطح اشتراک پدهای اصطکاکی و صفحه‌های فلزی به کار برده می‌شود.

نحوه عملکرد:

این تجهیز انرژی را بوسیله اصطکاکی که در سطوح لغزشی ایجاد می‌شود، مستهلک می‌کند. مقدار انرژی مستهلک شده متناسب با مقاومت اصطکاکی و چرخش نسبی بین صفحات دمپر است.

با افزایش میرایی سازه و استهلاک انرژی زمین‌لرزه، نیروهای وارده و تغییر مکان‌های ایجاد شده توسط زلزله در ساختمان به صورت همزمان به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد در حالی‌که کاهش همزمان این دو در روش‌های سنتی مقاوم‌سازی معمولا امکان‌پذیر نیست. کاهش نیرو سبب کاهش آسیب به اسکلت ساختمان و کاهش تغییر مکان سبب کاهش آسیب به المان‌های معماری و دیوارها و نازک‌کاری‌ها می‌شود.

 

از جمله ویژگی‌هایی که باعث افزایش قابل توجه استفاده از این میراگرها شده است هزینه کم و همچنین سهولت نصب و اطمینان از نحوه عملکرد این میراگرها است. این خصوصیات در کنار عملکرد فوق‌العاده و تاثیر ویژه این میراگرها در کاهش خسارات سازه‌ای باعث شده استفاده از میراگرهای اصطکاکی- دورانی DAMPTECH در کشور ژاپن، به عنوان کشور پیشرو در بکارگیری این گونه تجهیزات، مورد توجه خاص قرار گیرد. 

این دمپرها، خاص هر پروژه طراحی و تولید می‌شوند و با توجه به اینکه از نظر ابعاد در کلیه جهات قابل تنظیم و بسط هستند امکان تطبیق با شرایط خاص هر پروژه را دارند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره محصولات و فعالیت‌های شرکت بهساز اندیشان تهران می‌توانید به این صفحه مراجعه کنید.

پکیج استثنایی 808

در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...