تکمیل اطلاعات فراخوان «دومین دوسالانه ی معماری، شهرسازی و طراحی داخلی ایران»

5 مرداد 1395 - 18:43
تکمیل اطلاعات فراخوان «دومین دوسالانه ی معماری، شهرسازی و طراحی داخلی ایران»

تکمیل اطلاعات فراخوان «دومین دوسالانه ی معماری، شهرسازی و طراحی داخلی ایران»
 
دومین دوسالانه ی معماری، شهرسازی و طراحی داخلی ایران در سه بخش مجزا توسط هنرمعماری برگزار خواهد گردید.
 
شرح و اطلاعات این سه بخش به‌قرار زیر است.
 
موضوع بخش نخست (مسابقه ی طراحی مدرسه ی شش کلاسه):
دبیرخانه و تصمیم گیرندگان دوسالانه تصمیم دارند در طی سال های آتی، در هر اقلیم، طراحی یک مدرسه را به مسابقه گذاشته و طرح برنده را با کمک خیرین به اجرا برسانند. در همین چارچوب، برای این دوسالانه،‌ طراحی معماری مدرسه ی شش کلاسه در کرمان- روستای محروم ده نو از توابع جیرفت- به مسابقه گذاشته شده است.
 
شرح طراحی:
جیرفت، وارث یکی از بزرگ‌ ترین و کهن ترین تمدن های شرق به نام ارت می باشد. همچنین شهر دقیانوس به‌ عنوان یکی از بزرگ‌ترین شهرهای دوران اسلامی در این منطقه وجود داشته است، اما امروزه این منطقه جزو مناطق محروم کشور ما می‌باشد. از آنجا که هنرمعماری بر ارزش‌های بشردوستانه استوار گردیده است، بخش نخست دومین دوسالانه، ضمن تأکید بر اصول حرفه ‌ای، متوجه رفع مصائب انسانی گردیده است. بدین ترتیب، موضوع طراحی معماری مدرسه ی شش کلاسه در روستای ده نو از توابع جیرفت جهت برگزاری مسابقه به ‌صورت کشوری اعلام می گردد.
 
تذکر ۱: این بخش از مسابقه تنها شامل طراحی فاز یک می باشد.
تذکر ۲: مقطع مدرسه صرفاً ابتدایی است اما این مهم در مناطق محروم از وضوح، نظم و انسجام دقیقی برخوردار نیست.
 
اهداف برگزاری بخش نخست دوسالانه:
۱.    نگاهی هنری و معمارانه به امر مقدس مدرسه سازی در کشور
۲.    تغییر الگوی مدرسه سازی و کشف توانایی های جدید معماری برای فضاهای آموزشی
۳.    توسعه ی مرزهای مشترک معماری و آموزش
۴.    تغییر نگاه و تشویق مسئولین در اجتناب از طراحی و تکرار ساختمان های تیپ در اقلیم ها و فرهنگ های مختلف کشور  برای مدارس توسط دفاتر فنی    مستقر در نهادهای دولتی و همکاری بیشتر با طراحان و دفاتر معماری خصوصی
۵.    ایجاد فضای رقابتی بین معماران و شهرسازان و اهمیت به زمینه و بومی گرایی در طراحی مدارس برای فرزندان این مرز و بوم با چارچوب اهداف بشردوستانه
 
اسناد برای بخش طراحی:
۱.    نقشه های زمین در نظر گرفته شده برای این مسابقه، که با همکاری جمعی از خیرین و بشردوستان محترم تهیه گردیده است، قابل دانلود از وب‌سایت فصلنامه هنر معماری میباشد.
۲.    تصاویری از سایت پروژه و دیدهای اصلی تهیه گردیده است.
۳.    برنامه‌ی فیزیکی طرح، مطابق با ضوابط طراحی ساختمان‌های آموزشی (برنامه‌ریزی معماری همسان مدارس ابتدایی و راهنمایی) ابلاغی ۱۳۸۲/۷/۲۴ نظام فنی و اجرایی کشور (سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور) میباشد. این دستورالعمل را ضمن دانلود از وب‌سایت رسمی مسابقه، می‌توانید از وب ‌سایت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور نیز دانلود نمایید.
 
معیارهای طراحی مدرسه:
۱.    احترام و ارزش نهادن به روحیات بومی و فرهنگ مخاطب پروژه
۲.    قابلیت اجرا به‌ صورت ساده و با حداقل هزینه ها
۳.    قابلیت اجرا بدون نیاز به پیچیدگی ها و تجهیزات مهندسی خاص
۴.    برخورداری از کیفیت محیطی (معماری کامل)
۵.    مقاومت در برابر زلزله با استفاده از راهکارهای مهندسی شده  و توجه به جزئیات
۶.    وفاداری و پایبندی نسبت به ارزشهای دینی، فرهنگی، آیینی و اجتماعی ایران
۷.    برخورداری از فضای سبز مطلوب با اثرات آموزشی، روانشناسی و ورزشی مناسب
۸.    مدرسه باید موجب شور و احساس سرزندگی در دانش آموزان و تشویق کننده جهت تحصیل باشد
۹.    خلاقیت در سازه، خلاقیت در مصالح، خلاقیت در تولید و مصرف انرژی، خلاقیت در مبلمان داخلی
۱۰.    ترجیحاً طرح ها دارای صفت قابلیت گسترش (RE-DEPLOYABLE) باشند
۱۱.    طراحان نسبت به مبلمان و طراحی فضاهای داخلی مدرسه، توجه لازم را مبذول بفرمایند
۱۲.    مدرسه از فاکتورهای پایداری (اقلیمی- اقتصادی- اجتماعی) برخوردار باشد
لازم به ذکر است که طرح های پیشنهادی نیمکت، صندلی و هرگونه تجهیزات آموزشی مطابق با معیارهای نام برده، به‌ عنوان امتیاز مثبت برای شرکت ‌کنندگان تلقی خواهد شد.
 
موضوع بخش دوم (جایزه ی دوسالانه ی نقد معماری ایران):
بخش دوم دوسالانه، باهدف تشویق، ایجاد انگیزه‌ی درونی و الگوسازی رقابت سالم در بین منتقدین و نظریه پردازان معماری در ایران راه اندازی شده است. در این بخش به بهترین نقدهای نوشته شده در دو سال اخیر، جوایزی تعلق خواهد گرفت. این نقد محدودیتی در سبک، محتوا، تعداد صفحات و نظریه ندارد، اما می بایست در یکی از حوزه های زیر باشد:
 
الف) روشنگری و پژوهش در قلمروی معماری و شهرسازی سنتی ایران
ب) نقد معماری و شهرسازی معاصر ایران (ارائه‌ی معیار برای سنجش، ارزیابی و یا نقد یک اثر)
ج) پژوهش متمایز در قلمروی معماری و شهرسازی جهان و آیندهی ایران
 
تذکر ۱: شرکت کنندگان میتوانند از اقشار مختلف استادان دانشگاه، دانشجویان و جامعه ی حرفهای معماران و شهرسازان باشند و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.
 
تذکر ۲: نقدها می توانند در نشریات مکتوب مختلف و یا رسانه های دیجیتال و خبرگزاری ها پیش از این منتشر و یا هیچ جایی (به هر دلیل) تاکنون منتشر نشده باشند. هیأت داوران در این زمینه محدودیتی قائل نیستند و همچنین مقالات می‌توانند منحصراً برای این دوسالانه نوشته شده باشند.
 
تذکر ۳: نقدهای منتشر شده، لزوماً باید محصول سال ۱۳۹۳به بعد باشد.
 
مشاوران و داوران بخش های اول و دوم:
آقای علی اکبر صارمی به‌عنوان مشاور عالی دوسالانه در این مراسم حضور خواهند داشت. به‌جز ایشان، برای بخش های اول و دوم دوسالانه، داوران زیر به قضاوت خواهند نشست:
 
داوران بر اساس حروف الفبا:
آقای علی اکبر صارمی به عنوان مشاور عالی دوسالانه در این مراسم حضور خواهند داشت. به جز ایشان، برای بخش های اول و دوم دوسالانه، داوران زیر به قضاوت خواهند نشست. اسامی داوران بر اساس حروف الفبا:
از بین داوران ذیل پنج نفر جهت بخش نخست دوسالانه (مسابقه ی طراحی مدرسه) و سه نفر جهت داوری بخش دوم دوسالانه (جایزه ی نقد معماری ایران)، گروه بندی خواهند شد.
 
۱. فرامرز پارسی
۲. عباس ریاحی فرد
۳. بیژن شافعی
۴. محمدرضا حائری
۵. سارا کلانتری
۶. فرشاد مهدی زاده
۷. شهاب میرزائیان
۸. رضا نجفیان
 
تذکر:
دریافت مدارک و ضوابط
دریافت فرم ثبت نام
 
جوایز:
جمعا پانصد و نود میلیون ریال به شرح زیر می باشد.
 
جوایز موضوع “طراحی مدرسه ی شش کلاسه” :
رتبه نخست: ۳۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال
رتبه دوم: ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال
رتبه سوم: ۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال
 
جوایز موضوع “نقد معماری ایران” :
هرکدام از زیربخش های سه گانه ی الف، ب، ج:
رتبه نخست: ۱۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال
رتبه دوم: ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال
رتبه سوم: ۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال
 
تذکر ۱: به کلیه‌  برندگان،به‌ جز جوایز مادی فوق الذکر، لوح افتخار و گواهی امضاء شده توسط داوران و مسئولین، اعطا خواهد گردید. ضمنا این آثار در کتاب دوسالانه ی معماری، شهرسازی و طراحی داخلی ایران(۱۳۹۳-۱۳۹۵) به چاپ خواهند رسید.
 
قوانین عمومی حاکم بر دوسالانه:
۱.    شرکت در تمامی بخش‌ های دوسالانه برای عموم معماران، طراحان، معماران داخلی و هنرمندان آزاد است.
۲.    اثبات مالکیت اثر بر عهده ی شرکتکننده است.
۳.    حق چاپ پروژه ها و مقالات،با ذکر نام صاحب اثر برای مؤسسه ی هنر معماری قرن محفوظ خواهد بود.
۴.    تکمیل و ارسال فرم شرکت در دوسالانه (برای شرکت‌ کنندگان تمامی بخش ها) که روی سایت مؤسسه ی هنر معماری قرن و نیز در فصلنامه ی هنر معماری (از شمارهی ۳۹-زمستان ۱۳۹۴ به بعد) موجود است همراه با فایل پروژه های ارسالی، الزامی و جزو بخشی از فرایند ثبت نام، قلمداد میگردد.
۵.    مدارک ارسالشده به هیچوجه مسترد نخواهند شد.
 
قوانین و روش ارسال آثار به دوسالانه برای بخشهای اول و دوم:
۱.    فایل‌ های طرح مدرسه (بخش نخست دوسالانه) می‌بایست حداکثر در ۵ شیت A3 بر روی لوح فشرده (CD یا DVD) رایت و به دبیرخانه ی دوسالانه ارسال گردند.
این فایل ها، شامل اسنادی میباشند که طرح را توصیف میکنند. اسنادی از قبیل پلان ها، مقاطع، نماها، پرسپکتیوهاو تصـاویر سـه بعدی و نیـز تـرجـیحاً، اتودهـا و اسـکیس هـای دسـتی و دیتیل هایی که ممکن است در امر داوری و ارائه ی طرح مؤثر باشند. همچنین ارسال شرح مختصر و مفیدی از ایده ‌ی طراحی از طرح در فایل ارسالی، با فرمت Word و ترجیحاً به‌اندازه‌ ی یک صفحه‌ ی A4 ضمیمه شود. لازم به ذکر است مقیاس نقشه ها آزاد می ‌باشد. همچنین صفحات A3 باید دارای کیفیت چاپ بالایی باشند که برای این امر توصیه میگردد در حین طراحی، کیفیت خود را بر روی رزولوشن ۳۰۰dpi تنظیم نمایید و از تکنیک های پست پروداکشن بهره ببرید.
 
تذکر ۱: لطفا تصاویر خام طرح‌ ها را نیز در فایلی جداگانه بر روی همان لوح فشرده رایت و ارسال نمایید. عدم ارسال این فایل منجر به حذف طرح می گردد.
تذکر ۲: مسئولیت صحت رایت لوح فشرده بر عهده ی ارسال کنندگان میباشد. توصیه میکنیم پیش از ارسال، از صحت رایت و باز شدن فایل ها در سیستم های مختلف اطمینان حاصل نمایید.
۲.    فایل مقالات نقد معماری (بخش دوم دوسالانه) می بایست با فرمت داکس (DOCX) در برنامه ی ورد (WORD)، تحت پلتفرم (Office)، به همراه یک کپی(اسکن) از محل انتشار آن (در صورت انتشار پیش از این تاریخ) تهیه و از طریق لوح فشرده به دبیرخانه ارسال گردند. لازم است شرکت‌ کنندگان محترم جهت شفافیت محل انتشار نقد خود در نشریات و وب‌ سایت‌ها، دقت کافی را مبذول بفرمایند تا حقوق ناشرین محترم رعایت گردد. پیشنهاد می کنیم همراه فایل ورد یک نسخه از نقد خود را با فرمت PDF نیز ارسال نمایید. توصیه می کنیم در ارجاع تصاویر داخل متنی در مقالات و یا ترسیم نمودارها و جداول دقت و کیفیت لازمه را مبذول بفرمایید.
۳.    به‌علت این ‌که داوری آثار در تمامی بخشها، بدون اطلاع از نام شرکت کنندگان صورت میگیرد، لازم است تا مشخصات فردی و علمی از قبیل لوگو، امضا و یا هرگونه نشانه ی خاص از طرح یا شرکت و گروه طراحی در آثار ارسالی وجود نداشته باشد و مشخصات شناسایی تنها در فرم ثبتنام موجود در فصلنامه‌ ی هنر معماری ۳۹ و همچنین موجود در سایت هنر معماری قید گردد.
۴.    محدودیتی در تعداد طرح ها و نقدهای ارسالی وجود ندارد.
 
نکته ‌ی مهم:
دبیرخانه از پذیرش هرگونه شیت، فوم برد و پرینت نقد به‌ صورت فیزیکی معذور است. لطفاً از پرینت، پلات، چاپ و ارسال این موارد به دبیرخانه جداً خودداری فرمایید. شرکت در دوسالانه، در همه ی بخش ها، تنها از طریق رایت این اطلاعات بر روی لوح فشرده می‌باشد. تنها شرکت کنندگان در بخش طراحی  مدرسه (بخش نخست) میتوانند ماکت آثار خود را (در صورت تمایل) به دبیرخانه ارسال نمایند. لطفاً در صورت وجود هرگونه پرسش با دبیرخانه تماس حاصل نمایید.
 
موضوع بخش سوم (نمایشگاه آثار اجرا شده و اجرا نشده ی منتخب معماری، شهرسازی و طراحی داخلی ایران در دوسال اخیر به انتخاب هنرمعماری):
بخش سوم دوسالانه به برگزاری نمایشگاه آثار منتخب معماری، شهرسازی و طراحی داخلی ایران که در طی دو سال اخیر (از مهر ۱۳۹۳ تا مهر ۱۳۹۵) به بهره برداری رسیده اند، اختصاص دارد. این آثار، توسط دفتر فصلنامه هنرمعماری انتخاب و در گالری های تهران به نمایش درخواهند آمد.
داوطلبین حضور در نمایشگاه دوسالانه میبایست مدارک پروژه های اجرا شده ی معماری، شهرسازی و طراحی داخلی خود را (تصاویر اجرایی به‌ همراه مشخصات پروژه، فرم ثبت نام و مدارک مربوط به ایده، فرایند طراحی،پلان، نماها،مقاطع و… را حداکثر در ۵ شیت ۵۰ × ۷۰) در قالب لوح فشرده (CD یا DVD) طراحی و ارسال نمایند.
کلیه ی مهندسین مشاور، دفاتر معماری، معماران انفرادی و… می توانند با آثار اجرا شده ی خود در این بخش از دوسالانه شرکت نمایند.
آخرین مهلت ارسال لوح فشرده به دبیرخانه: روز یکشنبه مورخ ۳۱ مرداد ۱۳۹۵- ساعت ۱۷.
 
تاکید می گردد شرکت‌ کنندگان این مدارک را نیز همچون دو بخش نخست،از طریق لوح فشرده به آدرس دبیرخانهی دوسالانه ارسال نمایند. لطفا از چاپ و ارسال طرح ها به صورت شیت های چاپ شده جدا خودداری فرمایید.
 
تذکر ۱: هیچ‌ گونه محدودیتی در مورد آثار وجود ندارد و تنها می‌ بایست آثار در طی دو سال اخیر (از مهر ۱۳۹۳ تا مهر ۱۳۹۵) به بهره برداری رسیده باشند.
تذکر ۲: به کلیه‌ ی راه یافتگان به بخش نهایی نمایشگاه، لوح افتخار و گواهی امضاء شده توسط دفتر هنرمعماری اعطا خواهد گردید
تذکر ۳: آثار منتخب همچون سایر بخش ها در کتاب دوسالانه ی معماری، شهرسازی و طراحی داخلی ایران(۱۳۹۳-۱۳۹۵) به چاپ خواهند رسید.
 
تمایزهای دوسالانه معماری، شهرسازی و طراحی داخلی ایران در هنرمعماری:
۱.    استوار بر ارزشهای حقیقی، بشردوستانه و مطابق با نیازهای واقعی کشور
۲.    برای نخستین بار، دریافت کلیه‌ی آثار به‌صورت لوح فشرده
۳.    برای نخستین بار، اعطای جایزه‌ی نقد معماری ایران
۴.    برای نخستین بار، نمایشگاه آثار برتر در گالری های تهران
۵.    برای نخستین بار، چاپ کتاب دوسالانهی معماری، شهرسازی و طراحی داخلی ایران شامل طرحهای منتخب مدرسه، نقدهای برتر ارسال شده و آثار راه یافته به بخش نهایی نمایشگاه
۶.    استفاده از جوانان پیشرو و آوانگارد به‌عنوان داور
 
زمان بندی:
آخرین مهلت ارسال آثار (برای تمامی بخش ها): روز یکشنبه مورخ ۳۱مرداد ۱۳۹۵، ساعت ۱۷
مراسم اهدای جوایز و برگزاری نمایشگاه آثار: در سال ۱۳۹۵ متعاقباً اعلام خواهد شد.
 
* این تاریخ به‌ هیچ عنوان قابل تمدید نخواهد بود. زمان برگزاری مراسم و محل آن متعاقباً اعلام خواهد گردید. تأکید می گردد، فرآیند اخذ مدارک در این دوسالانه به‌صورت دریافت CD یا DVD می‌باشد.فرم ثبت نام را همراه با لوح فشرده ارسال نمایید.
 
* هنر معماری متعهد میگردد که طرحهای منتخب مدرسه، نقدهای برتر ارسال شده و آثار راه یافته به بخش نمایشگاه را در کتابی با عنوان دوسالانه ی معماری، شهرسازی و طراحی داخلی ایران (۱۳۹۳-۱۳۹۵)
به چاپ خواهند رساند.
 
بروز رسانی در تاریخ ۹۴/۱۲/۲۶ :
 
• سومین اطلاعیه دبیرخانه دومین دوسالانه معماری، شهرسازی و طراحی داخلی ایران
 
به اطلاع مخاطبین محترم می رساند بنابر پیگیری جمعی از دلسوزان معماری ایران و همکاری سخاوتمندانه ی آنان با دبیرخانه در اجرای هرچه بهتر این رویداد و  بنابر تماس های گرفته شده با دبیرخانه دومین دوسالانه معماری، شهرسازی و طراحی داخلی ایران نکات زیر مطرح و بررسی گردیده اند و نتیجه به اطلاع عموم می رسد:
۱.    اسنادی از زمین مسابقه طراحی مدرسه در روستای ده نو(بخش نخست دوسالانه) شامل تصاویری جدیدتر از سایت و فایل دقیق زمین اماده گردیده است و در فایل قابل دانلود درج شده در ذیل همین خبر گنجانده شده است.
۲.    مقطع تحصیلات در بخش طراحی مدرسه صرفا ابتدایی و جنسیت پسر در نظر گرفته شود. هرچند که دبیرخانه تاکید دارد در مناطق محروم این خط کشی ها خیلی شفاف نیستند و بهتر است معماران گرامی به مسائل بیش از نرم های طراحی بیاندیشند.
۳.    جایزه نقد معماری ایران(بخش دوم دوسالانه) محدود به تحصیلات تکمیلی یا رشته ی خاص معماری نمی باشد. منتقدین عزیز می توانند در تمام مقاطع و رشته ها مکتوبات خود را بر اساس همان فرمت تعریف شده به دبیرخانه ارسال نمایند.
۴.    جایزه نقد معماری ایران نخستین بار است که در تاریخ معماری ایران برگزار می گردد. مشخص است که نوشتارهایی که در باب تبیین حدود نقد، یا توسعه دانش نقد معماری نوشته شوند نیز به نوعی نقد محسوب می گردند. بنابراین دبیرخانه و هیات داوران مانعی در دریافت اینگونه از مکتوبات در  بخش جایزه نقد معماری ایران نمی بینند و آنان را قابل بررسی همچون دیگر آثار نقد می دانند.
۵.    نمایشگاه آثار منتخب معماری، شهرسازی و طراحی داخلی ایران(بخش سوم دوسالانه) برای آثار اجرا شده و نشده توسط معماران ایرانی می باشد. محدودیت اجرایی شدن اثر در باب این بخش وجود ندارد. همچنین طرح های کشیده شده برای مسابقات دیگر می توانند در همان قالب آثار اجرا نشده ارسال گردند.
۶.    محدودیتی برای تعداد اثار ارسال شده به بخش نمایشگاه(بخش سوم دوسالانه) وجود ندارد. دبیرخانه با همکاری گالری های تهران تلاش دارد تا حداکثر پوشش را در این زمینه انجام دهد و از حذف اثری به علت صرفا محدودیت فضا اجتناب ورزد.
 
• بروزرسانی دریافت مدارک موردنیاز
 
• آدرس سایت پروژه و دانلود لازم برای اطلاعات طراحی:
بنا به درخواست شرکت کنندگان محترم جهت عکس برداری دقیق تر، تحقیقات میدانی و انجام مطالعات در باب روشها و فرآیند طراحی، آدرس روستای ده نو (سایت پروژه) به شرح زیر اعلام می گردد:
 
استان کرمان- مسیر جنوب غربی شهر جیرفت- جاده پل هلیل رود- نرسیده به دوراهی بلوک- از توابع حین آباد زین آباد- روستای ده نو فتح المبین- جنب پاسگاه روستا
 
لینک مرتبط: سومین اطلاعیه دبیرخانه دومین دوسالانه معماری، شهرسازی و طراحی داخلی ایران
 
حامیان مادی:
– شرکت برنا کوشش؛ نماینده انحصاری کلید و پریز و سیستم های هوشمند یونگ آلمان و شیرآلات بونجو ایتالیا  www.bornakooshesh.com
– شرکت رویا طرح داخلی؛ مشاور و نوآور در تأمین پوششهای کف و دیوار در خاورمیانه  www.royaco.com
– محیط آرا؛ مبلمان اداری  www.mohitara.com
 
* معمارنیوز حامی رسانه ای «دومین دوسالانه ی معماری، شهرسازی و طراحی داخلی ایران» می باشد.
 
لینک مرتبط: فراخوان دومین دوسالانه معماری و معماری داخلی ایران توسط نشریه هنر معماری
 
دبیرخانه دوسالانه:
تهران، خیابان مفتح شمالی، پایین‌تر از مطهری، خیابان زهره، خیابان قابوسنامه، پلاک ۱، طبقه همکف، واحد ۶
تلفن: ۰۲۱۸۸۳۴۲۶۹۶۰-۰۲۱۸۸۳۴۲۹۶۱
ایمیل: aoapub@ymail.com
سایت مرتبط: www.AOA.i

  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...

    هر آنچه در رابطه با یک موضوع تخصصی می خواهید ( فیلم، عکس، مقاله، اخبار و ... )، فقط در یک صفحه

    صفحه اصلی دانشنامه