This Big City- بيو- بتنى كه از نوعى باكترى براى ترميم خود استفاده مى كند

11 شهريور 1392 - 20:10
This Big City- بيو- بتنى كه از نوعى باكترى براى ترميم خود استفاده مى كند
در حال حاضر هيچ يك از مصالح ساختمانى از نظر استحكام و استوارى جاى بتن را در ساخت و ساز نمى گيرد. در عين حال ترك هاى بسيار كوچك در دال هاى بتنى بزرگ منجر به تخريب سازه اى و افزايش نفوذپذيرى آب در بتن شده و در نهايت منجر به تحميل تعميرات پر هزينه مى شوند. (نوشته كايلا ماندل در آينده سبز )

 

دو محقق از دانشگاه فن آورى دلفت از سال ٢٠٠٦ بر روى اين مساله مطالعه كرده اند. هنك جانكرز (ميكروبيولوژيست) و اريك اشلانگن (متخصص توسعه بتن)  در جستجو براى يافتن نوعى از سيمان [تصوير] بوده اند كه قابليت ترميم خود را داشته و از ايجاد و گسترش ترك در بتن جلوگيرى مى كند، و در نتيجه با اين كار عمر مفيد سازه ها را افزايش مى دهد.

ريز ترك ها عرضى برابر با ٠.٢ تا ٠.٤ ميلى متر دارند اما همين عرض براى نفوذ آب و تخريب بتن و استحكامات فولادى موجود در آن كافى است. با در نظر گرفتن اين مقدار آب نفوذ كرده در بتن كه به صورت بالقوه توانايى آسيب رساندن به بتن را دارد، جانكرز و اشلانگن ماده ترميم كننده جديدى را به بتن افزودند. اين ماده دارای تركيبى از باکتری های فعال نشده است.

به گفته جانكرز آب نفوذ كرده در بتن اين باکتری ها را فعال مى كند و تولید آهكی را می کند که خاصيت ترميم ترك ها را دارد. تونل ها، زير زمين ها و سازه هاى اتوبان ها همگى محيط هاى ايده آل مرطوبى هستند كه مى توانند از اين ايده جديد بهره مند شوند.

راشل آرم استرانگ از مدرسان قديمى مدرسه معمارى و عمران دانشگاه گرينويچ اين پروژه را نقطه عطف توسعه مصالح زنده مى داند.

اما در عين حال به گفته آرمسترانگ :” توليد سنگ آهك بلورى از نظر من باعث افزايش يكپارچگى سازه اى بتن نمى گردد و اين كار تنها از گسترش اين آسيب جلوگيرى مى كند.”

اين نوع از بتن مخلوط با باكترى در دنياى بتن هايى كه قابليت ترميم خود را دارند تنها نيست اما جانكرز و اشلانگن موفق شده اند تا ترك هاى ترميم يافته را تا ١٠ برابر طولانى تر از شيوه هاى پيشين پوشش دهند.

در حال حاضر بزرگترين چالش توليد انبوه اين عنصر ترميم كننده به صورتی است که توجیه اقتصادی داشته باشد.

با اميد به صرفه جويى طولانی مدتى كه از طريق افزايش عمر مفيد سازه ها با این روش بدست مى آيد، بسيارى از شركت ها و ذينفعان از جمله وزارت راه آلمان علاقمندى خود را براى سرمایه گذاری در توليد اين نوع از مصالح ساختمانى اعلام نموده اند. اين دو محقق چنين پيش بينى مى كنند كه اين بتن تا چهار سال ديگر به بازار راه پيدا كند.

در این ویدیو می توانید صحبت های جانکرز را در مورد این بیو-بتن تماشا کنید:

تماشای ویدئوی مربوطه از طریق یوتیوب

 

این متن برای اولین بار در مجله آینده سبز ، مجله کارشناسان مستقل در حوزه پایداری انجمن آینده منتشر شده است. تصاویر از استوند 

منبع: +

سوالات مرتبط
عکس کاربر
1پاسخ
در زمان قالب برداری بخش 9-121-10 از مبحث نهم مقررات ملی منظور از پایه های اطمینان چیست؟
مثال عرض کنم ،برای اجرای سقف تیرچه بلوک بعضی شناژها و تای بیم ها بایستی قالب زیرین بسته شود و زیر قالب شمع گذاری می گردد....ایا این شمع همان پایه اطمینان است...جدولی که در مبحث نهم برای قالب برداری داده شده میگه قالب زیرین تیر 7 شبانه روز و پایه های اطمینان 10 شبانه روز....این تناقض نیست؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...