پاسخ به سوالات متداول داوطلبین آزمون ورود به حرفه-محاسبات(قسمت اول: صادق علوی)

15 فروردين 1393 - 11:57

به دلیل نزدیکی به آزمون ورود به حرفه امسال که در خرداد 93 برگزار میگردد و اینکه تعداد نسبتا زیادی از کاربران سایت در مرحله آماده سازی خود جهت شرکت در این آزمون به سر مببرند تصمیم گرفتیم تا در مجوعه ای از مقالات تحلیلی با عنوان "پاسخ به سوالات متداول آزمون ورود به حرفه" در هر شماره با یکی از مدرسین گروه آموزشی 808 مصاحبه ای متنی ترتیب دهیم تا ضمن آشنا سازی شما با مدرسین 808 ، پاسخ سوالاتتان را از این طریق بیان  کنیم.

در ابتدا لطفا خودتان را برای خوانندگان ما معرفی کنید

سید صادق علوی هستم. کارشناس ارشد سازه، مولف و مدرس در زمینه آزمونهای ورد به حرفه نظام مهندسی در رشته عمران.

آیا خود شما در این آزمون شرکت کرده اید تا به حال؟

بله من هم مثل سایر مهندسین در این آزمون شرکت کردم و در حال حاضر پروانه اشتغال به کار در رشته محاسبات دارم.

علت اصلی پایین بودن آمار قبولی در آزمون محاسبات را چه میدانید؟

در وهله اول با توجه به فاصله 3 ساله میان فراغت از تحصیل و دور شدن از مطالعه عملاً بخش عمده ای از اطلاعات از ذهن داوطلب پاک خواهد شد.

از طرفی با توجه گستردگی سرفصل مطالب، امکان تدریس تمامی نکات در دانشگاه وجود ندارد، باید داوطلبان محترم به این موضوع عنایت داشته باشند که ملاک آزمون سرفصل مصوب وزارت علوم و مباحث مقررات ملی ساختمان می باشد. بنابراین بدیهی است بخشی از مطالب برای اکثر داوطلبان تازه به نظر برسد.

با این اوصاف پیشنهاد شما جهت موفقیت در این آزمون چیست؟

یادآوری مطالب و مرور مفاهیم پایه ای در صورت نیاز، مرور سوالات آزمونهای گذشته به عنوان حداقل اقدامات

شما استفاده از منابع کمکی مثل حل تست ها را ضروری می دانید؟

ببینید در صورتی که داوطلب یک برنامه بلند مدت جهت مطالعه مستمر داشته باشد، تنها با استفاده کتب مرجع، مباحث مقررات ملی و مرور تست های آزمونهای گذشته می تواند آمادگی لازم جهت کسب حدنصاب قبولی در آزمون ورود به حرفه را کسب نماید.

منظور از برنامه بلند مدت چیست؟

همانطور که عرض کردم در صورتی که شما 3 حداقل ماه به صورت مستمر و روزانه به مدت 3 ساعت به صورت مفید مطالعه کنید، بدون نیاز به منابع کمکی و کلاس قبولی خود در آزمون را تضمین خواهید کرد. البته به عنوان یک توصیه عرض می کنم هزینه تهیه منابع کمکی بسیار اندک بوده و استفاده از آن را اکیداً توصیه می کنم.

 سطح علمی دانشگاه محل تحصیل داوطلب تا چه حد در موفقیت داوطلب می تواند دخیل باشد؟

نمی توان منکر تاثیر این موضوع شد، اما این مساله به هیچ عنوان عمومیت ندارد و بخش عمده ای از موفقیت داوطلب به نحوه کسب آمادگی پیش از آزمون بر میگردد، به نحوی که بخش قابل توجهی از قبولی های آزمون محاسبات که انگشت شمارند، از فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد هستند.

بنابراین هر کس با هر سطح علمی در صورت تلاش می تواند در این آزمون حد نصاب لازم را کسب کند. درسته؟

دقیقاً همینطور است

شما در زمینه آزمون ها ورود به حرفه سابقه تالیف و تدریس دارید. در این زمینه هم اگر ممکن است صبحت کنید.

بله از بنده یک ایبوک جهت درس سازه های فولادی برای اولین بار در سال گذشته منتشر شد که استقبال نسبتاً خوبی هم از آن شد. جهت آزمون خرداد 93 هم در دو مبحث ششم و مبحث دهم بر اساس ویرایش جدید این مباحث مشغول تهیه و تالیف می باشم. انشالله به زودی نسخه کاغذی و الکترونیکی آن در اختیار علاقه مندان با قیمت مناسب قرار خواهد گرفت. علاوه بر این با همکاری گروه 808 به زودی در برخی از استانها از جمله در شهر چالوس  و کرج بر اساس سرفصل این کتب کلاسهای حل تست با تدریس اینجانب و تنی چند از اساتید برجسته کشور برگزار خواهد شد.

برخی از داوطلبان از خسته کننده بودن مطالب گلایه می کنند، آیا شما این موضوع را تأیید می کنید؟

البته تا حدی حق را به این عزیزان می دهم. ببینید کتب مرجع و مباحث مقررات ملی، همانطور که از اسمشان پیداست مناسب مطالعه جهت آمادگی برای اینچنین آزمونی نیستند. بنابراین بهتر است داوطلبین محترم از کتاب کار یا همان کتب حل تست استفاده کنند. کتاب کار شامل درسنامه به صورت خلاصه و بیان جذاب، نمونه سوالات با حل کاملاً تشریحی و حل تست آزمونهای گذشته است که جذب خواننده تا حدی زیادی کمک می کند.

آیا کتابهای شما تمامی سرفصل ها را پوشش می دهد؟

نمی توان به طور قطع به این موضوع اذعان کرد. اما سعی شده مطالب حتی الامکان به صورت کامل و در عین حال خلاصه بیان شود تا خواننده با صرف کمترین زمان بیشترین بهره را ببرد. به این نکته نیز باید توجه داشت که هدف کسب حد نصاب است و نه پاسخ دهی به تمامی سوالات 60 گانه آزمون ورود به حرفه

در انتها چه توصیه ای به داوطلبان دارید؟

به هیچ عنوان نسبت به نتیجه آزمون پیش داوری نکنید و از سطح سوالات گلایه نکنید، چرا که کلید موفقیت در دست شماست. زمان را مدیریت کنید چه حین مطالعه و چه هنگام برگزاری آزمون. منتظر امداد غیبی نباشید که در آزمون محاسبات بسیار بعید هست کسی بدون مطالعه کافی حدنصاب را کسب کند. خوشبختانه راه های ارتباطی باز است و بنده تا جایی که در توانم باشد حاضرم تجربیات خود را در این زمینه در اختیار دوستان قرار دهم. پاینده و پیروز باشید.

جهت دریافت کل اطلاعات  این مقاله  می توانید از لینک زیر دانلود بفرمایید:

.
.
.

نویسنده :

سید صادق علوی (رزومه

عضو تیم خبری آموزشی 808

کارشناس ارشد سازه

طراح و محاسب سازه ، مدرس نرم افزار های تخصصی


اطلاعیه دفتر امور مقررات ملی ساختمان جهت ثبت نام در آزمون ورود به حرفه خرداد 93

ثبت نام آزمون نظام مهندسی سال 93مطابق اطلاعیه قبلی دفتر امور مقررات ملی ساختمان که در تاریخ پنجم اسفند 92 منتشر گردید ، ثبت نام آزمون ورود به حرفه مهندسان و کاردان های فنی و همچنین معماران تجربی از 10 اسفند 92 آغاز می گردد . داوطلبان گرامی لازم است قبل از اقدام به ثبت نام راهنمای ثبت نام  و دستورالعمل آن را به دقت مطالعه نمایند و از مفاد آن آگاه باشند .
داوطلبان گرامی که برای اولین بار قصد ثبت نام در آزمون نظام مهندسی را دارند توجه داشته باشند اصلی ترین شرط شرکت در این آزمون این است که شما عضو سازمان نطام مهندسی استان خود باشید و شماره نظام مهندسی خود را از سازمان نظام مهندسی خود دریافت کرده باشید . 
 چنانچه هنوز موفق به عضویت در سازمان نظام مهندسی نشده اید باید ابتدا به سایت نظام مهندسی استان محل زندگی خود که حداقل سابقه شش ماه سکونت در آن استان را دارید ، مراجعه  نموده و مدارک مورد نیاز را مطالعه کنید سپس با مراجعه حضوری در  واحد عضویت سازمان نظام مهندسی  استان خود مدارک مورد نیاز را تحویل دهید و مراحل عضویت را تکمیل نمایید  و شماره نظام مهندسی خود را دریافت کنید .
برای ثبت نام در آزمون نظام مهندسی داشتن شماره نظام مهندسی الزامیست .
ثبت نام آزمون نظام مهندسی خرداد 93 از روز 10 اسفند 92 الی روز 16 فروردین 93 ادامه دارد .
با توجه به تعطیلات نوروز و ازدحام داوطلبان ، توصیه می شود کار ثبت نام در آزمون نظام مهندسی را به روزهای پایانی موکول نکنید
قبل از افدام به ثبت نام فایل دستورالعمل ثبت نام را مطالعه نمایید و سپس با خرید کارات اعتباری مراحل را تا دریافت کد پیگیری  16  رقمی ادامه دهید .
هزینه آزمون خرداد 93 برای رشته معماری نظارت و معماری طراحی 50 هزار تومان و برای سایر رشته  ها 49 هزار تومان است که بصورت اینترنتی موقع ثبت نام از طریق کلیه کارتهای بانکی عضو شتاب که قابلیت پرداخت اینترنتی دارند قابل پرداخت است .
ثبت نام  در آزمون نظام مهندسی خرداد 93 از طریق  وبسایت دفتر مقررات ملی ساختمان  و بصورت اینترنتی صورت می گیرد .
لینک مستقیم سامانه ثبت نام آزمون ورود به حرفه مهندسان خرداد 93
دانلود دفترچه راهنما و دستورالعمل ثبت نام آزمون خرداد 93

 


مطالب مرتبط:

 » معرفی منابع و کتب کمک آموزشی جهت آمادگی آزمون ورود به حرفه(قسمت دوم)

» معرفی منابع و کتب کمک آموزشی جهت آمادگی آزمون ورود به حرفه(قسمت اول)

»  دوره آمادگی آزمون ورود به حرفه آموزشگاه مجازی 808 ، ویژه آزمون آذر 92

» همه آنچه بایست از ثبت نام در آزمون ورود به حرفه نظام مهندسی بدانید

» دانلود رایگان پنجمین دوره وورکشاپ تخصصی-دوره آمادگی ورود به حرفه نظام مهندسی

مطالب پیشنهادی برای ادامه

مطلب پیشنهادی موجود نمی باشد.
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...

    هر آنچه در رابطه با یک موضوع تخصصی می خواهید ( فیلم، عکس، مقاله، اخبار و ... )، فقط در یک صفحه

    صفحه اصلی دانشنامه