انتقاد از درج قیمت در آگهی ‌های اجاره آپارتمان

17 تير 1399 - 16:30
انتقاد از درج قیمت در آگهی‌های اجاره آپارتمان

نوسان بازار مسکن و خودرو که از ابتدای سال جاری تشدید شد، دستگاه قضایی را بر آن داشت تا سایت‌های اینترنتی را از درج قیمت مسکن و خودرو منع کند. بر این اساس از اواسط اردیبهشت، ارایه قیمت خودرو ممنوع شد و ۲۱ اردیبهشت نیز پلیس فتا، سایت‌ها و اپلیکیشن‌های فروش مسکن را از درج قیمت منع کرد که هنوز این ممنوعیت ادامه دارد؛ هرچند در مقاطعی برخی سایت‌ها امکان مشاهده قیمت برای آگهی‌هایی که از سوی کاربران، نشان‌دار می‌شد فراهم کردند  سپس آن را بستند.

اما ظاهرا سایت‌ها درخصوص نرخ‌های اجاره محدودیتی برای خود قائل نیستند و قیمت‌ها در این بخش قابل مشاهده است؛ البته بنا به گفته یک نماینده مجلس، درج نرخ اجاره نیز ممنوع است. سید البرز حسینی، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از تداوم قیمت‌گذاری آگهی اجاره مسکن در سایت‌های اینترنتی، گفت: اخیرا با دستور دستگاه قضایی، سایت‌های اینترنتی از درج قیمت در آگهی خرید و فروش و اجاره مسکن منع شدند، این اقدام با هدف کاهش تلاطم و باثبات‌سازی بازار صورت گرفت، اما متأسفانه شاهد هستیم که این سایت‌ها در شرایط کنونی اقدام به درج قیمت در آگهی اجاره می‌کنند.

با وجود آنکه برخی کارشناسان هر نوع نرخ‌گذاری دستوری یا محدودیت برای ارایه قیمت‌ها در بازار مسکن را مانعی برای ایجاد شفافیت می‌دانند، برخی دیگر معتقدند که کاربران نباید به شکل بی‌حساب و کتاب و بدون هویت مشخص، امکان نرخ‌گذاری و ارایه قیمت‌های دلبخواهی را داشته باشند.

اوایل خردادماه و پس از آنکه نرخ‌ها از آگهی‌ها برداشته شد، به دلیل انتظارات تورمی  همچنین امتناع مالکان از فروش، حجم فایل‌های عرضه شده به بازار مسکن به‌طور محسوسی کاهش یافت. گروهی از فروشندگان تحت تاثیر برداشتن قیمت از آگهی‌های سایت‌های اینترنتی، به زعم خود شرایط کنونی را ابهام آلود می‌دانستند و تا زمان برداشته شدن این محدودیت فروش را به حالت تعلیق در آوردند. از سوی دیگر عده‌ای دست بالا را گرفتند و نرخ‌ها را به شکل نجومی بالا بردند.

دولت در ستاد ملی کرونا مصوبه‌ای را ابلاغ کرد که بر اساس آن حداکثر سقف اجاره‌بها در تهران ۲۵ درصد، در سایر کلان‌شهرها ۲۰ درصد و در دیگر شهرها ۱۵ درصد تعیین شد. در این خصوص محمودزاده، معاون وزیر راه گفت: اگر مالک بیش از مقدار تعیین شده قصد افزایش نرخ اجاره را داشته باشد و مستاجر نپذیرد یا باید چک را اجرا بگذارد یا حکم تخلیه بگیرد که این دو قابلیت اجرا در محاکم قضایی ندارد، لذا مستاجر در این فرآیند دست بالا را خواهد داشت.

منبع

سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
فصای خورشیدی: محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان

سلام وقت بخیر 

من یک تمرین دارم برای مشخص کردن و محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان برای درس عناصر جزئیات حالا اگر خواستید پلان هم رو میفرستم براتون، و مشخص کردن مصالح ساخت اون گلخانه کنار ساختمان که دست خودمونه چه مصالحی بذاریم (مصالح بدون عایق) ،ممنون میشن کمک کنید 

به پیوست ارسال شده است

عکس کاربر
1پاسخ
در یک سازه، بیست طبقه منفی وجود دارد و خاک از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، شما چه روشی را برای اجرای سازه پیشنهاد می کنید؟
در یک سازه، بیست طبقه منفی وجود دارد و خاک از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، شما چه روشی را برای اجرای سازه پیشنهاد می کنید؟
عکس کاربر
1پاسخ
سوال در خصوص نحوه ساخت و ساز گروهی و مشارکتی
سلام و عرض ادب از مهندسین و همکاران عزیز و باتجربه ای که در صنعت ساختمان فعال هستند پرسشی دارم.به نظرتون ساخت آپارتمان بصورت گروهی و با مشارکت 5،6 نفر و زمینی که از فرد دیگری باشد چقدر درگیری و اختلاف محتمل است آیا ارزش این ریسک رو داره ؟ که شاید روزنه ای باشه برای ورود تعدادی مهندس جوان به بازار سازندگان ساختمان.لطفا دوستانی که تجربه دارند در مورد مقدمات کار و اخذ مجوزها یا اینکه اصلا امکان چنین کاری وجود دارد لطفا راهنمایی کنند ممنون و سپاسگزارم.
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...