ویرایش چهارم استاندارد 2800 آیین نامه طراحی ساختمان ها در برابر زلزله تصویب شد

23 شهريور 1393 - 19:58
ویرایش چهارم استاندارد 2800 آیین نامه طراحی ساختمان ها در برابر زلزله تصویب شد

اعضای کمیته دائمی آیین نامه طراحی ساختمان ها در برابر زلزله، در جلسه عصر امروز، ویرایش چهارم آیین نامه 2800 را تصویب نمودند.
در جلسه کمیته دائمی استاندارد 2800 که در محل مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی برگزار شد، اعضای کمیته دائمی 2800، نمایندگان سازمان ملی استاندارد،  ویرایش چهارم آیین نامه طراحی ساختمان ها در برابر زلزله (استاندارد 2800) را تصویب نمودند که این آیین نامه پس از تصویب جهت اجرا در سطح کشور از سوی وزیر راه و شهرسازی به کلیه سازمان های مسئول ابلاغ خواهد شد.
در ابتدای جلسه امروز، دکتر شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به تلاش های صورت گرفته در خصوص تدوین ویرایش چهارم استاندارد 2800 گفت: موجودیت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی پرداختن به مقوله ایمن سازی ساختمان ها و تدوین ضوابط در مرکز بوده است که از زمان تاسیس تاکنون پیگیری شده است و در حوزه های مختلف گسترش یافته است. استاندارد 2800 نیز یکی از مصداق های بارز این امر است که تاکنون سه ویرایش از آن منتشر شده است و چهارمین ویرایش آن نیز با تلاش های صورت گرفته منتشر خواهد شد و معیار مهمی برای طراحی ها و فعالیت های مهندسی خواهد بود.
وی افزود: بی تردید استاندارد 2800 کار بزرگی است و یک مدال بزرگ برای مرکز محسوب می شود و امروز مقررات به روز از استاندارد 2800 در کشور  را شاهد هستیم.
در ادامه این جلسه دکتر تهرانی زاده رئیس کمیته دائمی آیین نامه طراحی ساختمان ها در برابر زلزله (استاندارد 2800) به ارائه گزارش از مجموعه اقدامات صورت گرفته در راستای تدوین استاندارد 2800 پرداخت و گفت: این پروژه کار متفاوتی است و با ویرایش های قبلی از لحاظ حجم و کار علمی قابل مقایسه نیست.
دکتر تهرانی زاده به روزرسانی آیین نامه متناسب با روش های تحلیل، طراحی و ساخت و ساز در کشور با در نظر گرفتن خطرات و وقوع حوادث، پیشرفت های علمی، دستاوردهای مطالعاتی -  تحقیقاتی بومی و جهانی را هدف اصلی ویرایش استاندارد 2800 عنوان نمود.
وی در ادامه در خصوص گردش کار در تشکیلات مربوط به ویرایش چهارم، اهداف برنامه ویرایش، ویژگی های خاص ویرایش چهارم آیین نامه، ساختار کارگروه های تخصصی و... ارائه گزارش نمود. 
رئیس کمیته دائمی آیین نامه طراحی ساختمان ها در برابر زلزله، به روزرسانی مباحث و مطالب ویرایش سوم، تغییر ساختار فصل بندی مطالب، اصلاح اساسی در شکل طیف طرح با در نظر گرفتن ضریب اصلاح، N متغیر در پریودهای مختلف با توجه به انواع مختلف خاک ها، اصلاح طبقه بندی نوع زمین با توجه به آخرین نتایج تحقیقات داخلی و خارجی و توصیف شرایط ساختگاهی بر اساس معیارهای کمی به جای معیاری کیفی، معرفی ضریب نامعینی سازه ها، معرفی روش تحلیل استاتیکی غیرخطی در استاندارد، تعاریف جدید مربوط به نامنظمی در پلان و ارتفاع و اثرات آنها در تحلیل سازه ها و وزن موثر لرزه ای و ... را از جمله مزیت های ویرایش چهارم استاندارد 2800 نسبت به ویرایش سوم دانست.
پس از صحبت های دکتر تهرانی زاده، حاضران در جلسه به بحث و تبادل نظر و ارائه دیدگاه های خود پرداختند.
در پایان این جلسه از اعضای کمیته دائمی، اجرایی و هماهنگی آیین نامه طراحی ساختمان ها در برابر زلزله تقدیر به عمل آمد.
خاطرنشان می شود  پیش از این، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با هدف کاهش مخاطرات ناشی از زلزله و با همکاری جمعی از اساتید و متخصصان صاحب نظر در مهندسی زلزله و زلزله‌شناسی ویرایش‌های اول، دوم و سوم آیین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله (استاندارد 2800 ایران) را تهیه و منتشر کرده است.
روز آمد کردن ويرايش سوم استاندارد 2800 ايران به منظور رفع مشکلات و ابهامات موجود، استفاده از آخرين اطلاعات علمي و دانش روز مهندسي زلزله، زلزله‌شناسي و مهندسی سازه و تحقيقات انجام يافته در سطح ملي مشتمل بر شناسايي و رفع اشکالات مباحث مختلف مطروحه در ويرايش سوم استاندارد 2800 ايران، بررسي مشکلات و نقاط ابهام با توجه به اظهار نظر‌هاي جامعه مهندسي و مهندسان مشاور، بررسي آيين نامه ها و استانداردهاي روز جهان نظير UBC، IBC، ASCE  و ساير آيين‌نامه‌هاي معتبر جهاني زلزله و بررسي تحقيقات و مطالعات انجام شده داخلي، مواردی است که در تدوین ویرایش چهارم آیین‌نامه استاندارد 2800 مدنظر قرار گرفته است.
در تدوین چهارمین بازنگري آيين نامه 2800،  10 کارگروه تخصصي با برگزاري جلسات متعدد وظايف بازنگري مباحث آيين‌نامه را بر عهده داشتند. هدايت و هماهنگي اين کارگروه‌ها، توسط کميته‌هاي هماهنگي، اجرايي و دائمي متشکل از 45  نفر از اساتید ، متخصصین و کارشناسان حرفه ای انجام شده است.
تدوین ویرایش چهارم استاندارد 2800 می‌تواند نقش بسزایی در ضابطه مند نمودن ساخت و ساز در کشور و در نتیجه کاهش خسارات ناشی از زلزله داشته باشد.

 

 

 

منبع:   Bhrc

 

اخبار مرتبط:

 

مطالب پیشنهادی برای ادامه

مطلب پیشنهادی موجود نمی باشد.
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...

    هر آنچه در رابطه با یک موضوع تخصصی می خواهید ( فیلم، عکس، مقاله، اخبار و ... )، فقط در یک صفحه

    صفحه اصلی دانشنامه