رپورتاژ: آیا فن آوری تزریق کربن به مصالح ساختمانی می تواند ساختمان را پاک تر سازد؟

1 آذر 1392 - 09:08

بتن ساخته دست بشر است و امروزه به سادگی در همه جا یافت می شود. بتن دومین ماده صنعتی آلاینده پس از ذغال سنگ در جهان است.  اخیرا شرکتی در هالیفکس کانادا بر روی پروژه ای با هدف تبدیل شرکت های بتن سازی به صنعتی با کربن خنثی،  سرمایه گذاری کرده است. در این طرح هدف اصلی استفاده از دی اکسید کربن تولید شده برای توسعه این محصول بوده است.

شرکت کربن کی یور با تزریق دی اکسید کربن به داخل بتن در حین مرحله تولید ازورود آن به اتمسفر که در نهایت می تواند موجب آلودگی شود جلوگیری می کند. بر اساس گفته های شان مانکمن مدیر بخش توسعه فن آوری این شرکت دی اکسید کربن قابلیت این را دارد که بتن را مستحکم تر کرده و در نهایت عمر مفید آن  را افزایش دهد. این ویژگی ها در نتیجه منجر به کاهش زباله های ساختمانی و نیز مصرف انرژی می شود و هزینه ها را برای تولیدکنندگان و دست اندرکاران صنعت ساختمان کاهش می دهد.

به گفته رابرت نوینز مدیرعامل این شرکت :” دی اکسید کربن صرفا یک گاز گلخانه ای مضر نیست، بلکه می توان از این گاز برای تولید مصالح بهتر استفاده کرد.”

نوینز تنها فردی نیست که به این پتانسیل دی اکسید کربن اشاره می کند. شرکت سلرا که در کالیفرنیا مستقر است آلاینده های خود را به آب دریا انتقال می دهد و نوعی از بی کربنات گچی تولید می کند که زمانی که با بتن مخلوط شود خواص آن را تقویت می کند. این شرکت یک بخش تولیدی را در مانتری راه اندازی کرده است که فواید استفاده ازدی اکسید کربن را به نمایش می گذارد. شرکت دیگری با نام کربن ساینس که آن هم در کالیفرنیا واقع شده است دی اکسید کربنی را که  در حین فرآیند تولید زغال سنگ و استیل به وجود آمده است را داخل بتن تزریق می کند تا آن را تقویت سازد. شرکت نووآ کم در لندن هم ادعا می کند که سیمان سیلیکات منیزیم تولیدی توسط این شرکت آن قدر آلاینده ها را در حین تولید به خود جذب نموده است که نوعی محصول با کربن صفر به شمار می آید.

اما تا کنون هیچ شرکتی امکان تولید بتن پاکی را که باحجم درخواست بازار قابل رقابت باشد به نمایش نگذاشته اند و یا به بررسی این موضوع نپرداخته اند که آیا انرژی مورد استفاده برای ساخت کارخانجات تولیدی سبز تهدیدی برای منافع اکولوژیکی آن ها خواهد بود یا خیر. بر اساس گفته های نوئل مورین مدیر کل پایداری در شرکت اسکانسکا: “جمع آوری موثر کربن دربتن هرگز چیزی بیش از یک آزمون جالب آزمایشگاهی نخواهد بود”.

اما مدل نوینز ممکن است پاسخی برای این نگرانی ها باشد. شرکت کربن کیوربه جای ساخت کارخانجات تولیدی جدید اقدام به همکاری با برخی از شرکت های تولیدی آمریکای شمالی از جمله باسالیت و اطلس بلاک نموده است تا ایده خود را به مراکزتولیدی ای ارائه کند که دارای بازاری شکل گرفته برای محصولات خود و قابلیت تولید در حجم بالا هستند. در حال حاضر آنها در حال همکاری با سه کارخانه تولیدی در ایالات متحده و کانادا هستند. برنامه ریزی ها شامل توسعه نوع  دیگری از محصولات شامل لوله ها و مصالح مورد استفاده برای کفپوش ها هستند.

 


منبع: +

 

 این متن برای اولین بار در مجله آینده سبز ، مجله کارشناسان مستقل در حوزه پایداری انجمن آینده منتشر شده است. این متن به زبان های دیگر نیز موجود است: انگلیسی, چینی سنتی, اسپانیایی

نوشته کاترین رولاند در آینده سبز


مطالب مرتبط از همین نویسنده: 

» This Big City- بيو- بتنى كه از نوعى باكترى براى ترميم خود استفاده مى كند

مطالب پیشنهادی برای ادامه

مطلب پیشنهادی موجود نمی باشد.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نحوه بارگذاری سقف تیرچه در اجرا
برای اجرا و بتن ریزی سقف دوم چند روز بعد از بتن ریزی سقف تیرچه ی اول میشه جکها رو رو سقف اول گذاشت و بتن ریزی انجام داد؟
عکس کاربر
0پاسخ
حداقل زمان ممکن برای جاگذاری تیرچه ی بتنی روی پلها؟
حداقل زمان ممکن برای جاگذاری تیرچه ی بتنی روی پلها چند روز بعد از خارج کردن از قالب و عمل اوری هست؟.متوسط دما ۲۵ درجه
عکس کاربر
1پاسخ
ساخت ملات سیمانی برای نما
سلام . وقت به خیر . ببخشید برای کاری که در دست دارم به مشکل خوردم و نتونستم مرجعی برای دریافت جواب پیدا کنم. مجبور به این مزاحمت شدم. آیا فرمولی برای تعیین مقدار وزن مصالح لازم در تهیه انواع ملات ها داریم ؟ من باید قسمت بالای دیوار داخلی یک حمام را سیمان سفید کنم. طول این قسمت ۵ متر و عرض آن ۱ متر هست و البته زیر کار گچ کهنه و بسیار ناصاف هست. برای تهیه ملات سیمان سفید و پودر سنگ. از هر کدام چه مقدار لازم هست ؟ میزان غلظت ملات و نحوه کار چطور ؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...