مقاله تحلیلی :کاربردهای بتن پیش تنیده پس کشیده

مقاله تحلیلی :کاربردهای بتن پیش تنیده پس کشیده

از قطعات بتنی پیش تنیده پس کشیده تقریباً در تمام جوانب ساخت و ساز استفاده می‌شود. در فرآیند ساخت، پس کشیدگی سبب می‌شود که دهانه‌های آزاد طولانی‌تر، دال‌هایی با ضخامت کمتر، تیرهای کمتر و اعضای بلند و باریک بیشتری در اختیار قرار گیرد. دال‌هایی با ضخامت کمتر به بتن کمتری نیاز دارند. علاوه بر این، ارتفاع کلی ساختمان با در نظر گرفتن ارتفاع کف تا کف مشابه، کاهش می‌یابد. پس کشیدگی همچنین باعث کاهش وزن ساختمان در مقایسه با یک ساختمان بتنی معمولی و تعداد طبقات مشابه می‌شود. در مناطق لرزه خیز، کاهش وزن یک مزیت بزرگ به همراه دارد و آن کاهش بارهای وارد بر فونداسیون است. کمتر شدن ارتفاع ساختمان نیز سبب صرفه جویی قابل توجهی در هزینه‌های مربوط به نما و سیستم‌های مکانیکی می‌شود. یکی دیگر از مزیت‌های پس کشیدگی این است که تیرها و دال‌ها می‌توانند به صورت پیوسته باشند، به این معنا که یک تیر را می‌توان از یک انتها تا انتهای دیگر ساختمان به صورت پیوسته اجرا کرد. به لحاظ سازه‌ای، این وضعیت بسیار مؤثرتر از حالتی است که یک تیر در فاصله دو ستون اجرا می‌شود.

پس کشیدگی، سیستمی است که برای سازه پارکینگ ها انتخاب می‌شود، چرا که انعطاف پذیری بالایی را در طرح ستون‌ها، طول دهانه‌ها و تنظیم رمپ‌ها ممکن می‌سازد. این سیستم را می‌توان تنها برای یک سازه پارکینگ و یا یک طبقه پارکینگ یا بیشتر در ساختمان‌های مسکونی یا اداری اجرا کرد. در مناطقی که خاک رس در سطح گسترده‌ای وجود دارد و یا خاک ظرفیت باربری کمی دارد، دال‌های پس کشیده روی زمین و پی‌های گسترده، مشکلات مربوط به ترک خوردگی و نشست‌های ناهموار کاهش می‌یابد. 

کاربرد پس کشیدگی در پل‌ها سبب می‌شود که پل با نیازهای هندسی خواسته شده مثل منحنی‌های پیچیده، ارتفاع‌های متفاوت و تغییرات قابل توجه در زاویه، ساخته شوند. پس کشیدگی همچنین باعث می‌شود که دهانه‌های بسیار طولانی در پل‌ها بدون استفاده از تکیه گاه‌های میانی موقت ساخته شوند. در نتیجه این کاربرد، اثرات وارد بر محیط زیست کاهش می‌یابد و از ایجاد اختلال در جریان آب یا ترافیک زیر پل جلوگیری می‌شود. در ورزشگاه‌ها، پس کشیدگی، ساخت دهانه‌های آزاد طولانی و همچنین طرح‌های معماری بسیار خلاقانه را به همراه دارد. پس کشیدگی در گیره‌های خاکی یا سنگی در تونل سازی و تثبیت شیب و همچنین به عنوان کلافی در پشت حفاری استفاده می‌شود.

منبع

ترجمه شده توسط تیم مترجمین ۸۰۸

اگر دوست دارید به تیم مترجمین ۸۰۸ بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
بارگذاری خرابی پیش رونده
با سلام خدمت مهندسین عزیز من سازم رو در سپ مدلسازی کردم و تحلیل پوش آور رو هم روش انجام دادم. حالا برای خرابی پیش رونده می خوام طبق آیین نامه های خرابی پیش رونده به روش مسیر بار جایگزین بارگذاریش رو انجام و ترکیب بار رو وارد کنم. در این زمینه یک سوال برام پیش اومده سوال من اینه که در آیین نامه ی خرابی پی رونده اومده که باید یک ترکیب بار ثقلی برای بخش هایی که ستون درش حذف شده اختصاص داده بشه و یک ترکیب بار ثقلی برای سایر بخش. حالا من چطور به نرم افزار سپ بگم طی این ترکیب بار بیا این بار ها رو فرضا به این دهانه های مجاور ستون حذف شده اختصاص بده و به اون دهانه ها یک بار دیگه بده؟؟؟ اگر کسی در این زمینه من رو راهنمایی کنه ممنون میشم
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .