نرم‌افزار GEO5

نرم‌افزار GEO5

نرم‌افزار GEO5

مجموعه برنامه‌های GEO5، حاوی یكسری از نرم افزارهایی است كه برای حل بسیاری از مسائل ژئوتكنیكی طراحی شده‌اند.

این مجموعه شامل برنامه‌های مجزایی است كه بری تحلیل مشكلات مشترك و رایج ژئوتكنیكی مورد استفاده قرار می‌گیرند. (پایداری شیب،‌ پایه‌های تكیه‌گاهی،‌ گابیون‌ها، سپر‌ها،‌ پایه‌گذاری، ستون‌گذاری، پایدارسازی و غیره).

بعلاوه،‌ این بسته شامل برنامه‌های كابردی بسیار مطمئنی است كه می‌تواند برای تحلیل تونل‌ها، آسیب به ساختمان‌ها بواسطه تونل‌سازی،‌ پایداری شیب‌های سنگی و غیره ایجاد شود.

 

یكی از فواید اصلی GEO5 سطح بالای بهم پیوستگی برنامه‌های آن است. در واقع این نرم‌افزار سیستم یكپارچه‌ای است كه بر اساس دو روش تحلیلی و اجزاء محدود كار می‌كند. روش‌های محاسباتی تحلیلی مرتبط به هم (بطور مثال طراحی سپرها و یا تحلیل پایداری شیب)‌ به كاربران اجازه می‌دهند تا با سرعت و با كارآیی بالایی سازه‌ها را طراحی و یا كنترل كنند. در صورت نیاز،‌ سازه طراحی شده را می‌توان به برنامه FEM منتقل كرد كه در آن تحلیل كلی سازه‌ها بصورت اجزاء محدود در آن انجام می‌شود. این كار نه تنها از هدررفت وقت كاربر جلوگیری می‌كند بلكه دو راه حل مستقل را با یكدیگر مقایسه كرده كه می‌توان به كمك آن درجه اطمینان طراحی را افزایش داد.

تاریخچه

اولین برنامه از خانواده برنامه‌های GEO در سال 1990 وارد بازار كشور چك شد. این برنامه‌های خاص در محیط MS/DOS با گرافیك پایه اولیه كار می‌كردند و روش وارد كردن داده‌ها در آنها بسیار آسان و ساده بود. این نرم‌افزارها بسرعت عامه پسند شدند و در ظرف 10 سال برنامه‌های GEO بازار نرم‌افزاری ژئوتكنیكی چك و اسلواكی را قبضه كردند. در سال 2000، GEO4،‌ نسخه جدید تحت ویندوز منتشر شد. این نرم‌افزار موجب شد نسخه‌هایی به زبانهای دیگر تهیه شده و در سطح جهان توزیع شوند. در حال حاضر شركت Fine (با مسئولیت محدود) محصولاتی را از طریق نمایندگی‌های فروش خود در 70 كشور جهان ارائه می‌دهد. نسخه‌های نرم افزاری GEO در 9 زبان وجود دارند و تاكنون در 70 كشور جهان به فروش رفته‌اند. در حال حاضر حدود 2300 شركت در سراسر جهان وجود دارند كه كه از نرم افزارهای ارائه شده شركت Fine (با مسئولیت محدود)‌ استفاده می‌كنند.

قابلیت‌های نرم‌افزار

شركت Fine با مسئولیت محدود در تمامی برنامه‌های GEO تاكید بر آسان وارد كردن داده‌ها و محیطی كاری مطلوب برای كاربر دارد. در اكثر كاربری‌های این نرم‌افزار این امكان وجود دارد كه یك سازه ظرف یك مدت ساعت طراحی و كنترل شود بدون آنكه نیاز به آموزش خاصی باشد.

هنگامیكه كاربر در حال كار با یكی از برنامه‌های GEO پس از یك وقفه به كار باز می‌گردد می‌داند كه چگونه داده‌ها را باید وارد كند و برنامه را مورد استفاده قرار دهد. ایده اساسی نرم‌افزار این است كه كلیه داده‌های ورودی بلافاصله نشان داده شوند. هنگامیكه كاربر بخواهد ابعاد سازه را وارد و یا اصلاح كند نیازی به بازكردن dialogue box نیست و تنها كافی است كه بر روی ابعاد سازه كلیك كرده تا مقادیر آن را تغییر دهد.

این قواعد ساده با سایر كابردهای application‌های برنامه پیچیده مانند FEM نیز یكپارچه شده‌اند كه در این برنامه‌ها لایه‌های خاك و خطوط سازه بطور خودكار یافت می‌شوند و مش‌بندی مناسب ایجاد می‌شود.

هر گونه تغییر در داده‌های ورودی، به سرعت در صفحه نمایش نشان داده می‌شود. این قابلیت، این توانایی را به کاربر می‌دهد تا بر روی اطلاعات و داده‌های وارد شده کنترل کاملی داشته باشد.

روش انجام تحلیل نیز با فشردن دکمه‌ی مناسب در سمت راست پنجره برنامه امکان پذیر است.

جهت ویرایش ابعاد سازه، کافیست بر روی ابعاد نشان داده شده کلیک نمایید

  • خروجی‌های جامع گرافیکی

یكی از مهمترین اهداف هر برنامه كامپیوتری این است كه خروجی خوبی به كاربر ارائه دهد. برنامه‌های GEO به كاربر این امكان را می‌دهد كه به سادگی خروجی‌های متنی و گرافیكی واضحی ایجاد كند.

گزارش تحلیل سازه‌ای جزء اصلی‌ترین خروجی‌ها محسوب می شود. این گزارش طبق یك نمودار درختی ایجاد می‌شود که اجازه اضافه نمودن اشکال را به گزارش می‌دهد، ایجاد می شود.

در هر مد (حالت)‌ تحلیل و یا ورود داده‌ها می‌توان یك یا چند شكل را به فهرست عكس‌ها وارد كرد. هر عكسی قابل تغییر، قابل بزرگنمایی،‌ و یا رنگی شدن را دارد.

اشكال بطور خودكار به گزارش تحلیل سازه‌ها وارد شده و درصورتیكه در داده‌های ورودی تغییری داده شود بطور خودكار بهنگام می‌شوند (این تغییرات در اشكال نشان داده می شوند). نتیجه خروجی ای بهنگام شده و به راحتی قابل درک است.

کاربر می تواند به هر تعداد دلخواه شکل انتخاب نماید.

  • راهنمای متنی جامع

کاربران قبل از استفاده از برنامه GEO5 به آموزش گسترده‌ای احتیاج ندارند- آنها مطمئنا می‌توانند ظرف مدت چند دقیقه کار با برنامه را شروع کنند. كلیه برنامه‌های GEO دارای راهنمایی هستند كه به متن حساس می‌باشد و درهر جای برنامه با فشار دكمه F1 قابل دسترس می‌باشد. هر عنوانی با حداكثر 4 كلیك موس قابل دسترس خواهد بود. راهنمای برنامه (Help) حاوی تعریفی از كلیه اجزای كنترلی و ورودی بهمراه دستور ایجاد خروجی و سایر امكانات می‌باشد. همچنین، شامل پیش زمینه‌های نظری و جداولی است كه مقادیر و متغیرهای توصیه شده در برنامه روی صفحه را شامل می‌شود.

كاربر می تواند با استفاده از لینك‌های متن و منوی درختی به سرفصل‌های راهنمای برنامه برود و یا بطور مستقیم به سرفصل دلخواه برود و دنبال موضوع بگردد. برنامه راهنمای (Help)‌ نرم‌افزار GEO بیش از هزار صفحه می‌باشد.

در مقایسه با كتاب‌های آموزشی،‌ مزیت اصلی راهنمای برنامه GEO امكان دسترسی سریع و لحظه‌ای به آن است. این راهنما و یا هر سرفصل بطور جداگانه قابل چاپ‌گیری می‌باشند. هر نسخه جدید نرم‌افزار شامل یك راهنمای كامل بروز شده می‌باشد.

  • سازگاری با استاندارد‌ها

یكی از خصوصیات مهم برنامه GEO5 قابلیت هماهنگی با استانداردها و عرف مهندسی كشورهاست. كلیه این برنامه‌ها بر اساس نظریه‌های كلی و كاملاً شناخته شده كار می‌كنند و فقط شكل آخرین كنترل وابسته به استاندارد هر كشور می‌باشد.

كلیه كاربردهای GEO به كاربران این اجازه را می‌دهند كه سازه‌ها را بر اساس تئوری حالات حدی و روش ضرایب اطمینان چك و كنترل كنند.

کاربر می‌تواند هر ضریب کاهش، وضرایب آنالیز را تغییر دهد و یا اصلاح کند به این طریق كاربر می‌تواند سازه‌ای را با استانداردهای Eurocode،‌ یا انگلیسی،‌ آمریكایی، استرالیایی، هندی و یا هر كشور دیگری در داخل یك واحد (module) طراحی كند.

طراحی سازه‌های بتنی طبق استاندارد‌های EC2, PN, BS, IS, ACI و غیره انجام می‌شود.

  • سیستم نسبتا کم هزینه

برنامه‌های GEO5 كاملاً در دسترس می‌باشد بطوریكه نیازی به خرید سری كامل نمی‌باشد. بسیاری از كاربران با یك برنامه از بسته نرم‌افزاری شروع به كار می‌كنند و بعد واحد‌های دیگر را طبق بودجه خود خریداری می‌كنند. مشتریان می‌توانند از تخفیف نیز بهره‌مند شوند. در شرایط خاصی نسخه‌های آموزشی برای مدارس و دانشگاه‌ها (نسخه‌های كامل برنامه)‌ نیز ارائه می‌شود.

  • زبان‌های مختلف در نسخه‌های مختلف

در حال حاضر این برنامه به زبانهای مختلف ارائه شده و ترجمه آن به زبان‌های دیگر به زودی به بازار خواهد آمد.

زبان‌های موجود:

CZ چک, HU مجارستان, RU روسی, HR کروواسی, PL لهستان, SK اسلواکی، EN انگلیسی,PT پرتغالی, ES اسپانیایی,GR یونانی, RO رومانی , TR ترکی

  •  پشتبیانی دائمی مشتریان

بعلت نرخ سالانه پائین، شركت Fine Ltd. و فروشندگان محلی آن از مشتریان پشتیبانی دائمی ارائه می‌دهند. برنامه حمایت شركت Fine شامل حمایت فنی، كمك حرفه‌ای و دستیابی بدون محدودیت به نسخه‌های بروز شده می‌باشد. هر عضو این برنامه می‌تواند در نشست‌های فنی و كلاس‌های آموزشی برای كاهش قیمت‌ها نیز حضور یابد.

در حال حاضر هیچ محتوایی با این واژه طبقه‌بندی نشده است.

مشاوران این تخصص

#: 1
عکس‌های S.Hadei
سید سجاد هادئی
نقش‌ها: Vip, مشاور, همکاران
عضو به مدت: 8 سال 2 ماه

کاربران

اشتراک در RSS - نرم‌افزار GEO5