مقاله تحلیلی: ویژگی‌های بتن هوادار

مقاله تحلیلی: ویژگی‌های بتن هوادار

یک از پیشرفت‌های بزرگ  حوزه تکنولوژی بتن در سال‌های اخیر بتن هوادار است. بتن هوا دار در نتیجه استفاده از سیمان دارای حباب هوا و یا اضافه کردن ترکیب هوادار  در طی فرآیند اختلاط به دست می‌آید.اضافه کردن هوا به بتن مزایای مهمی هم در بتن پلاستیک و هم بتن سخت شده، مانند مقاومت در برابر انجماد و ذوب در یک محیط اشباع شده به همراه دارد. هوای به دام افتاده در یک بتن بدون هوا حفره‌های نسبتاً بزرگی ایجاد می‌کند که به طور یکنواخت در مخلوط توزیع نشده‌اند.

ویژگی‌ها

۱. کارایی

کارایی بهبود یافته در بتن هوادار تا حد زیادی نیاز به آب و شن و ماسه را به ویژه در مخلوط‌های ضعیف و در مخلوط‌های حاوی سنگ‌دانه‌های زاویه دار و بد دانه بندی شده، کاهش می‌دهد. علاوه بر این، حباب‌های هوا جداشدگی را در بتن پلاستیک کاهش می‌دهد.

۲. مقاومت در برابر انجماد و ذوب

انبساط ناشی از یخ زدگی آب در بتن می‌تواند فشار کافی برای گسیختگی بتن ایجاد کند. با این حال، حباب‌های هوا به عنوان مخزن‌هایی برای آب منبسط شده به کار می‌روند، در نتیجه فشار انبساط را کم می‌کنند و از آسیب بتن جلوگیری می‌کنند.

۳. مقاومت در برابر یخ زدگی

از آنجا که حباب‌های هوا مانع پوسته پوسته شدن ناشی از مواد شیمیایی ضد یخ مورد استفاده برای پاک‌سازی برف و یخ می‌شوند، بتن هوادار برای تمام عملیاتی که در آن بتن با مواد شیمیایی ضد یخ در تماس است توصیه می‌شود.

۴. مقاومت در برابر حمله سولفات

حباب‌های هوا مقاومت بتن را در برابر سولفات‌ها بهبود می‌بخشند. بتن ساخته شده با نسبت W/C کم، حباب هوا و سیمان دارای تری کلسیم –آلومینات کم، مقاوم‌ترین بتن در برابر حمله سولفات‌ها محسوب می‌شود.

۵. مقاومت

نسبت حفره به سیمان اساساً مقاومت بتن هوادار را تعیین می‌کند. در این نسبت، حفره‌ها به عنوان حجم کل آب به علاوه هوا تعریف می‌شود (در هر دو الگوی حباب دار یا به دام انداخته شده). هنگامی که میزان هوا ثابت باقی می‌ماند، مقاومت به صورت معکوس با نسبت W/ C تغییر می‌کند. از آنجا که میزان هوا افزایش می‌یابد، شما می‌توانید با ثابت نگه داشتن نسبت حفره به سیمان مقاومت را ثابت نگه دارید. برای این کار می‌توانید میزان آب مخلوط را کاهش دهید، مقدار سیمان را افزایش دهید و یا هر دو را انجام دهید. هر گونه کاهش مقاومت که به همراه افزودنی حباب هوا باشد به حداقل می‌رسد، زیرا بتن هوادار دارای نسبت پایین W / C نسبت به بتن غیر هوادار با همان میزان اسلامپ است.

با این حال، گاهی اوقات دستیابی به مقاومت بالا در بتن هوادار دشوار است.

۶. مقاومت در برابر سایش

مقاومت در برابر سایش بتن هوادار با بتن غیر هوادار با همان مقاومت فشاری یکسان است. مقاومت در برابر سایش با افزایش مقاومت فشاری افزایش می‌یابد.

۷. آب بندی

بتن هوادار نسبت به بتن غیر هوادار در برابر نفوذ آب بهتر عمل می‌کند از آنجا که حباب هوا از شکل گیری مجراهای مویینگی پیوسته جلوگیری می‌کند؛ بنابراین، زمانی که آب بندی لازم است از بتن هوادار استفاده کنید.

منبع

ترجمه شده توسط تیم مترجمین ۸۰۸

اگر دوست دارید به تیم مترجمین ۸۰۸ بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

 

دریافت فایل مقاله:what_are_the_properties_of_air_entrained_concrete.dox_.pdf

PDF
درباره نویسنده
عکس‌های الهه رحیمی

الهه رحیمی

مهندس سازه
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .