یوبوت اصلاح شده، تکنولوژی جدید دال مجوف (مصاحبه اختصاصی ۸۰۸ با شرکت بی ستون)

12:43

یوبوت اصلاح شده، تکنولوژی جدید دال مجوف (مصاحبه اختصاصی ۸۰۸ با شرکت بی ستون)

مصاحبه اختصاصی موسسه آموزشی-مهندسی ۸۰۸ در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان با مهندس صادقی رئیس هیئت مدیره شرکت بی‌ستون

تکنولوژی دال مجوف:

امروزه در صنعت ساختمان، تکنولوژی‌های نوین بی‌شماری در خدمت سازندگان و مجریان قرار گرفته است. این تکنولوژی‌ها عموما در راستای یکی از مزیت‌های کاهش هزینه‌های ساخت و ساز یا افزایش سرعت اجرا و یا توجیه فنی بوده و کمتر دیده می‌شود یک تکنولوژی نوین دو و یا هر سه مزیت را به همراه داشته باشد.

دال مجوف قالب ماندگار یا حبابی نیز یکی از این تکنولوژی‌های نوین بوده که حدود ۲۷ سال است در اکثر نقاط جهان از آن استفاده می‌شود. چهار نوع تکنولوژی دال مجوف قالب ماندگار تاکنون ارائه شده که هرکدام با توجه به زمان ارائه از مزایایی نسبت به تکنولوژی قبل خود برخوردارند. در ایران نیز این تکنولوژی با استقبال زیادی روبه رو بوده و هست. بطوریکه در زمینه تولید قالب‌ها، طراحی سازه و اجرای آن حدود ۳۰ شرکت فعالیت تخصصی داشته و دارند. لازم بذکر است اکثر این تکنولوژی‌های دال مجوف در ایران بطور انحصاری توسط شرکت‌های خاص ارائه شده و حق هرگونه کپی‌برداری و فعالیت در این زمینه بدون هماهنگی شرکت مربوطه پیگرد قانونی دارد.

انواع سیستم‌های دال مجوف:

۱- بابل دک (Bubble deck)

این تکنولوژی به عنوان اولین تکنولوژی دال مجوف در دنیا شناخته شده است. گوی های کروی ساده مستقیما بین شبکه آرماتور زیر و رو (ضعف در کاور میلگرد) قرار می‌گیرد. از آنجایی که مش‌بندی روی کره، کار دشواریست، لذا در این تکنولوژی میبایست در کارخانه مش زیر و رو تهیه و قالب‌های کروی بین آنها قرار گرفته و به سایت پروژه انتقال یابد. انتقال آرماتورهای پیش‌ساخته به محل قرارگیری در سقف به عهده‌ی کارفرماست. ضمن اینکه هزینه‌های آرماتوربندی (جهت تقویتی‌های زیر و روی آرماتور سقف) به قوت خود باقیست.

۲- کوبیاکس (Cobiax)

در این تکنولوژی با توجه به ورود آن پس از ۷ سال به صنعت ساختمان، اصلاحاتی روی آن انجام شده است.  از مهم‌ترین اصلاح آن می‌توان به تعبیه کیج نگهدارنده به جهت کنترل کاور میلگرد و همچنین فاصله منظم قالب‌ها از یک در یک جهت اشاره کرد. همچنین تغییر شکل اکثر قالب‌ها از کروی به بیضوی باعث کاهش جزئی مصرف بتن و سبک‌تر شدن سقف شده است. هزینه‌های کلی کاهش و سرعت اجرا افزایش یافته است.

۳- یوبوت (u-boot)

در این تکنولوژی نیز طبیعتا اصلاحاتی بر روی نمونه‌های قبلی خود انجام داده شده است، اگرچه از ابتدا نیت طراحی قالب جایگزین قالب‌های قدیمی‌تر وجود نداشت. یوبوت با شکل مکعبی و ابعاد بزرگتر خود باعث کاهش محسوس بتن و میلگرد در سازه شده و با توجه به سبک‌تر شدن سقف (تخلیه بیشتر تار خنثی اما اصولی) مزایای فنی و اقتصادی قابل توجهی را به همراه خود آورد. ضمن اینکه از لحاظ سرعت اجرا دارای تسمه‌هایی در طرفین بوده و از سرعت بالاتری در اجرا برخوردار است.

در نمونه‌های اولیه‌ی این قالب‌ها، طراحی آنها به منظور کاهش هزینه‌های تولید، پنج‌وجهی انجام شد. چرا که به دلیل عدم خروج هوا از داخل یوبوت در سقف هنگام بتن‌ریزی، بتن به داخل آن نفوذ نمی‌کند.

اما این فقط یک تئوری بوده و در عمل نتیجه‌ای دیگر داشت. خطای کارگاهی بیش از حد انتظار طراحان بوده و آنها را به فکر شش وجهی کردن قالب‌ها انداخت. با اضافه کردن یک سینی زیر قالب‌ها این مشکل تا حدودی رفع شد اما راهکار آن برای دراز مدت این نبود. در اصلاح بعد خود، قالب‌های پنج‌وجهی را به صورت دوبل روی هم قرار داده و تشکیل یک قالب شش وجهی را دادند. اما مشکلی که هرگز در این قالب‌ها حل نشد، مشکل شکنندگی (به دلیل طریقه تولید و پلاستیک بازیافتی خشک) و کرمو شدگی (به دلیل ابعاد ۵۲×۵۲ سانتی‌متری) آنهاست.

۴- یوبوت اصلاح شده

این تکنولوژی همانند سایر تکنولوژی‌ها اصلاحاتی بر روی نمونه‌های قبل خود انجام داده است. در این تکنولوژی، عدم شکنندگی قالب‌ها (به دلیل استفاده از پلاستیک نرم)، عدم کرمو شدگی سقف (به دلیل کاهش ابعاد به ۳۴×۳۴ و ۳۰×۳۰ و ایجاد حفره در قالب ۵۰×۵۰) ، عدم جابجایی و همچنین اجرای سریع به دلیل پازلی بودن قالب‌ها و دستک‌های محکم دیده می‌شود. ضمنا تیرچه‌های I شکل متشکل در دال ۳۰ درصد افزایش داشته که همین امر باعث کاهش مصرف تقویتی‌های مصرفی سقف می‌شود. همینطور از لحاظ اقتصادی نیز از قیمت کمتری برخوردار است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره محصولات و فعالیت‌های شرکت «بی‌ستون» می‌توانید به این صفحه مراجعه کنید.

پکیج استثنایی 808

در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...