مقاله تحلیلی: تقابل سختی و مقاومت

مقاله تحلیلی: تقابل سختی و مقاومت

سختی و مقاومت چه ارتباطی با هم دارند؟ احتمالاً برای مهندسان مطالبی در خصوص طراحی تیرهای مرکب، طراحی ستون یا تیرهای حاوی میلگردهای فشاری تداعی می‌شود. در این مباحث ضریبی موسوم به “n” وجود دارد. این ضریب، معرف نسبت مدول الاستیسیته­ ی بین مواد می‌باشد. از این ضریب برای تبدیل سختی مصالح مختلف به یک حالت متداول استفاده می‌شود. این موضوع، مبنای درک تأثیر سختی در توزیع نیروها در یک مقطع می‌باشد.
با این حال، سختی مواد، مدول الاستیسیته و مساحت سطح مقطع تنها مؤلفه‌هایی نیستند که بر توزیع جریان نیرو اثرگذار خواهند بود. محدودیت‌های هندسی اعم از طول اعضا، شرایط تکیه گاهی و مشخصه‌های سطح مقطع بر جریان نیرو در یک سیستم اثرگذار می‌باشند. در حقیقت، کل مهندسی سازه متأثر از نسبت سختی مابین اعضای یک سازه است. در این جا، جریان نیرو در قالب توزیع نیروهای داخلی سیستم‌ها، اعم از نیروی محوری، ممان، برش و پیچش تعریف می‌گردد.
منبع
ترجمه شده توسط تیم خبری 808
اگر دوست دارید به تیم خبری 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل کامل مقاله: stiffness_versus_strength.pdf

برچسب ها: 
درباره نویسنده
عکس‌های poorya_n

پوریا نخعی

لیسانس مهندسی عمران از دانشگاه فردوسی مشهد و در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مدیریت منابع آب دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران سابقه ترجمه مقاله و کتاب تخصصی اشنا به نرم افزارهای matlab, lingo,Gams,hec-hms,modsim, etabs, safe
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نحوه تعیین سختی جانبی قاب
سلام و درود سختی جانبی قاب 12EI/h3 از کجا اومده؟ چون در فرمول 3EI/L3 هست اما اون 12 از کجا اومده؟
عکس کاربر
3پاسخ
تعریف سختی سازه
سلام و درود بی پایان.امیدوارم حالتون عالی باشه.سوالی داشتم استاد. در تعریف (I)یا همون ممان اینرسی میگیم که هر چ جرم به مرکز سطح نزدیکتر باشه،ممان اینرسی هم کمتره.از طرفی در تعریف سختی میگیم که سختی،مقاومت نسبی سطوح مواد در برابر نفوذ اجسام سخت تر را نشان میدهد.حالا من سوالم اینه: استاد EI=سختی.از این فرمول میشه اینو دریافت که سختی با ممان اینرسی نسبت مستقیم داره.در حالیکه بنظر من هر چه در یک جسم،جرم به مرکز سطح نزدیکتر باشه،خب میشه گفت متراکم تره و در نتیجه سختیشم بیشتره.از طرفی چون جرم به مرکز سطح نزدیکتره ممان اینرسیش کمتره!!؟و این یعنی ممان اینرسی با سختی نسبت عکس داره؟؟؟در حالیکه این فرمول نسبت مستقیم رو برای ممان اینرسی و سختی ارائه میده؟؟؟شما چطور این مسئله رو حل میکنین؟؟؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .