مقاله تحلیلی: طراحی قاب فولادی در نرم افزار Sap2000

مقاله تحلیلی: طراحی قاب فولادی در نرم افزار Sap2000

 مقدمه

سازه‌های فولادی به دلیل دسترس بودن و زمان ساخت کم، در سطح گسترده‌ای در صنعت ساخت و ساز استفاده می‌شوند. در این مقاله ما پلان یک ساختمان اداری را در اختیار داریم و می‌خواهیم آن را در نرم افزار طراحی کنیم.

  • مصالح استفاده شده، فولاد A9950 است.
  • نرم افزار استفاده شده برای طراحی نیز SAP 2000 است.

آنالیز مدل

طراحی قاب فولادی در نرم افزار SAP 2000 انجام شده است. قاب مورد نظر گیر دار است به این معنا که در مقابل نیروهای جانبی به واسطه سیستم مهاربندی مقاومت می‌کند. فقط قاب A-A نسبتاً دقیق مدل سازی شده است تا سیستم قاب ساده باشد. بارها مطابق با ASCE 7-10 فرض شدند و سپس روی قاب A-A توزیع شدند. آنالیز شروع می‌شود و پس از آن با استفاده از ترکیب بارها در ASCE 7-10، مقاطع به وسیله sap auto list طراحی می‌شوند. AUTO list مجموعه‌ای از مقاطع تائید شده توسط ASCE است که به SAP اضافه شده است. نرم افزار SAP با استفاده از این لیست امکان طراحی اولیه مقاطع را برای ما فراهم می‌کند.

محاسبات بار

این محاسبات برای بارهای مرده، زنده، باد و حالت‌های متفاوت سقف انجام می‌شود. جزئیات محاسبات این بارها فراتر از این مقاله است، از این رو به این جزئیات پرداخته نمی‌شود.

طرح اولیه مدل

در ابتدای مدل سازی هیچ الگویی انتخاب نشده است، بنابراین یک مدل شبکه‌ای با در نظر داشتن ریزترین جزئیات قاب آماده می‌شود تا بتوان طراحی را به راحتی انجام داد.

تعریف مقاطع

مقاطع زیر را می توان به المان ها اختصاص داد. پس از این کار است که می توانیم این اعضا را به طور جداگانه طراحی کنیم و فولادی که در همه موارد استفاده می‌شود از نوع A9950 است.

  • خرپا
  • تیرها
  • ستون‌ها
  • مهاربندها

می توان مشخصات مقاطع مختلف مورد نظر را در Auto Selection اضافه کرد تا نرم افزار طراحی را طبق این لیست انجام دهد.

 

تعریف الگوهای بار

هر کدام از الگوهای بار زیر که قابل اعمال در مدل ما باشند را می توانیم تعریف کنیم.

  • بار زنده
  • بار باد
  • بار مرده
  • بار سقف

 تعریف ترکیب بار

پنج ترکیب مختلف بار از ASCE 7-10 در نرم افزار SAP وجود دارد تا نتایج حاصل از آنالیز بیشترین حالت‌های ممکن را پوشش دهد.

 

اختصاص نقاط آزاد (مفصل‌ها)

به دلیل این که قاب مورد نظر ما مقاوم در برابر لنگر نیست، باید در هر دو انتهای هر مقطع مفصل‌هایی را تعریف کرد تا لنگر از مقطعی به مقطع دیگر منتقل نشود.

نتایج آنالیز

دیاگرام نیروی برشی

 

دیاگرام نیروهای محوری

دیاگرام گشتاور خمشی

 

طراحی مقطع

در نرم افزار sap2000 طراحی به دو روش LRFD و ASD انجام شد. هنگام بررسی طرح مقاطع LRFD را به رنگ روشن‌تر می‌بینیم که نشان دهنده مقرون به صرفه بودن آن‌ها است.

منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۱۰۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 1,000 تومان
1,000 تومان
پرداخت 1,000 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
در sap چگونه میتوان حداکثر نیروی برشی و لنگر خمشی هر دو سر تیرها را بدست آورد؟

با سلام و خسته نباشید خدمت شما در برنامه sap چگونه میتوان حداکثر نیروی برشی و لنگر خمشی هر دو سر تیرها را بدست آورد؟

عکس کاربر
0پاسخ
تحلیل مودال با SAP
سلام خدمت اساتید . بنده یکی از مسائل مقاله زیر رو با sap2000v20 کنترل کردم ، اما جواب با این که نزدیک شده ولی دقیقا منطبق نیست و تا 10 درصد خطا داره ، از نظر مدل سازی چون وزن سازه من دقیقا یکی شده پس درسته ، زمان تناوب مود اول هم یکی میشه ، ولی زمان تناوب مود شکل های دوم و سوم فرق داره ، این دلیلش چی می تونه باشه . Truss optimization with multiple frequency constraints and automatic member grouping-Jos´eP.G.Carvalho1 · Afonso C. C. Lemonge1 · E´ ricaC.R.Carvalho2 · Patr´ıcia H. Hallak1 · Heder S. Bernardino
عکس کاربر
0پاسخ
بارگذاری خرابی پیش رونده
با سلام خدمت مهندسین عزیز من سازم رو در سپ مدلسازی کردم و تحلیل پوش آور رو هم روش انجام دادم. حالا برای خرابی پیش رونده می خوام طبق آیین نامه های خرابی پیش رونده به روش مسیر بار جایگزین بارگذاریش رو انجام و ترکیب بار رو وارد کنم. در این زمینه یک سوال برام پیش اومده سوال من اینه که در آیین نامه ی خرابی پی رونده اومده که باید یک ترکیب بار ثقلی برای بخش هایی که ستون درش حذف شده اختصاص داده بشه و یک ترکیب بار ثقلی برای سایر بخش. حالا من چطور به نرم افزار سپ بگم طی این ترکیب بار بیا این بار ها رو فرضا به این دهانه های مجاور ستون حذف شده اختصاص بده و به اون دهانه ها یک بار دیگه بده؟؟؟ اگر کسی در این زمینه من رو راهنمایی کنه ممنون میشم
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • Comments

    من هزینه این مقاله رو پرداخت کردم اما چیزی بجز همین مطالب در اون نبود!!!!!

    عکس‌های melikaaa
    melikaaa

    سلام بله همین فایل PDF متن مقاله ای که ملاحظه میکنید درون فایل بعد خرید تقدیمتان میشود ، که البته این مبلغ جزئی 500 تومن صرفا برای ترغیب شما به عضویت در سایت و سپس عضویت VIP رایگان در سایت هست که اینجوری بتونید این مقاله و سایر مقالات اینچنینی را رایگان از سایت دانلود بفرمایید
    البته الان به دلیل اینکه دچار زحمت شده اید همان مبلغی که خرج این مقاله کرده اید یعنی 500 تومن را مجدد به اعتبار شما درون سایت اضافه کرده ایم

    عکس‌های Civil808-Admin
    Civil808-Admin