برای نجات صنعت ساختمان، دچار دغدغه کاذب نشویم

17 آذر 1394 - 13:04
برای نجات صنعت ساختمان، دچار دغدغه کاذب نشویم

استاد معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با صدای اقتصاد عنوان کرد:
برای نجات صنعت ساختمان، دچار دغدغه کاذب نشویم

صنعت ساختمان باید مناسب با نیاز بازار تولید کند و مقصر ساخت آن دسته از ساختمان‌هایی که با نیاز بازار تناسب ندارند، خود سازندگان هستند

استاد معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد گفت: برای نجات صنعت ساختمان و صنایع وابسته از رکود و بحران نباید دچار دغدغه کاذب شد، اظهار کرد: صنعت ساختمان باید مناسب با نیاز بازار تولید کند و مقصر ساخت آن دسته از ساختمان‌هایی که با نیاز بازار تناسب ندارند، از جمله خانه‌های لوکس، خود سازندگان هستند.

محمد عدالتخواه در گفت‌وگو با صدای اقتصاد، افزود: هرگز کمک به فروش خانه‌هایی که برای کسب سود بالا و بدون توجه به نیاز جامعه ساخته شده‌اند، مشکل مسکن را حل نمی کند و هر کاری در بازار مسکن، باید مبتنی بر حمایت از کسانی باشد که به مسکن مناسب دسترسی ندارند.

وی گفت: دولت نیز باید در کنار هر اقدامی که برای حل معضل مسکن انجام می‌شود، تلاش کند تا به شدت با زمین‌خواری و افزایش قیمت زمین مقابله کند تا راه بر افزایش افسارگسیخته قیمت مسکن بسته شود.

عدالتخواه ادامه داد: برای اولین بار است که تولید مسکن بیش از توان خرید جامعه است؛ ‌به این معنا که دهک‌های پائین جامعه امکان خرید مسکن ندارند و دهک‌های بالا نیز رغبتی به خرید مسکن، در بازار راکدی که احتمال کاهش قیمت وجود دارد، نشان نمی‌دهند و این مساله، تقاضا برای انبوهی از خانه‌های خالی یا در حال ساخت را کاهش داده است.

وی افزود: رکود بازار مسکن در حالی تداوم پیدا کرده است که تولیدکنندگان به امید سودهای هنگفت، ساختمان‌های زیادی را ساخته‌اند و مقدار زیادی هم مسکن خالی در جامعه وجود دارد و در این شرایط است که انبوه‌سازان طرحی را برای واگذاری مسکن به صورت اقساطی ارائه داده‌اند.

عدالتخواه با بیان اینکه فعلا به اشکال مختلف تلاش می‌شود متقاضیان را با معرفی به بانک و پرداخت وام‌هایی که سود بالایی دارند به خرید مسکن ترغیب کنند، تصریح کرد: با توجه به اینکه در نهایت حداقل سود و کارمزدی که به این تسهیلات تعلق می‌گیرد حدود 20 درصد است، فکر نمی‌کنم این تلاش‌ها مشکلی از متقاضیان مسکن حل کند.

وی اظهار کرد: شاید تلاش برای فروش واحدهای مسکونی، بتواند رونقی مقطعی در بازار مسکن ایجاد کند اما اگر این رونق از مسیری جز مسیر متناسب با وضعیت متقاضی انجام شده باشد دیر یا زود، خریداران به دردسر بازپرداخت اقساط، دچار می‌کند و باید منتظر موجی از مصادره مسکن و فسخ معاملات باشیم.

این استاد دانشگاه گفت: طبیعی است سازندگان که همیشه سودهای خوبی به دست آورده‌اند و حالا سودشان کم شده است، در پی راهکاری باشند تا واحدهایی که بدون برنامه‌ریزی احداث شده و نسبت به توان واقعی خریداران نیز قیمت بالایی دارد را به فروش برسانند، اما با توجه به بالا بودن قیمت مسکن و به تبع آن مبلغ اقساط، تنها دهک‌های بالا می‌توانند به خرید اقدام کنند که آنها هم با توجه به رکود بازار مسکن، رغبتی به خرید ندارند مگر اینکه قیمت‌ها بیشتر افت کند.

عدالتخواه تصریح کرد: پیشنهادی انبوه‌سازان برای بازار مسکن در قالب فروش اقساطی یا پیش فروش با مشارکت بانک، بخش کوچکی از متقاضیان را دربرمی‌گیرد تا شاید بتوانند بخشی از سرمایه بلوکه شده خود در بازار مسکن را آزاد کنند؛ گرچه تضمینی وجود ندارد که این سرمایه ها را دوباره در بخش مسکن مصرف کنند.

منبع:+

  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...

    هر آنچه در رابطه با یک موضوع تخصصی می خواهید ( فیلم، عکس، مقاله، اخبار و ... )، فقط در یک صفحه

    صفحه اصلی دانشنامه