مقاله تحلیلی: آسفالت متخلخل

مقاله تحلیلی: آسفالت متخلخل

زمانی که گرینبرگ مرکز خرید گیبسون را طراحی می‌کرد، بر روی روش‌های نوآورانه برای ارتقای وضع موجود متمرکز گردید. هدف کاهش، استفاده مجدد و بازیافت منابع طبیعی موجود، فضای مورد استفاده و کاهش انرژی تا حد ممکن بود.

اگر امکان انجام تمام موارد بالا وجود داشته باشد و به‌صورت هم‌زمان بتوان جریان روان آب را کاهش داد، آب‌های سطحی حاصل از بارندگی را تصفیه کرد و نفوذ آب‌های زیرزمینی را به آبخوان‌ها افزایش داد، منفعت‌های زیادی عاید شهر بالتیمور در ایالت مریلند می‌شود.

در شرایط قبل، کمتر از 10 درصد سطوح قبلی دارای پوشش متخلخل بوده‌اند. بعد از بررسی شرایط جغرافیایی، توپوگرافی، جهت ساختمان و الزامات فضای پارکینگ، بهترین اقدامات در رابطه با آب‌های سطحی حاصل از بارندگی؛ آسفالت متخلخل انتخاب شد تا ویژگی‌های طبیعی زمین حفظ شود. این ویژگی‌ها باعث افزایش نفوذ آب ناشی از بارندگی به خاک می‌شود. این آب‌ها به سفره‌های زیرزمینی می‌رسند و نهایتاً به خلیج Chesapeake منتقل می‌شوند. این روش به‌عنوان بهترین اقدام توسط آژانس محافظت از محیط ‌زیست آمریکا و ایالت مریلند شناخته شده است.

قسمت‌های بتنی - شامل فونداسیون، دال همکف، دال‌های مرتفع، دیوارها - و بلوک‌های سیمانی (CMU) در محل خرد شده و برای استفاده در آسفالت متخلخل در نظر گرفته شد. حداکثر ابعاد مصالح خرد شده 5 اینچ است. به گفته E.J. Youngling Jr، معاون شرکت پیمانکاری Chesapeake (پیمانکار عمومی پروژه)، حدود 100000 یارد مکعب از این مصالح خرد شد و از آن برای کف پارکینگ بدون سقف استفاده شد. وظیفه Chesapeake گرفتن طرح از گرینبرگ گیبسون و اجرای آن بود.

پروفسور احمد آیدیک (Ahmet H. Aydilek)، استاد دانشگاه مهندسی عمران و محیط‌زیست مریلند تأکید می‌کند که سنگ‌دانه‌های بتن بازیافت شده (RCA) ‌مقاومت مطلوب و ویژگی‌های خوبی در زهکشی دارد و تمام الزامات لازم برای عملکرد بلند مدت را برآورده می‌نماید. تغییر شکل دائمی در RCA نسبت به سنگ‌دانه‌های طبیعی کمتر است.

مدیریت آب‌های حاصل از بارندگی و آلودگی

دکتر آلن دیویس (Allen Davis) استاد دانشگاه مهندسی عمران مریلند توضیح می‌دهد که استفاده از آسفالت متخلخل مزایای مدیریتی زیادی در رابطه با آب‌های حاصل از بارندگی دارد. این مزیت‌ها مستقیماً به خلیج Chesapeake نیز منتقل می‌شود. در این روش آسفالت متخلخل هر سه نوع آلودگی رسوب‌گذاری، نیتروژن و فسفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به گفته دیویس، بارهای آلاینده با توجه به حجم روان آب‌ها و غلظت هر آلاینده تعیین می‌گردد. آسفالت متخلخل در کیفیت آب و کاهش روان آب تأثیرگذار است. آسفالت متخلخل قادر به فیلتر کردن رسوبات است.

روسازی با آسفالت متخلخل

C.J. Miller به‌عنوان پیمانکار برای ساخت برم ها (از اصطلاحات راه‌سازی)، قرار دادن ژئوتکساتایل ها و روسازی با آسفالت معمولی و متخلخل استخدام شد. طبق گفته‌های Miller استفاده از آسفالت متخلخل در زمین‌های مریلند موفقیت آمیز بوده است.

پیمانکار بیش از 15000 مخلوط بیس با دانه‌بندی توپر، 3000 تن مخلوط با دانه‌بندی توپر برای لایه میانی و 7000 تن با مخلوط با دانه‌بندی توپر برای سطح رویی و نهایی استفاده کرد. 5500 تن آسفالت متخلخل نیز استفاده شد.

تنها پس از مدت اندکی از افتتاح بارندگی شدیدی رخ داد که عملکرد این نوع آسفالت را نشان داد. با چند اینچ بارندگی در روز، پارکینگ به‌سرعت از روان آب پاک‌سازی شده و وسایل نقلیه با خیالی آسوده عبور نموده‌اند.

Jared McLaughlin، مدیر مجموعه Wegmans با افتخار از عملکرد آسفالت متخلخل دفاع نموده و می‌گوید در زمان بارندگی شما می‌توانید به تفاوت‌های زیاد آن با روسازی معمولی پی ببرید.

منبع

ترجمه شده توسط تیم مترجمین ۸۰۸

اگر دوست دارید به تیم مترجمین ۸۰۸ بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های Masoudcvle

مسعود غیاث الدین

کارشناسی ارشد زلزله ، عضو تیم مترجمین 808
سوالات مرتبط
عکس کاربر
1پاسخ
درخواست آمورش کامل در خصوص صورت وضعبت نویسی برای پروژه های راهسازی و تونل سازی
با سلام بنده آمورش کامل در خصوص صورت وضعبت نویسی و بررسی آن میخواهم کتاب ،نرم افزار و هر گونه آموزش در خصوص بررسی و نوشتن صورت وضعیت پروژه های راهسازی و تونل سازی
عکس کاربر
0پاسخ
تفاوت بها قیر
سلام وقت بخیر قرارداد ما در سال ۹۶منعقد شده و در شرایط خصوصی نوشته تعدیل دارد ولی مطابق بخشنامه تفاوت بها قیر تعلق نمیگیره.چون ان زمان بخشنامه دادن تفاوت بها مصالح همان در تعدیل پرداخت میشود و جداگانه پرداخت نمیشود. سوال من اینه الان که بخشنامه اومده و تفاوت بها قیر جداگانه قابل پرداخت می باشد، آیا ما میتونیم تفاوت بها قیر بگیریم یا خیر؟ درسته در شرايط خصوصی نوشته تفاوت بهاطبق بخشنامه تعلق نمیگیره اما بعدا بخشنامه اومد که کارکرد های سال ۹۷ به بعد تفاوت بها پرداخت گردد
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .