نرم افزار Altium Designer

نرم افزار Altium Designer

نرم افزار Altium Designer

در سال‌های اخیر، دنیای الکترونیک دستخوش تغییرات فراوانی شده است. تقریبا هر ساله شرکت‌های برق و الکترونیک IC‌ها، تراشه‌ها و دستگاه‌های پیچیده‌ای را در هر شکل و پکیجی به بازار ارائه می‌دهند. در ظاهر چنین تولیداتی سخت و زمان بر هستند، اما با استفاده از یک برنامه اتوماسیون طراحی الکترونیکی یا همان EDA مشکلات، خطاهای طراحی و تولید و زمان‌بر بودن تغییرات در طراحی و شماتیک به شدت کاهش می‌یابد. یکی از محبوب‌ترین، راحت‌ترین و در عین حال پیشرفته‌ترین نرم‌افزار EDA نرم‌افزار Altium Designer است.

شرکت Altium در سال 1985 در کشور استرالیا توسط فردی به نام نیک مارتین تاسیس شد. یکی از نرم‌افزار‌های مشهور و ارزان قیمت این شرکت در آن زمان Protel بود. این نرم‌افزار در سال 2001 به Altium تغییر یافت. در حال حاضر مدیر این شرکت یک فرد ایرانی به نام آرام میرکاظمی است.

Altium Designer یکی از بهترین نرم‌افزار طراحی مدارات چاپی است. این نرم افزار توانایی طراحی چند لایه‌ای PCB در محیط دو بعدی و همچنین سه بعدی را دارد. در آلتیوم شما می‌توانید یک شماتیک طراحی کرده و به راحتی آن را به PCB تبدیل کنید. البته بیشتر دوستان در ایران راه سخت‌تر را انتخاب می‌کنند و بوسیله تعریف نتِ‌ها PCB را طراحی می‌کنند که قاعدتا مشکلات پس از طراحی و در زمان ساخت، عیب‌یابی و تغییر PCB نمایان می‌شود. در طراحی پی سی بی قطعات الکترونیکی می‌توانند در قسمت زیر و روی برد مدار چاپی قرار بگیرند. نرم افزار Altium به شما این قابلیت را می‌دهد تا پایه‌های این قطعات را به صورت اتوماتیک یا تعاملی (Interactive) در هر لایه ای از PCB به یکدیگر متصل کنید که به اصطلاح به این کار Routing گفته می‌شود. با استفاده از PCB Rules در طراحی مدار چاپی در Altium Designer می‌توانید قوانین مختلفی را تعریف کنید تا از بروز خطا جلوگیری کرده و یک مدار استاندارد را طراحی کنید. برای مثال می‌توانید در قسمت PCB Rules حداقل و حداکثر پهنای Track (اتصال رسانا بین پین‌های قطعات)، حداقل فاصله قطعات و Track‌ها و … را تعیین کنید.

نرم‌افزار آلتیوم دیزاین یک نوع نرم‌افزارCAD (Computer Aided Design) است. افرادی که با چنین نرم‌افزار هایی آشنایی دارند راحت‌تر می‌توانند با نرم‌افزار آلتیوم کار کنند. نرم‌افزار Altium Designer توانایی گنجاندن تمام ابعاد و جوانب یک دستگاه و برد چه از بعد الکتریکی، فیزیکی، Signal Integrity (صحت شکل سیگنال در PCB) را دارد. چنین قابلیت‌هایی در نرم‌افزار Altium Designer این امکان را به شما می‌دهد تا پیچیده‌ترین و دقیق ترین مدارها را به سرعت به مرحله تولید برسانید.

برای طراحی و تولید مدار های چاپی یا همان PCB ابتدا نیاز به یک System Block Diagram دارید که با استفاده از قابلیت طراحی سلسله مراتبی یا Hierarchical Design نرم افزار آلتیوم دیزاینر می‌توانید Schematics مدار خود را به طور جامع پیاده سازی کنید. در قسمت بعد زیر مدارهای پایه و جرئی مورد نظر را طراحی کنید. این نرم‌افزار می‌تواند مدار‌هایی را که طراحی کرده‌اید را با استفاده از مدل‌های spice شبیه‌سازی کند. حتی با نرم‌افزار Altium Designer می‌توان برنامه‌هایی که برای FPGA خود نوشته‌اید را کامپایل و شبیه‌سازی کنید و بردهای آن را طراحی کنید. بعد از شبیه‌سازی مدار و اطمینان از درستی عملکرد مدار آن را به PCB تبدیل کرده و مدار مورد نظر را تکمیل می‌نمایید. مرحله پایانی پروژه گرفتن یک گزارش کامل از سیستم طراحی شده است. این گزارش  لیست قطعات مورد استفاده در PCB یا همان BOM(Bill Of Materials) و قیمت آن و همچنین مشکلات و اشتباهات مدار را در بر می‌گیرد. یکی از ویژگی‌های Altium Designer برای کاهش زمان طراحی و ساخت PCB ، توانایی تقسیم کار و Team Working در طراحی شماتیک و حتی PCB است. نرم‌افزار Altium Designer دارای ویژگی بسیار مهم به نام ECO(Engineer Change Order) می‌باشد. این قابلیت به شما این امکان را می‌دهد در صورت تغییرات در Schematics یا PCB، این تغییرات را در بقیه‌ی مراحل اعمال کند.

پرسش و پاسخ

عکس کاربر
1 پاسخ
دليل اين كه ستون های متصل به ميانقاب بايد برای لنگر اضافی Qh/20 كنترل بشه چيست؟
می‌خواستم بدونم دليل اين كه ستون های متصل به ميانقاب بايد برای لنگر اضافی Qh/20 كنترل بشه چيست؟
عکس کاربر
3 پاسخ
تعيين پارامترهای میراگر ویسکوز برای اعمال در نرم افزار
با سلام . من روی موضوع بررسی سطح عملکرد قاب های بتن مسلح مجهز به میراگر ویسکوز کار میکنم . و چون نمیخوام زیاد وارد مسایل ریاضی و معادلات طراحی میراگر ها بشم . میخوام از طریق ازمون خطا یک میراگر معرفی کنم و سپس نیرو های محوری ماکزیمم میراگر را برداشت کنم و سپس از یک کاتالوک اماده از میراگر های موجود میراگ متناسب با سازه را انتخاب کنم . اما در برداشت و بدست اوردن و محاسبه پارامتر های میراگر که باید به نرم افزار سپ 2000 معرفی کنم مشکل دارم از جمله توان میراگر (a) و سختی میراگر و ضریب میرایی میراگر . اگر ممکن هست خواهش میکنم به من کمک کنید . حتی اگر کاتالوگ مناسب در این مورد در دسترس دارید یا اینکه منبع خاصی سراغ دارید معرفی کنید.

مشاوران این تخصص

کاربران

#: 1
عکس‌های houman_milani
هومان بابااحمدی میلانی
نقش‌ها: Vip, همکاران
عضو به مدت: 9 سال 8 ماه
اشتراک در RSS - نرم افزار Altium Designer