خلاقیت و کار آفرینی در کسب و کار رشته عمران (معرفی و توضیح کارهای بدون سرمایه و کارهای نیازمند جذب سرمایه)

10 آذر 1394 - 16:06
خلاقیت و کار آفرینی در کسب و کار رشته عمران (معرفی و توضیح کارهای بدون سرمایه و کارهای نیازمند جذب سرمایه)

مقدمه

 

امروزه مسائل پیش رو با راه حل های دیروز، حل شدنی نیست. پیشبینی آینده مشکلات غیر منتظره را حل نمیکند و مهارت فراشناختی تشخیص مهمترینهاست. باید برای آینده سازی اقدام کرد. امروزه در کارهای عمرانی، شرایط کارگاه ها، قواعد بازی کم فروشان و سودجویان، تاثیر تحریم های بین المللی بر اقتصاد و صنایع کشورمان به حدی بیرحم، پیچیده، پویا و نامطمئن گردیده که افراد، شرکت ها و حتی دولت ها دیگر نمیتوانند با تغییرات سطحی و ظاهری در ساختارها، روش ها، سیستم ها و غیره، حیات بلند مدت و منافع ذینفعان را تضمین کنند. خلاقیت و کار آفرینی از موضوعاتی آینده ساز هستند که در سطوح مختلف اعم از فردی، گروهی و نیز در جوامع کوچک و بزرگ پدیدار میشوند. متاسفانه نوآوری برای جامعه سنتی با طرز تفکر شکل گرفته هرچند مفید، ارزان و مطمئنتر باشد ولی مورد استقبال و افراد این جوامع قرار نمیگیرد و یکی از دلایل آن که در من و شما هم کمو بیش نیز هست، مقاومت در برابر تغییر است. این مقاومت را مانعی بر سر راه نو آوری خلاقانه دانسته و همه ی شما خوانندگان را به حرکت در راستای بر طرف کردن آن دعوت می کنم. برای شروع بهتر است اول سراغ جوانترها رفت، چنانکه پیامبر عظیم الشان اسلام، حضرت محمد (ص) برای تغییر و امر رسالت خویش چنین کرد. در سازمانهای امروزه نیز به عنوان مهمترین و عامترین مفهوم اجتماعی حاکم از بالاترین رده سازمانی تا پایینترین، باید چنین فرهنگی را در اذهان مدیران، کارکنان و ارباب رجوعان خود به وجود آورد. فقط سازگاری با تغییر کافی نیست، بلکه باید آنرا دوست داشت.
دیگر نمیتوان با دلبستن به توان بالای کاری در کارهای تکراری بر رقبای کوچک، منعطف، نوآور، فرصتگرا، کم هزینه و کار آفرین چیره شد. تکرار، تامل و انتظار جایز نیست، کاری کنید. ترس از از دست رفتن موقعیت فعلی را از خود دور کرده و خود را با تغییر بهتر بالا بکشید. برای توقف در این وضع، آینده ای وجود ندارد، دوستان باید آنرا خلق کرد. آری شما هستید که میتوانید از هیچ همه چیز بسازید.
بعضا میگویند که کارکردن در ایران بسیار سخت است اما باید بدانید که هر جا که بروید آسمان همین رنگ است و صدای طبل از دور خوش است. برای شما کشور محل فعالیت نباید تفاوتی کند زیرا این شمایید که با توجه به معلومات خود وبکارگیری امکاناتی که فراهم کردنش در همینجا برایتان آسانتر است آستین همت را بالا میزنید.
همانطور که میدانید فکر و برنامه ریزی برای رسیدن به اهداف بسیار مهم هستند و یکی از اهداف من در اینجا این است که به شما دوستان در روشنتر شدن گزینه های انتخاب و نحوه ی دسترسی به اهدافتان در فعالیتهای عمرانی کمک کرده و این جانب رضا مکوندی در حضور اساتیدی که این مطالب را میخوانند درس پس داده باشم. باشد که با معرفی و توضیح کارها به زبان عامیانه، برای مخاطبین با مدارک و درجات تحصیلی مختلف، خدمتی به جامعه کرده باشم. چراکه زکات علم نشر آن است.
افراد مختلفی با معلومات متفاوت راجع به فعالیت های متداول عمرانی وجود دارند که میخواهند وارد بازار کار داغ آن شوند. آنان برای شروع با سردرگمی، سوالات، موانعی همچون مشکلات مالی، علمی، تجربی و غیره ی زیادی نسبت به فعالیت انتخوابییشان مواجه هستند. دانشجویان بی تجربه ی رشته ی عمران، کسانی که از فعالیت کاری فعلی خود ناراضی هستند و قصد تلاش در عرصه ی جدیدی دارند، حتی فعالان علاقه مند به گسترش یا ارتقاع شغلی مرتبت عمرانی، همه و همه مخواطبین این کتاب میباشند. به همین جهت ایده ی نوشتن کتابی با این موضوع را لازم، موثر و مفید دانسته و بر آن شدم که با تکیه بر تجربیات و معلومات شخصی خود و اساتیدم، قدم مهمی در این خصوص بردارم. سعی شده که مطالب برای کلیه ی افراد مفید و راه گشا باشد.
فکر خوب
فکر خوب در کنار زحمات شما باعث ایجاد چرخه ای مفید میشود که خود و دیگران را از آن بهره مند می گردانید. پس با طراحی یک مسیر درست برای کار آفرینی تلاش کنید و با رسیدن به اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدتتان نگزارید زحمات خود و دیگران پایمال شوند.
امروزه شرایط اجتماعی، کسب و کار در همه رشته ها بلاخص عمرانی، چندیست وارد عصر جدیدی شده که رقابت و بلاخص نبود نقدینگی را نمیتوان کتمان کرد. این عصر، عصر دشواریست. ایجاد خلاقیت در کنار تجربه، فضای نوآوری را لمس کرده و کارآفرینی، نوآوری ایجاد شده را برای کسب ثروت در سطح تجاری مطرح میسازد. موفقیت مهندسین نخبه، جوان و به روز در ایجاد دفاتر، شرکتهای کوچک، با استفاده از فن آوری و نرم افزارهای جدید، عاملی تهدید کننده برای شرکتهای سنتی گرا است. این شرکتها برای جبران این خلآ تغییراتی را در سطوح سازمانی و میدانی خود انجام داده و وادار می شوند افرادی را در این راستا به خدمت بگیرند. توجه و همکاری با افراد خبره، علاقمند به مسائل و روشهای نوین و دست اندرکاران آنها، علاوه به کمک به این شرکت ها و سازمان ها، به موضوع توسعه جامعه از طریق توسعه فرهنگی، آموزشی و تحقق تغییر، کمک کرده و یکی از بهترین راه های دستیابی به بازارهای جدید و کسب منفعت بیشتر میباشد.
ضرورت توجه به ساز و کارها و سیاستگزاریهای مناسب برای بسترسازی و جا افتادن این فرهنگ در کلیه ی سطوح اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با توجه به رعایت منافع کلیه ی ذی نفعان اعم از صاحبان و مدیران، سهامداران، مشتریان، کارکنان و عموم جامعه متجلی ساخته و زمینه پیشرفت خلاقانه و کار آفرینی را فراهم می سازد.

فعالیت های عمرانی دارای قدمت تاریخی زیادی بوده و به صورت اختیاری و اجباری عده زیادی در این زمینه مشغول به کار بوده و هستند. فعالیت در زمینه های مختلف این رشته برای خیلی ها جذابیت داشته به طوری که به دلیل علاقه به آن خلاقانه به صورت پاره وقت، نیمه وقت و حتی تمام وقت در این رشته مشغول به کار هستند. اما با وجود این جذابیت و تنوع روز افزون باز هم شاهد بیکاری بسیاری از افراد متخصص هستیم. به نظر شما علت آن چیست؟ حتما شنیده اید که فلانی با سواد اندک ساختمانهای بزرگ میسازد و اطلاع دارید که بسیاری از فارغ التحصیلان رشته های معماری و عمران بیکارند. این چه رسمیست؟؟؟ باورکنید پزشکان هم از علاقه مندان و حاضران پر تعداد صنعت ساختمان هستند! چرا فکر میکنید برای شما سخت است و نمی توانید از بازار سود آور آن بهره مند شوید؟

حتما جواب شما در نداشتن تجربه عملی در کارگاه، عدم آشنایی با اهل فن، نبود سرمایه های مختلف، بند پ و غیره است. اگرپای تجربه سالیانه و این دسته موانع وسط است، من با تکیه بر منابع کتابهای مختلف، تعالیم و مشاوره مداوم با اساتید، بهره گیری از ثمرات تحقیق آنها و پرهیز از تکرار کارهای انجام شدهو در انتها تجربیات اندک خودم، موانع این چنین را برطرف میکنم. فقط به تشویق و توضیح خلاقیت و کار آفرینی اکتفا نکرده و نسبت به توانایی هایی که از خودتان سراق دارید ، با مطالعه ی مطالب این کتاب مسیرهایی را برای انتخواب مناسب به شما پیشنهاد کرده و کار های مختلف را معرفی می کنم. شما هم بلاخره باید از جایی شروع کنید . من تا ذکر جزئیات با شما هستم. اگر لازم باشد وارد عمل شده و بر سر کارتان حضور میابم.


یک واقعیت
اکثر مهندسین عمران بعد از فارغ التحصیلی به دنبال استخدام شدن میروند که کار خوبی است اما در خود نمی بینند که کارآفرینی کنند و بیکاری و هر کار نامربوط را قبول نکنند. سیر کثیری از آنان متاسفانه بعد از آنکه مشغول به کار میشوند در طول دوران کاریشان کارهای تکراری را انجام داده و به عرصه های مختلف وارد نیستند. به نظر شما مشکل کجاست؟ باز هم اشاره میکنم به مقاومت در برابر تغییر یا ترس از شکست و حفط موقعیت فعلی! نظر مشترک میان اکثر جویندگان کار بدون سابقه بعد از فارغ التحصیلی در رشته های عمرانی این است که در دانشگاه کارها را یاد نمی دهند. افراد به شاخه ی کاریی وارد میشوند و یاد میگیرند. مثلا ساختمان یا فقط آب و فاضلاب. به نظر میرسد دانشجویان در انتهای پروژه های دانشجویی فقط محاسبات و طراحی را یاد گرفته اند که اگر هم پروژه ها را برای تحویل به موقع به استاد به بیرون سفارش ندهند، باز هم جای تامل باقیست. به نظر شما دنیای کاری بیرون از دانشگاه چگونه خواهد بود یا چگونه یافتید؟ نظر من را بخواهید بیرون از دانشگاه دنیای دیگریست. مملو از علامت تعجب و سوالی که با آن روبرو خواهید شد و هستید. دنیایی که روابط فی مابین شما با کارگران و پیمانکاران، نگهبان، دلالان، راننده ها، و غیره مختلف است و نمی شود با همه یکجور کنار آمد، نمی شود با ادبیات دانشجویی، افکار خوشبینانه و لفظ به قلم بلانسبت مثلا با یک کابوی یا خدای نکرده احمق صحبت کنید و فکر کنید همه حرف های شما را میفهمند و میپذیرند. بعضا واقعا در درک مشکل دارند و خیلی ها برای منفعت بیشتر، خود را به خواب میزنند. برای شما سخت خواهد بود که با این جور افراد مختلف سرو کله بزنید. بهتر است با زبان سیاست با هر شخص یا گروهی به گونه ای متفاوت با گروه دیگری صحبت کنید. مثلا مدیران را با اعداد و ارقام در گزارشات یا مذاکرات کاری راضی کرده و کارگران را با وعده ی پاداش در تحویل به موقع کار تشویق و به کار سرعت بدهید. امروزه هوشیاری و مراقبت از کارتان بسیار مهم است. چراکه شما را دور میزنند، به اصطلاح زیرابتان را میزنند، سرتان کلاه میرود، بد قولی میکنند، موقه ی خرابکاری همه سعی میکنند علت را به گردن دیگری بندازندو... اگر کار را ندانید، مصالح را نشناسید، اعتماد کرده، چک و پیگیری نکنید، با عرض پوزش از شما خواننده ی گرامی در این باغ وحش نمیتوانید عمر و سرمایه خود را هزینه کنید. برای کل بازار کار دنیا اینگونه میبینم.
از ترفندهای کم فروشی تفاوت وزن 1 متر میله گرد به اصطلاح هوا دمیده شده و فروخته شده به شما نسبت به اندازه وزن استاندارد آن بدون دمیدن هوا توسط کارخانه سازنده است که در مراحل ابتدایی ساختن ساختمان، آرماتور بندی تا کم فروشی سیم کشی واقعی درون دیوار را در مراحل انتهایی میتوان اشاره کرد. باید با استفاده از تجربه ی کاری دیگران با این به اصلاح خودشان زرنگ بازی و به عقیده ی من دزدی مقابله کرد. به این باور برسید که همه به شما دروغ میگویند مگر اینکه عکسش را ثابت کنید. پایه های کارتان را قوی طراحی کنید تا تحمل بار کاری در آینده برایتان دشوار نباشد. این پایه ها به ترتیب اولویت سلیقه ای من اعتبار،تخصص و تجربه هستند. برای بقاع در نوسانات مختلف بازار کار، اعتبار را موثرتر دانسته و در ادامه به توضیح نظرم می پردازم.


پایه اول اعتبار


خشت اول را گر زند معمار کج تا ثریا میرود دیوار کج

یک نصیحت را از من به یادگار داشته باشید و آن این است، با وجود اینکه تمام کسانی که ممکن است در آینده برای شما یا با شما کار کنند نا مطمعن باشند اما شما صداقت، امانت، قناعت، تحمل و اخلاق خوش داشته باشید. زیرا نشان دادن این تفاوت نسبت به دیگران برای شما اعتبار و پایداری می آورد. ممکن است دیگران اینگونه نباشند اما شما با دقت و پیشبینی آنها را مهار کنید. میتوانید اقداماتی را انجام دهید که راه کم فروشی و دزدی را ببندید. مثل تحقیق، بررسی سوابق، مذاکره، شفافسازی وظایف، زکاوت و از همه مهمتر بستن قرارداد ها پیش از انجام کار و غیره. ممکن است که بعضی ها بگویند که دوره رعایت اخلاق کاری و غیره گزشته است. این را بدانید که اگر در کوتاه مدت جواب ندهد اما در دراز مدت ثمره آن را میبینید. اخلاقیات پایه اصلی کار شمارا تشکیل می دهند. بگزارید همه این فضایل را در وجود شما بیابند وبدانند روی حرف شما میتوانند حساب کنند در عین حال که به هیچ کس باج نمیدهید!

انجام امور دفاتر فنی و متره

راه انداختن یك دفتر فنی در فضای كمی از خانه ی شما مثلاً گوشه اتاق كار سریعی است.فارغ التحصیلان رشته های عمران و معماری پس از مرور مطالب دانشگاهی ، گذراندن دوره های تخصصی و یا كار در دفاتر فنی توانایی انجام این فعالیت ها را خواهند داشت كه البته برای كسانی كه نمره پروژه ی پایان دوران تحصیلاتشان بالا بوده است بسیار راحتتر خواهند بود. این فعالیت ها عبارت است از :

1- طراحی

2- محاسبات

3- تهیه و تنظیم صورت وضعیت ها

4- متره و برآورد

لوازم : یك دستگاه كامپیوتر با لوازم جانبی و نرم افزارهای تست شده و مطمئن ـ خط تلفن ثابت و همراه جداگانه تهیه كنید. E- mail خاص برای این فعالیت ها ثبت كنید و تجهیزات ارتباطی مانند اینترنت و فكس به شما كمك می كنند.

شیوه كار : كارت ویزیتی كه حاوی تمام اطلاعات شما باشد چاپ كنید و به كلیه دفاتر فنی دور و اطراف محدوده ای كه می خواهید كار انجام دهید مراجعه و پیشنهاد همكاری را برای فعالیت ها به صورت دست اول یا دوم ارائه كنید.مشتریان شما اغلب شركتهای ساختمانی ، پیمانكاران و سازندگان ساختمان هستند. مكان ها و به اصطلاح پاتق هایشان را شناسایی و با ظاهری آراسته به آنها مراجعه ، حضور خود را اعلام كنید . این یكی از بهترین روشهای تبلیغاتی است.برای جذب مشتری قیمت را مناسب و از روشهای تبلیغاتی مختلف استفاده كنید. كیفیت ، سرعت و ارتباط با مشتری انتان در شرایط مساوی شما را نسبت به رقیبان جلو می اندازد.

مشاوره مسكن

این فعالیت به صورت روزمره برایتان درآمد ایجاد نمی كند ممكن است بعضی وقتها بازارتان داغ و بعضی وقتها مشتری نداشته باشید. جابجایی های فصلی هم بی تأثیر نیست . كار در این حوزه سود خوبی دارد. كسانی كه در این بنگاهها مشغول فعالیت هستند به صورت علمی و تخصصی با امر مسكن آشنایی ندارند پس شما نسبت به آنان برتری هایی دارید. شما می توانید در این بازار با توجه به تخصصتان و سرمایه كم شروع به فعالیت كنید . مراقب باشید كه كارفرما از شما سوء استفاده نكند و در انتخاب محل مناسب ، عرف سود شما و غیره دقت و تحقیق كنید.مشاورین املاك در خصوصو خرید ، فروش ، پیش فروش ، و اجاره در محدوده ی خاص جغرافیایی مشغول به كار هستندو ممكن است بسته به بفت این محدوده در زمینه های مسكونی ، تجاری ، اداری ، واحدهای صنعتی و زمین فعالیت داشته باشند.اگر می خواهید با اندكی سرمایه این كار را مستقل شروع كنید ؛ از افراد با سابقه كلیه موارد و شگردهای كار را بیاموزید. برای این كار می توانید به آگهی های محلی و نیازمندیهای روزنامه ها مراجعه كنید و خیلی سریع به نتیجه برسید .اما همانطور كه گفتم در مورد گرمی بازار منطقه و غیره تحقیق كنید پوشش مناسب و تكنیكهای صحبت و راهنمایی مشتری با استفاده از تخصصتان رمز موفقیت شما هستند.

 

بیمه

تقریباً همه ی شركتهای بیمه گزار از داشتن ویزیتورهایی كه تخصص خاصی را در نوع بیمه دنبال می كنند استقبال می كنند ورود به این فعالیت به سرعت و طی یك جلسه نشست با مسئول آموزش بیمه گر صورت گرفته و فرم ها و نكات و حق درصد سهم به شما انتقال و گفته می شود. تقریباً در این بازار همه ی ساختمانهای تجاری ، اداری ، صنعتی و مسكونی و تمامی پروژه های مختلف در مراحل گوناگون ساختشان به بیمه نیاز خواهند داشت.نیازی به سرمایه ی خاصی نیست. موبایل ، لوازم دفتری و پوشش مناسب را داشته باشید و برای جذب مشتریان از آموزشهای شركتهای بیمه ، شرایط مختلف بیمه كردن ، مزمه ، امتیازات و اقساط و تكنیكهای مدرن استفاده كنید. یادتان باشد شما می خواهید مثل یك متخصص با یك متخصص صحبت كنید و او را مجاب كنید . معمولاً اعلام سریع اعداد و ارقام و حدود قیمت و كارشناس زیاد وقت مشتری نمی گیرد اما دلایل مهم هستند مثلاً تنها جایی كه ممكن است یك پیمانكار تمامی سرمایه ی خود را از دست بدهد.هنگام گود برداری در كنا یك ساختمان و یا خطر ریزش گود بر روی كاركنانش است اعلام قیمت دقیق به بیمه شوندگان بستگی به فرم و مواردی كه پر می شود دارد و توسط سیستم اداره بیمه اعلام می شود . پس هنگام صحبت و جذب مشتری باید حدود قیمت موارد مشابه را اعلام كنید و اگر او در پی مقایسه با بیمه گذار طرف قراداد قبلی خود و یا بیمه های دیگر است ، این تسلط شما از شرایط بیمه ی دیگر شركتها است كه می تواند به شما كمك كند. لازم نیست كه فقط در یك زمینه با یك شركت بیمه كار كنید . به شركتها مراجعه كنید كد بگیرید و آموزش ببینید .مثلاً شركت بیمه ی فلان بیمه بدنه خودرو را بهتر و ارزانتر برای مشتریان تمام می كند. اگر اهل حساب باشید به راحتی با دانستن ضرایب بیمه ها ، بانكها و موسسات می توانید برتری خدمات را بفهمید.مثلاً ارزش خودروی فلان به مبلغ فلان و مدل فلان در ضریب 73% برای شركت بیمه ی شماره 1 ضرب می شود و ضریب 87% برای شركت بیمه ی 2 ضرب می شود.نتایج محاسبات مبلغ پرداختی بیمه شونده است. حداقل پورسانت یك فقره بیمه 15000 تومان است تمامی ظرفیتهای خود ، خانواده ، همكاران و آشنایانتان استفاده كنید. از تمامی شرایط شركت بیمه كننده مثل اقساط بلند مدت ، ارسال با سرویس رایگان ، بالأخص تخفیفات استفاده كنید و رضایت مشتریان را جلب كنید كه این بزرگترین تبلیغ است .

آموزش

از جمله فعالیتهایی كه شما را از نظر معنوی و اجتماعی بالا می برد آموزش است. آموزش از نظر مالی نیاز به سرمایه ندارد.اگر می خواهید به صورت تخصصی وارد این مقوله شوید باید كلیه ی كتاب و جزوات مورد نیازتان را تهیه كنید و اگر دارای تسلط كافی نیستید تحت نظر اساتید یك دوره را بگذرانید.اطلاعات خود را مدام بروز كنید از تمامی روشها ی تبلیغاتی و مراجعه حضوری به كلیه آموزشگاهها با ارائه طرح درس و برنامه ساعات آموزش به صورت جدول هفتگی وماهیانه استفاده كنید و ظاهری رسمی داشته باشید. این كار بسیار انرژی بر است پس بین ساعات كلاسهایتان وقت برای استراحت در نظر بگیرید. خط خوانا ، شیوه آموزش ی روان و ساده گام به گام ، وسایل مدرن كمك آموزشی كار كلاسی ، نحوه ی ارتباط صحیح با دانشپژوهان ، رفع اشكال و اطمینان از یادگیری آنان شما را تبدیل به استادی محبوب می كند.برای شاگردانتان وقت بگذارید و با وسایل ارتباطی نظیر ایمیل ارتباطتان را حفظ و به سؤالاتشان پاسخ دهید. این شاگردان به صورت مستقیم و غیر مستقیم مبلغ كارتان خواهند بود.این جریان كاری دارای دوران اوج و افت می باشد پس برنامه ریزی هایتان بلند مدت باشد و تعرفه های دریافتی را منصفانه تنظیم كنید.

تولید نرم افزار های تخصصی:

برای آندسته از كسانی كه به كار تولید علاقه ای ندارند و برایشان از لحاظ فیزیكی هم مشكل ساز است تولید نرم افزارهای تخصصی بهترین گزینه است. در این فعالیت بیشتر تفكرشما نقش دارد.مسیر كار به شرح زیر پیشنهاد می گردد.از نرم افزارهای تخصصی و كاربران تمامی نواقص آنان را كشف و برای تولید نرم افزار جدید در زمینه های كاری مورد نیاز مشورت بگیرید. و دقت كنید كه با رفع مشكلات كشف شده برای تولید نرم افزار جدید با نوآوری مزیت آن باشدو خودش نیز مشكلی نداشته باشد . ساخت نرم افزار جدید را سفارش دهید. پیشنهاد می شود جهت سفارش نرم افزار جدید بهترین گزینه مراجعه به دانشكده های فعال دانشگاهها و دیدار و گفتگو و در نهایت كار با دانشجویان رشته كامپیوتر است. كار با دانشجویان كاهش هزینه و وقت را در پی دارد.پس از دریافت نرم افزارجدید به فكر عرضه آن با تیراژ بالا باشید. ممكن است بهترین فكر را برای ساخت این نرم افزار بكار برده اید و تلاش زیادی هم كرده باشید اما به دلیل عرضه غلط با شكست روبرو شوید.برای عرضه محصولات نرم افزاری جدید خود با شركتهای حرفه ای كه مدتها در این زمینه فعال بوده اند همكاری كنید. شركتهای خارجی هم هستند قبل از هر چیز نرم افزار را به نام خود به ثبت برسانید.یكی دیگر از دلایل شكست افراد در این زمینه سوء استفاده عده ای كپی بردار از محصولات بوده است.قفل گذاری محصولات هم امروزه خیلی مهم است و حتماً با چند نفر متخصص مشورت كنید مراحل احتیاط را كاملاً رعایت كنید.ورود به این عرصه با ساخت یك نرم افزار به پایان نمی آیدو كار را تمام شده تلقی نكنید.مستمراً كار خود را با دریافت سفارشات جدید ادامه داده و بدانید كه در بعضی مقاطع سفارش ها زیاد و بر بعضی دیگر هیچ سفارشی وجود نداردو انتظار در آمد ثابت نداشته و در آن هنگام كه وقت آزاد پیدا می كنید روی نرم افزار جدید كار كنید. یادتان باشد از فكر و تدبیر استفاده نمایید.

 

بازاریابی فروش محصولات    

از جمله کارهایی که برای شروع نیاز به سرمایه دارد کارگاه های تولید مصالح می باشد و یکی از کار هایی که نیاز به سرمایه ندارد بازاریابی فروش محصولات این کارگاه ها می باشد برای کسانی که می خواهند وارد فعالیت های تولیدی مصالح شوند پیشنهاد می کنیم قبل از ورود به این عرصه و انتخاب سود آورد ترین و و بهترین نوع مصالح آشنایی بیشتر با شرایط کاری کارگاه ها و در نهایت مناسب ترین انتخاب ممکن به وسیله ی بازاریابی تحقیق کنند.

کسانی که دارای تخصص عمرانی و دانشگاهی هستند بازاریابان موفق تری هستند و به خاطر محاسبات و برآورد هزینه های کاری که انجام می دهند بهتر می توانند مسیر را برای خود هموار کنند و به صرفه تر قدم بردارند باز هم می گویم که هرچقدر از لحاظ فنی اطلاعات بالاتری داشته باشید بهتر می توانید مشتریان را جذب کنید و به کارفرما ها  خود را بشناسانید. دادن مشاوره ی رایگان در این راستا به شما کمک می کند و این در زمان  بازدید و برآورد پروژه ها برای شما میسر است. هر کاری برای خود فوت و فنی دارد که بعضی ها را در کارشان موفق تر از دیگر همکارانشان می کند این به قولی فوت کوزه گری برای بعضی با تجربه و آزمایش و خطا به دست می آید و برای شما با مشاوره ی اهل  فن دقت در محاسبات و برنامه ریزی و به وقتتان به صرفه تر خواهد بود . این را بدانید که در کوتاه مدت به نتیجه ی دلخواهتان نمی رسید بنابرین برنامه ریزی بلند مدت داشته باشید کار را جدی گرفته و به کلیه تکنیک های بازار یابی و فروش مسلط شوید. برای شروع استان ، شهر یا شهرها و منطقه ی مورد نظر برای فعالیت خود را به گونه ای انتخاب کنید که از لحاظ استراتژیکی در انتخابتان رعایت ظرفیت پذیرش سفارشات باربری و فاصله تا کارگاه های تولید مصالح ، رقبا ، عرف کاری در شهر و محل ، مسیرهای تردد در اینده برای شما ،حتی گویش محلی در نظر بگیرید. بعد از انتخاب محدوده ی مناسب و شناسایی کارگاه های  تولید مصالح اطراف، به آنها مراجعه کرده میان محصولاتشان چند محصول را انتخاب کنید. این محصولات عبارتند ازآهن آلات، بتن ،سنگ ، آجر ،بلوک ،تیرچه و بلوک سقفی،  یونولیت، سفال دیواری، کاشی وسرامیک ، نمای کمپوزیت ،آسانسور ، درب و پنجره ، شیشه معمولی یا دو جداره وغیره. سپس به کلیه موارد مربوط به آنها نظیر قیمت ، نحوه ی تولید، امور حمل و نقل ( بارگیری ، انتقال ، تخلیه کرایه مسیرهای تردد مجاز و...) نگهداری ، خرابی محصولات ( برگشت دادن در صورت پایین بودن کیفیت ) تسلط پیدا کنید و طی مذاکراتی بهترین محل ها را برای دریافت مناسبترین پورسانت در نظر بگیرید. در این حین چند نکته را باید پرسش و روشن کنید. ابتدا در هر کار و معامله اگر از همان اول کلیه ی حالات و موارد توافق شود خیلی بهتر و عاقلانه تر است. پورسانت  ، افزایش پورسانت در صورت افزایش فروش ، قیمت نهایی، اعلام افزایش یا کاهش قیمت ها توسط تولید کننده به شما ، زمان تحویل ، جنس برگشتی در صورت نا مرغوب بودن  و عدم تحویل گرفتن مشتری ، بروشور های  تبلیغاتی و شرایط اقساط و غیره  از جمله این موارد هستند. اگر میخواهید در آینده  بجای درصدی یا پورسانتی خرید و فروش کنید، به خاطر داشته باشید برای فروش خوب باید خرید خوبی داشته باشید. داشتن چند گزینه برای یک محصول خاص  و خرید یا رساندن به دست مشتری به شما کمک می کند که در نهایت یک محصول را با قیمت تمام شده ی کمتری برای خود یا مشتری پیدا کنید قیمت فروش کمتر فلان کارگاه نسبت به کارگاه های دیگر و مسیر کوتاه تر وتحویل به موقع به دست مشتری  و در نتیجه کاهش هزینه حمل و نقل کمتر و قیمت تمام شده برای مشتری  با افزایش رضایت آنان  وبرنده شدن در بازار رقابت را در پی خواهد داشت. دقت کنید در برآورد های قیمت های تمام شده و مجموع سودتان  شاید چند محصول را بخواهید به دست متقاضیش برسانید و در چند مورد آن سود نکنید و حتی ضرر کنید. اما در مجموع سود کرده باشید و سفارش را از دست ندهید.  برای  گرفتن سفارش ، با تهیه کارت ویزیت شکیل و زیبا شامل تمام اطلاعات شما  همچنین پوشش مناسب ولوازم دفتری یا کاری مرتب همراه یک کیف به صورت حضوری به مشتریان مراجعه کنید. تهیه ی یک آلبوم زیبا که شامل کلیه ی محصولات باشد کار سخت و هزینه بری نیست. اگر خود اطلاعاتی راجع به عکس و کامپیوتر وچاپ یا پرینت رنگی آن ندارید سفارش دادن آن به دیگران هزینه ی زیادی ندارد. حال نوبت به مراجعه به مشتریان و گرفتن سفارش می رسد. در پیشتر گفتم که در انتخاب محل فعالیت تحقیقات مناسب را انجام می دهید تا متوجه ظرفیت پذیرش سفارش آن منطقه شوید و غیره. حال محل به محل  و کوچه به کوچه حرکت  کنید و در پای پروژه ها حضور یابید و این را بدانید که حضور بموقع برای تامین مصالح مورد نیاز هر پروژه مهم است زیرا هر نوع مصالح در مرحله ی ساخت خاصی بکار می آید مثلا آجر بعد از ساخت اسکلت  وبتن بعد از آرماتور بندی و غیره. به پاتوق های سازندگان ساختمان سر بزنید و حضور خود را پررنگ در این عرصه اعلام کنید. بهشان این را بقبولانید که در کنار تخصصتان می توانید علاوه بر مشاوره و قیمت مناسب برایشان تبلیغ کنید. کار را جدی بگیرید و اگر واقعا آینده ی کاریتان برایتان مهم است به زمان های تحویلی که وعده می دهید توجه کرده و از دادن تاریخ هایی که نمی توان بموقع محصول را تحویل داد پرهیز کنید.

مواظب رقیبان خود باشیدوسعی کنید فعالیتتان به هم لطمه ای وارد نکند. تمام تکنیک های بازاریابی را فراگرفته و برای قبول سفارشات بزرگتر و یا اثبات توانایی تأمین مصالح برای کارفرمایان از تمامی پروژه هایی که برای آنان  مصالح تأمین کرده اید  مستنداتی  مثل قراردادها ، لیست های مشخص و عکس و فیلم ( در حین کار و تحویل مصالح و پایان کار  پروژه به گونه ای که خود نیز در آن حضور داشته باشید ) تهیه کنید. مواردی که برای بهتر شدن روند کار یا برنامه ریزیتان  به ذهن میرسد را اعمال کرده و از همه بهتر و قوی تر و موفقتر وارد بازار شوید. باز هم می گویم که به مشتریان به دیده ی  یک بار خرید از شما نگاه نکنید و سعی کنید آنها در  درازمدت مبلغ  کارتان شوند همانطور که شما هستید. در محیط های کوچک مثل  شهر های کوچک نام افراد در نهایت به خوبی  و یا به بدی در کار جا می افتد  و اگر شما از دسته ی دوم باشید پایان فعالیت های عمرانی برای شما خواهد بود.

پیمانكار جزء

 

همانطور كه قبلاً گفته شد، در عرصه ی ساخت وساز كارها از اجزای ساده تری تشكیل می شوندو هر كدام از این اجزا می تواند بازاركاری برای شما باشد، به گونه ای كه برای كسانی كه تجربه و سرمایه بالایی برای پیمانكاری كلی ندارند می توانند با ورود به یكی از این اجزای ساده تر سرمایه و اطلاعات خود را بالا ببرند. برای یادگیری نكات اجرایی آنها ، می توانیدبه وسیله بازدید از كارگاهها ، طی دوره هایی برای كارهای خاص مثل تخریب و گودبرداری ،شركت در دوره های كوتاه مدت و رایگان سازمان فنی و حرفه حرفه ای شهرتان در صورت نبود موضوع مورد نظرتان ، مراجعه به كتاب های منتشر شده ی فنی و حرفه ای به همراه بازدید از كارگاه های ساختمانی به این مهارت دست یابید .بهره گیری از تجربیات دیگران را از یاد نبرید.كارگران ساختمانی در انجام پروژه های ابتدایی مهارت و تجربه دارند.

 

در مطالب قبلی گفته شد كه با تعیین حدود جغرافیایی و تحقیقات میدانی وارد عرصه كار شوید .در اینجا هم همینگونه است .با توجه به تعداد كارهایی كه برای ساختمان سازی وجود دارد، می توانید با تحقیق میدانی در بازار كاری كه در فلان منطقه ای كه قصد انجام كار را داریدو همچنین توانایی های خود ، نوع فعالیت را انتخاب كنید.این فعالیتها برای مثال عبارتند از : تخریب ، گودبرداری ، خاك برداری و خاك ریزی ، ارماتوربندی ، قالب بندی ، بتن ریزی ، اجرای اسكلت فلزی  یا بتن ، اجرای سقف ، آجرچینی ، سفتكاری ، نازك كاری ، تسطیح  و محوطه سازی ، تأسیسات ( برقی ، مكانیكی ) ، دكوراسیون داخلی ( طراحی با نرم افزار و اجرا ) دكوراسیون خارجی ( اجرا) .بسیاری از تجهیزات قابل كرایه هستندو یا دست دوم سالمشان قیمت مناسبی برای شما دارند.مثل روال مطالب قبلی  كارت ویزیت حاوی تمامی اطلاعاتتان تهیه كنید و شروع به تبلیغ كارتان كرده و به كلیه ی پروژه هایی كه كارشان قبل از رسیدن به مرحله ی انجام تخصص كاریتان است بروید و خود را معرفی كنید. از كلیه ی روشهای تبلیغاتی بهره ببرید و به نظر این جانب ، شناساندن خود به تمامی فعالان امر ساخت و ساز و تبلیغ دو طرفه برای یكدیگر ، مؤثر خواهد بود بالاخص ویزیتورهایی كه تقریباً به  همه جا سرك می كشید.پورسانت خوب یا اگر منفعت را دو طرفه فرض كنید برای یك نفر بازاریاب مصالح ساختمانی كه كاری برای شما پیدا كند در عوض شما هم می توانید از او خرید مصالح اولیه كارتان را انجام دهید یا به كارفرما بقبولانید.كیفیت كار بالا در كنار اجرا و تحویل زودتر از انتظار در كنار قیمت منصفانه ، شما را در چشم كارفرمایان همیشه گزینه اول انتخاب می كند و اگر جایی در حال انجام سفارشی باشید به سراغ افراد دیگر می روند.سعی كنید در كارهای ابتدایی بجای سود بیشتر ، تعداد كارها را بالا ببرید.فعالان فعالیت های ساختمانی اكثراً در محل های خاصی رفت وآمد می كنند و پاتوق های خاصی دارند. مثل اتحادیه ها ، بنگاه های مسكن ، دفاتر ، كارفرماها و غیره.

 

مراقب رقبا باشید و مزمه ی بازار و قیمت كارتان را داشته باشید. در هنگام اجرای كار ، سعی -كنید اطمینان كارفرما را به خود جذب كرده و طوری كار را انجام دهیدكه او با خیالی آسوده كار را در اختیارتان قرار دهد و این سفارش بعدی را تضمین می كند . در بازار كار زمانهایی هست كه به دلایل مختلف ازجمله ركود اقتصادی سفارشات كاری كم می شود . این بیكاری شما را نباید دلسرد كندو آن را تبدیل به یك فرصت كنید و سطح تخصصی خود را بالاتر برده و خود ومجموعه كاریتان را ارتقاء داده و مجهزتر كنید . ارتباطات كاری قوی تاثیر زیادی در امر موفقیت شما دارد . سعی كنید نهایت استفاده را ببرید . مثلا هماهنگ بودن یك گچ كار خوب با رنگ زن ، پیشنهاد كار رنگ زن را به كارفرما می دهد . همینطور یك آرماتوربند با یك قالب بند و غیره .

 

مدیریت اجرایی

 

استخدام :

 

شاید برای اكثر شما خوانندگان گرامی زمانی اولین گزینه بوده و یا بهترین است . اما من در انتهای كتابم به آن اشاره می كنم و حدس زدن علت آن برایتان دور از انتظار نیست . استخدام در بخش دولتی و خصوصی به صورت تمام وقت ، پاره وقت ، قراردادی ،پیمانی و در بهترین شرایط به صورت رسمی می باشد اگر آزمونهای ورودی را فعلاً نادیده بگیریم. برای دارندگان تحصیلات دانشگاهی در بخش دولتی شرط معدل و در بخش خصوصی رزومه كاری  موفق مهمترین عامل در پذیرش خواهد بود . در انتها به نكاتی راجع به افزایش معدل بعد از فارغ التحصیلی ، تنظیم درست رزومه كاری و در نهایت مصاحبه ها و آزمونهای ورودی اشاره می كنم . اما قبل از آن گفتن اشكال مختلف ، جستجوی كار مناسب برای شما را توضیح می دهم . شاید مؤثرترین شیوه از طریق اقوام ، آشنایان و دوستانتان باشد و همچنین مراجعه حضوری به كارگاهها و شركتهای ساختمانی و رفتن به مناطق و شهرهای دورتر برای پیدا كردن بازار كار بهتر باشد . اما بعضی ها انگار همه چیز را آماده و جلوی درب خانه می خواهند !

 

از طریق آگهی ها و آگهی دادن در جراید كثیرالانتشارهم كار شدنی است به دوستان عزیزم توصیه می كنم در شهر یا محل سكونت خود یا اطراف اگر دارای معدل یا سابقه كافی نیستند ، سعی كنند زیرك بوده و با ترفندی به شركتها ی بزرگ نزدیك شوند . این كار به وسیله ی درخواست دوره های كارآموزی و كار كردن با حقوق پایین و یا اصلا بدون حقوق و دیگر شیوه ها میسر است.

 

این كار جدا از احتمال استخدامتان در آینده در هنگام نیاز به جذب نیروی این شركتها ،آشنایی و ارتباط با فعالان بازار كار و غیره را به همراه خواهد داشت.

 

منبع:+

 

مطالب مرتبط:

  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...