استخدام مهندس عمران در مصاحبه شغلی ( قسمت اول )

24 آبان 1394 - 15:56
استخدام مهندس عمران در مصاحبه شغلی ( قسمت اول )

حتما شما جسته گریخته مطالب و توصیه هایی برای مصاحبه استخدامی خوانده یا شنیده اید اما تمام این مطالب بیشتر به شکلی گفته شده اند که خواننده وشنونده از هر رشته تحصیلی بتواند با ان ارتباط بر قرار کند به همین علت تصمیم گرفتم تجربیات خودم از فضای مصاحبه شغلی استخدام مهندس عمران در حد دانش خودم به اشتراک بگذارم شاید بتواند راه گشای کسانی باشد که خود را اماده حضور در چنین جلساتی میکنند.

انتظارات خود را واقع بینانه کنید!

واقعیتش اینه که شاید بسیاری از فارغ التحصیلان این رشته در دوره کارشناسی اگر به ۴ سال قبل بر میگشتند شاید این رشته را دیگر انتخاب نمیکردند؛ مهندسی عمران اسم شیک دهان پرکنی دارد ولی محیط کاری شیکی ندارد. شرایط کاری ان سخت و سقف بالای سرش اسمان در زیر نور تند افتاب است. با توجه به موضوع پروژه ای که دران هستید ممکن است در شهر یا کیلومتر ها بیرون از شهر دور از خانواده باشید و بعد از تمام این حرفها خبر بد براتون دارم برای استخدام مهندس عمران …… دستمزدها بالا نیست!!! ……. شما بابت این کار سخت کمی بیشتر از حقوق کار دریافت میکنید , البته اوضاع به این شکل نمیماند اگر باهوش باشید و کمی زبل خودتان راه و چاه را پیدا کرده و از این گردونه جدا میشوید ولی باید این را بدانید که موفقترین انسانهای این رشته همه این خاک خوری را تحمل کرده اند.

 

نق نزنید !!!

بعضی از دوستان تازه فارغ التحصیل مدام نق میزنند که در دانشگاه به ما چیزی یاد ندادند و این مطالبی که ما خوانده ایم به هیچ جای کار ما نمی اید … اگر ما هم در فلان دانشگاه ….

واقعیتش این است که اوضاع برای همه یکسان است فرقی نمیکند شما در کدام دانشگاه در ایران درس خوانده باشید این ۱۴۴ واحد درسی برای تمامی دانشگاه های مصوب زیر وزارت علوم یکسان است …. البته قبول دارم که این یک اسیب اموزشی است که تا این حد به دروسی که جنبه اجرایی داشته بی توجهی شده و به نظر می اید انگار جوری برنامه ریزی شده که قرار است دانشجو برای همیشه در همان فضای تئوریک باقی بماند و بعد از این همه وقت و انرژی تزریقی به نیروی صنعت کشور که روز به روز پیرتر میشود نباشد.

به خاطر همین است که در بسیاری از پشت نیمکتهای دانشگاه برچسبهای تبلیغاتی میبینید با این عنوان که ( انجام پروژ های فولاد و بتن … یا ترجمه مقاله …. انجام پایان نامه …. ) که خود این یک اسیب بزرگتر است ، جوانان تازه فارغ التحصیلی که خود دغدغه امرار معاش دارند ( که البته حق هم دارند ) درست به مانند یک سلول سرطانی عمل کرده و اجازه نمیدهند سلولهای جوانی که در حال رشد هستند وظیفه خودشان را درست انجام بدهند و خبر بدی را میدهند که نسل جدید از نسل حاظر بیکار بیسواد ترند

البته امید من این است که به کسی بر نخورد اما چرخه معیوب سیستم به خودی خود چنین محصولاتی را تحویل میدهد اما همیشه این امید است که با تلاش شرایط را به نفع خودمان برگردانیم.

 

قبل از ورود به جلسه استخدامی چکار کنیم ؟

تا اونجایی که میتونین در مورد سازمان یا شرکتی که میخواهید برای استخدام شدن بروید اطلاعات جمع کنید و به اطلاعات کلی پسر همسایه اکتفا نکنید شما باید بدونین این سازمان دقیقا در چه گرایشی فعالیت میکند و قبلا چه کارهایی انجام داده و یا مشتریانش چه کسانی هستند اگر این شرکت وبسایتی داره حتما بهش سر بزنید، انجا میتوانید اطلاعات خوبی جمع کنید این اطلاعات به شما کمک میکند راحت تر سر جلسه حاظر شوید ، بسیاری از دوستان وقتی که سر جلسه متوجه میشوند محل پروژه کیلومترها با منزلشان فاصله دارد و قرار است هفته ای یکبار خانواده را ببینند مردد میشوند که اصلا این شغل را میخواهند یا خیر.

 

توانمندی های خودمان را چگونه عرضه کنیم؟

لطفا از خودتان تعریف نکنید این بهترین لطفی است که میتوانید در حق خودتان بکنید. ببینید در این صنف احتمال زیادی وجود دارد که کارفرمای شما درس مهندسی نخوانده باشد اما احتمالا شخصی با تجربه و یکه شناس است یا حداقل خود را به این صفت میشناسد …. احتمالا حرفهایی که شما در مورد دروس دانشگاهی و ایتبز و سیف و امثالهم برای او میزنید معنایی ندارد و یا اگر هم داشته باشد به کارش نمی اید ، شاید خواندن دوباره جزوه روش های اجرایی اینجا بیشتر به کار اید به همین علت است که به شما گفتم در مورد گرایش کاری اون شرکت اطلاعات جمع کنید … به شما توصیه میکنم حداقل معنای ۱۰ اصطلاح کاری که مربوط به کار اون شرکت است را یاد بگیرید این به شما کمک فضای ادبیاتی شما به مصاحبه کننده نزدیک شود. شما باید این را بپذیرید که یکی دوسال اول حضور خود در محیط کار به مانند ورود به دانشگاه جدید است و شما باید به خود فرصت یادگیری مطالب جدید را بدهید.

اگر برای کار دفتری مصاحبه میشوید …. توانمدیهای نرم افزاری بیشتر مورد توجه است …. معمولا دوستان یک کاغذ آ چهار از تمام نرم افراهایی که تا به حال به گوششان خورده لیست میکنند.

این که شما یک عالمه نرم افزار بلد هستید خوب است ولی مهم مرتبط بودن انهاست مخصوصا با کار اون دفتر … شما باید بدانید وقتی یک لیست پر را تقدیم مصاحبه کننده میدهید در بهترین حالت فقط دو سه تای اول را میبیند و در اکثر اوقات اصلا نمیبیند به این علت که چشم انسان از پراکندگی خوشش نمی اید و مصاحبه کننده دلش میخواهد ان مهارت اصلی که شما خودتان بهش مسلط میدانید را از زبان خودتان بشنود …. توصیه این است اگر مهارت بالاقوه ای دارید حتما با خودتان نمومه کار ببرید … نمونه کار شما باید به صورت گرافیکی باشد که در یک نگاه قابل فهم باشد …. مدت زمان جلسه کوتاه است و شما انقدر وقت ندارید که همه توانمندی هایتان را به نمایش بگذارید.

 

چی بپوشم ؟

حتما رسمی لباس بپوشید. هیچ اشکال ندارد شما لباس رسمی بپوشید و توضیح بدید که میدونم محیط کاری خشنه و برام مشکلی نداره که لباس کار کثیف بپوشم تا اینکه با لباس اسپورت بپوشین بخواین در مورد کار صحبت کنین.

در مورد خانم ها این مسئله حساس تر است فرض کنید شما برای یک کار دفتری اقدام کرده اید و اتفاقا لیاقت گرفتن این شغل را دارید که در بیشتر مواقع هم همینگونه است…. اما بزرگترین نگرانی کارفرما در مورد ارتباطات خارج از عرفی است که ممکن است در داخل محیط کارش شکل بگیرد و اینکه نتواند کنترل بکند در نتیجه از خیرش میگذرد که متاسفانه برای خانم ها این خبر خوبی نیست به همین علت توصیه میکنم حتی اگر لازم باشد بیشتر از عرف رسمی بپوشید تا حس اعتماد را جلب کنید. دقت کنید که منظور نوع مانتو یا چادر نیست بلکه منظور این است که شما جوری رفتار کنید که انسان متعهد و جدی نسبت به کار هستید.

اگر احساس کردید فضای فرهنگی انجا بازتر است و شما راحت تر میتوانید لباس خود را انتخاب کنید باز هم به شما توصیه میکنم اینکار را نکنید و همان لباس رسمی را انتخاب کنید.

شاید این نکات ساده باشد ولی چون مهمه من میگم، لطفا لطفا لطفا قبل از ورود به جلسه موبایلتون خاموش کنین … حتی اگر تلفن همرا شما سایلنت باشه و در میانه کلام مصاحبه کننده صفحه گوشی شما روشن بشه این مسیله در ذهنش تاثیر منفی ایجاد میکنه. حتما جوری برنامه ریزی کنید که کمی زودتر سر جلسه حاظر شوید، وقت شناسی شاید یکی از مهمترین مسایل اولیه ای است که هر کارفرمایی براش مهمه و حس اعتماد ایجاد میکنه.

 

چگونه رفتار کنم ؟

رفتار غیر کلامی شما تصویری از شما است که بعد از رفتنتان در ذهن مصاحبه کننده باقی میماند، نحوه دست دادنتان ( شل دست ندین ) و لبخندی که میزنید چیزهایی است که زودتر وارد تصویر ذهنی مصاحبه گیرنده میشود.

ارتباط چشمی موثر داشته باشید، نگاهتان را ندزدید اما خیره هم نشوید اگر بتوانید این کار را به درستی انجام دهید حس خود باوری را به ذهن مخاطب القا میکنید…… محو اتاق نشوید .. ممکن است در ان اتاق تابلوهای افتخار یا وسایلی باشد که ذهن شما را درگیر کند این مسیله علاوه بر اینکه تمرکز ذهنی شما را برهم میزند حس اعتماد بنفس شما را هم در ذهن خودتان و هم در ذهن او کاهش میدهد.

 

اگر هول شدم چکار کنم؟

اول از همه اگر هول شدین ، نگین که هول شدین. این کلیشه ای که من هول شدم حرفام یادم رفت دیگه خیلی تکراری شده و واقعیتشم اینه که کسی دلش به حال شما نمیسوزه … پس لطفا اعتراف نکنین که هول شدین. هیچ اشکالی نداره شما چند ثانیه صبر کنین و بعد جواب بدین تا اینکه عجولانه حرفی بزنین که بعدش پشیمون بشین ، اتفاقا تامل شما در جواب دادن چهره ای پخته تر از شما به نمایش میگذارد.

 

در قسمت بعدی استخدام مهندس عمران در مصاحبه شغلی بیشتر به سوالات کلیدی که ممکن است سر جلسه از شما پرسیده شود خواهیم پرداخت.

 

منبع:+

سوالات مرتبط
عکس کاربر
3پاسخ
کارآموزی کجا بریم بهتره ؟؟
سلام به مهندسین متخصص .من دانشجوی رشته عمران کارشناسی هستم و حدود ۷۰ واحد پاس کردم.اتو کد و اکسل بلدم ونرم افزار sapرو خیلی کم تازه دارم یاد میگیرم به نظر شما برای کار آموزی کجا برم بهتره به کدوم ارگان دولتی برم بهتره یا برم دفتر های مهندسی کدوم بهتره ممنون میشم از راهنماییتون و تشکر بابت سایت خودتون.
عکس کاربر
2پاسخ
پیشنهاد و کمک برای داشتن آینده شغلی خوب در مهندسی ساختمان به یک دانشجو
با سلام خدمت دوستان من ترم اول کارشناسی عمران هستم و گرایشم به مهندسی ساختمان هست. میخام از همین الان شروع کنم تا آینده شغلی خوبی داشته باشم از شما دوستان درخواست دارم تا من رو در روش هایی درس خوندن موثر ، برنامه های لازم و کاربردی ، مهارت های لازم و کاربردی ، سایت ها و ارگان های مربوطه ، مقالات و اطلاعات پایه و مورد نیاز و هر چیزی که بنظرتون برای من مفید و به درد بخور هست رو ممنون میشم مشوره بدید. خیلی ممنون.
عکس کاربر
2پاسخ
درخواست راهنمایی جهت یادگیری آموزش مناسب برای کاریابی در مهندس عمران
سلام دوستان وقتتون بخیر من فارغ التحصیل امسال عمران هستم و با توجه به این که فعلا کاری ندارم؛ در این مورد یه سوال دارم به ایتبس و سیف آشناهستم خیلی بیشتر از حد پروژه دانشجویی.. مثلا هم پایه سازی برش ها و تحلیل دینامیکی بلدم یعنی ب طراحی سازه علاقه دارم اما با توجه به اینکه فعلا نمیشه کارکرد و مطمئنا کار طراحی سازه رو به من نمیدن باید تا ازمون محاسبات صبر کنم در این مدت، دوستان پیشنهاد میکنید متره و براورد یادبگیرم و وقتی به حد قابل قبول رسیدم، بتونم کار کنم . یا پیشنهاد نمیدین؟ باتوجه ب این ک کار متره و کار طراحی از هم جداهست
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • Comments

    خیلی به کارم اومد ممنونم

    عکس‌های arthur
    arthur

    در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...