نرم افزار EPANET

نرم افزار EPANET

نرم افزار EPANET

EPANET یکی از قوی‌ترین نرم افزارهای تحلیل شبکه توزیع آب می‌باشد که توسط اداره ی محیط زیست آمریکا تهیه و به صورت رایگان عرضه شده است و به دلیل متن باز (Open source) بودن (و البته رایگان بودن) این برنامه، طرفداران بسیار زیادی در اروپا و آمریکا دارد.

از لفظ “طراحی شبکه توزیع” اسمی برده نشد، چرا که در حالت عادی، نرم افزار EPANET قابلیت طراحی (تعیین قطر لوله‌ها) را ندارد، تنها می توان با دانش مهندسی و سعی و خطا قطر لوله‌های شبکه توزیع را طوری تعیین کرد که محدودیت‌های فشار و سرعت را برآورد نماید.

در شبکه‌های انشعابی (Branched network / Tree) این کار به راحتی امکان پذیر بوده، اما در شبکه‌هایی که تعداد حلقه‌ها (LOOP) زیاد باشد، عملاً تعیین قطر لوله‌ها به روش سعی و خطا امکان پذیر نخواهد بود.

چون نرم افزار EPANET اپن سرس است، متخصصین بسیاری در رشته‌ی آب سعی در بهبود عملکرد و اضافه کردن ویژگی‌های جدیدی به این برنامه بوده‌اند و تا کنون نسخه‌های زیادی از این برنامه با عملکرد‌های و ماژول‌های متفاوت، توسط شرکت‌های مختلف، عرضه شده است.

یکی از نسخه‌های معروف و پرکاربرد نرم‌افزار EPANET (و البته نا آشنا در ایران) نسخه‌ی WaterNetGen می‌باشد که یکی از قابلیت‌های مهم اضافه شده در آن، این است که با مشخص کردن محدودیت‌های شبکه (سرعت و فشار) و مشخص کردن قطر لوله‌های در دسترس و ضریب هیزن- ویلیامز مربوط به هر کدام، برنامه، شبکه را طوری “طراحی” می‌کند که محدودیت‌ها ارضاء شوند. 

نرم افزار EPANET یک انتخاب مناسب برای پروژه‌های دانشجویی است، چرا که افزون بر سادگی، قدرت و سرعت تحلیل بالایی نیز دارد و می‌تواند در شبکه‌های توزیع آب کوچکتر نیز راهگشا باشد.

لازم به ذکر است طراحی لوله‌ها با نرم افزار WaterNetGen (نسخه‌ی ویرایش شده‌ی EPANET) با استفاده از الگوریتم تبرید (از الگوریتم‌های هوش مصنوعی) انجام می‌شود.

در نرم افزار WaterGEMS  موضوع طراحی کمی متفاوت است و از طریق ماژول قدرتمند Darwin Designer انجام می‌شود که یک موتوربرای طراحی شبکه‌های توزیع آب با استفاده از الگوریتم ژنتیک می‌باشد.

اطلاعات بیشتر
https://www.epa.gov/water-research/e...

در حال حاضر هیچ محتوایی با این واژه طبقه‌بندی نشده است.

مشاوران این تخصص

کاربران

#: 1
عکس‌های میلاد
سید میلاد کوثری نظامی
نقش‌ها: Vip, همکاران
عضو به مدت: 8 سال 12 ماه
اشتراک در RSS - نرم افزار EPANET