توتال استیشن، Total Station Theodolite

توتال استیشن، Total Station Theodolite

توتال استیشن، Total Station Theodolite

توتال استیشن یا TST یک دستگاه نوری است که در نقشه‌برداری مدرن برای برداشت جزییات، پیاده کردن دقیق عوارض بر روی زمین، نقشه‌برداری صنعتی، مشاهدات محل وقوع حادثه توسط اداره پلیس، بازجویان محل جنایت، کسانی که به طور آزاد صحنه جنایت را باسازی می‌کنند و شرکت‌های بیمه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

توتال استیشن ترکیبی از تئودولیت الکترونیکی (transit)، فاصله‌یاب الکترونیکی (EDM) و نرم‌افزار قابل اجرا در یک کامپیوتر خارجی است.

 توتال استيشن TC805 Leica يكی از دستگاههای استاندارد شركت اليكا و محصول كشور سوئيس می‌باشد كه به علت راحتی كار كاربر با اين سیستم از استقبال بی‌نظيری برخوردار می‌باشد چرا كه دارای قابلیت‌های فراوان و کاملی جهت استفاده در انواع ايستگاههاي نقشه‌برداری می‌باشد. از آنجایی که دوربین‌های توتال استیشن مانند سایر ابزارهای تخصصی روز دنیا از تجهیزاتی نرم افزاری بهره می‌برند، سيستم آن‌ها بر مبنای تئوری‌های مربوطه طراحی و ساخته شده‌اند و دارای این قابلیت‌اند که همان عملیات دست و پاگیر و زمان بر نقشه‌برداری را به طور یک جا و با سرعت و راحتی بیشتری انجام دهند. 

 همانطور که تکنولوژی‌های نوآورانه این دستگاه‌ها باعث می‌شود نقشه‌برداری روزانه آسانتر شود و کارها را برای ما راحتر کنند به منظور انجام پروژه‌های عمرانی نظیر: احداث جاده‌ها، بزرگراه‌ها، راه آهن، خطوط (آب، برق، گاز)، احداث سدها، نیروگاه‌های آبی، ضخایر نفت، احداث شهرک‌ها، تفکیک اراضی، تعیین حدود مرز (کشوری، استانی، شهری و روستایی)، تعیین موقعیت نقاط مبنایی و نقاط استراتژیکی و ... استفاده مي‌شود که کاربردهای فراوانی در سازمان نقشه‌برداری کشور، سازمان جغرافیایی، ارتش، شهرداری، شهرسازی و ... را دارند.

با ظهور این دوربین‌ها عملیات فیزیکی طاقت فرسا و بعضا بسیار خطرناک تا حدود زیادی کاهش یافته و از طرفی دیگر با توجه به قابلیت‌های دیجیتالی این نوع دوربین‌ها حجم محاسبات نیز کاهش چشمگیری داشته است. با این حال ممکن است تمامی قابلیت‌های دوربین‌های توتال استیشن کاربردی نباشند و یا کاربرد آنها عمومیت نداشته باشند.

دوربين‌های توتال استیشن وسیله‌ای هستند که اندازه‌گیری لمب افق و قائم را به صورت دیجیتالی و رقومی نشان می‌دهند. ضمنا این سیستم‌ها شامل یک طول‌یاب الکترونیکی می‌باشند که همزمان می‌توانند با اندازه‌گیری زاویه، فاصله را نیز اندازه‌گیری نمایند.

 توتال استیشن‌ها دارای حافظه‌ی داخلی و خارجی می‌باشند به طوری که عمل ثبت اندازه‌گیری‌ها را به صورت کامال اتوماتیک انجام می‌دهند و نویسندگی در حین کار حذف می گردد. در این دستگاهها اطلاعات برداشت شده جهت ترسیم نقشه با استفاده از کابل تخلیه به کامپیوتر انتقال داده می‌شوند.

در ادامه به برخی از نکات ضروری جهت استفاده درست از این وسیله اشاره می‌شود:

  • اطلاعات می‌توانند با فرمت‌های موردنظر انتقال یابند تا به راحتی بتوانند توسط نرم افزارهای ترسیم به تهیه نقشه منجر شوند.
  • هنگام اندازه‌گيری مطمئن شويد كه در مسير نور لیزر مانعی وجود نداشته باشد.
  •  اگر به عنوان مثال مردم، ماشين و غيره در امتداد نور ليزر قرار بگيرند. ممكن است مقدار طول اندازه‌گيری شده نادرست باشد.
  • در هنگام اندازه‌گيری از عدم قطع شدن نور ليزر به علت وجود موانع، اطمينان حاصل نماييد.
  •  بطور همزمان به يک رفلکتور بوسيله دو دستگاه اندازه‌گيری استفاده نكنيد.

+ منبع

محصول

دوره نقشه برداری
فروشگاه
تخفیفات دوره ای
تخفیف 40درصد
temp
قیمت: 225,000 تومان
225,000 تومان
کاتالوگ: 
فیلم های آموزشی
عمران
معماری
کارشناس رسمی
موسسه آموزشی 808
اصول و مبانی نقشه برداری و تکنیک های پیشرفته آن
فروشگاه
تخفیف 20 درصد
قیمت: 192,000 تومان
192,000 تومان
کاتالوگ: 
کتاب
عمران
نقشه برداری
نوآور
آموزش نرم افزار
کمک آموزشی
آمادگی برای آزمون های نظام مهندسی ؛ نقشه برداری
فروشگاه
تخفیف 20 درصد
قیمت: 125,000 تومان
125,000 تومان
کاتالوگ: 
کتاب
عمران
ورود به حرفه (نظام مهندسی)
نقشه برداری
پارسیا
کمک آموزشی
بسته جامع کتب مقررات ملی ساختمان؛ ویژه آزمون نقشه برداری
فروشگاه
تخفیف 20 درصد
قیمت: 84,000 تومان
84,000 تومان
نا موجود
کاتالوگ: 
کتاب
عمران
معماری
ورود به حرفه (نظام مهندسی)
سایر
کمک آموزشی
آموزش دوربین های نقشه برداری - فانوس افزار
قیمت: 20,000 تومان
20,000 تومان
نا موجود
کاتالوگ: 
نرم افزار
معماری
مهندسی معماری
فانوس افزا
آموزش نرم افزار

مشاوران این تخصص

کاربران

اشتراک در RSS - توتال استیشن، Total Station Theodolite