تدوین آیین‌نامه طرح و اجرای ساختمانهای چوبی توسط دفتر تدوین مقررات ملی ساختمان

26 دى 1394 - 13:52
تدوین آیین‌نامه طرح و اجرای ساختمانهای چوبی توسط دفتر تدوین مقررات ملی ساختمان

در نهمین جلسه شورای تدوین مقررات ملی ساختمان مورخ 26/6/93 پیشنهاد تدوین مبحث" طرح واجرای ساختمانهای چوبی" به عنوان مقررات ملی ساختمان، توسط آقای دکتر مجید زمانی (رئیس محترم بخش سازه مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی)  مطرح شد.
مقاومت مناسب ساختمانهای مذکور در برابر زلزله ، امکان استفاده از  آنها با کاربرد مسکونی یا تفریحی، واردات محدود آنهادر شرایط فعلی کشور، مقاومت مناسب این ساختمانها در برابر انتقال حرارت، امکان ساخت سریع آنها در مواقع بحران وحوادث غیر مترقبه، وجود ساختمانهای تاریخی چوبی و یا نیمه چوبی از یک سو، و نیز عدم وجود دستورالعمل فنی مناسب در کشور با وجود منابع و مدارک و آئین نامه‌های لازم دردنیا از سوی دیگر،  اهم دلایل طرح این درخواست بوده است. با این حال نظر به عدم وجود زمینه کاربرد وسیع اجتماعی برای اینگونه ساختمانها ، موجود نبودن منابع کافی چوب در ایران، عدم وجود جنگلداری و تولید چوب ساختمانی و صنعتی در ایران، واردات پر هزینه چوب به کشور، مقرون بصرفه نبودن اجرای ساختمانهای چوبی نسبت به ساختمانهای بتنی وفولادی درکشور، و نهایتا" پیش بینی تغییرات اقلیمی در کشور ایران مبنی برامکان ایجاد بحران خشکسالی و نابودی احتمالی جنگلها، تدوین مقررات ملی برای اینگونه ساختمانها در اولویت قرار نگرفت. با این حال پیشنهاد گردید که مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی نسبت به تهیه آئین‌نامه‌ای برای این نوع ساختمانها اقدام نماید. درخصوص ضوابط مربوط به بخشهایی از ساختمان‌های ترکیبی که احتمالا چوب همراه با سایرمصالح مورد مصرف می‌باشد نیز درمبحث هشتم مقررات ملی ساختمان اقدام شده است و در بازنگری  مبحث نیز تکمیل خواهد شد.

 

منبع : +

سوالات مرتبط
عکس کاربر
4پاسخ
مدت زمان لازم برای مطالعه ازمون نظام مهندسی
سلام و خسته نباشید بنده برای ازمون نظام مهندسی اجرا و نظارت امسال میتوانم ۲ ماه وقت صرف کنم...برای همین به نظرتون روزانه چقد مطالعه داشته باشم؟ این مدت زمان خوبی برای موفقیت میتواند باشد؟ باتشکر
عکس کاربر
2پاسخ
اجرای سازه نگهبان بدون ستون قائم
سلام آیا امکان اجرای سازه نگهبان بدون ستون قائم ان وجود دارد؟
عکس کاربر
2پاسخ
سطح بتن پیاده رو باید جاروکش باشد یا لیسه ای و چرا ؟
سطح بتن پیاده رو باید جاروکش باشد یا لیسه ای و چرا ؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...