ارسال نسخه نهایی سند راهبرد ملی مدیریت بحران کشور به سازمان مدیریت بحران

31 خرداد 1399 - 13:51
ارسال نسخه نهایی سند راهبرد ملی مدیریت بحران کشور به سازمان مدیریت بحران

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده سوانح طبیعی، در راستای اجرای قانون مدیریت بحران کشور، مسئولیت تدوین کلیه لوایح، آیین‌نامه‌های اجرایی و تصویب‌نامه‌های موردنیاز قانون مزبور با هماهنگی سازمان‌های اجرایی مربوطه توسط مهندس اسماعیل نجار، معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، به پژوهشکده سوانح طبیعی ابلاغ شد.

در اجرای ماده 9 این قانون، تدوین سند راهبرد ملی مدیریت بحران در دستور کار پژوهشکده سوانح طبیعی قرار گرفت. پیش‌نویس سند مذکور در اسفندماه سال گذشته توسط پژوهشکده سوانح طبیعی و با بهره‌گیری از نقطه‌نظرات مدیران اجرایی و اساتید بنام در حوزه مدیریت بحران تهیه گردید و در تاریخ 26 اسفندماه 1398 از سوی وزیر کشور جهت اظهار نظر به دستگاه‌های اجرایی مربوطه ارسال شد. نظرات دستگاه‌های اجرایی درخصوص سند راهبرد ملی مدیریت بحران به‌صورت مکتوب از سوی ایشان دریافت گردید. 

نسخه نهایی سند راهبرد ملی مدیریت بحران کشور پس از بازبینی و اعمال اصلاحات لازم در خردادماه 1399، جهت طی مراحل تصویب به سازمان مدیریت بحران ارسال شد.

گفتنی است مطابق با ماده 4 قانون مدیریت بحران کشور، سند راهبرد ملی مدیریت بحران سندی است که در چهارچوب قانون مدیریت بحران کشور و سایر قوانین و مقررات، جهت‌گیری‌ها، اصول، معیارها و روش‌های پیش‌بینی، پیشگیری و کاهش خطر، آمادگی، پاسخ و بازتوانی و بازسازی توسط دستگاه‌های مشمول این قانون و نحوه مشارکت مردم را هماهنگ با سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه‌های توسعه کشور مشخص می‌‏کند. این سند با تأیید ستاد ملی به تصویب شورای ‌عالی می‌رسد.

در تدوین این سند کوشش شده است چشم‌انداز مدیریت بحران کشور با بهره‌گیری از سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری به‌عنوان مهم‌ترین سند فرادست و سایر اسناد بالادستی در افق سال 1410 هجری شمسی تبیین شود. برای دستیابی به چشم‌انداز تدوین‌شده، مبانی ارزشی و بومی کشور، تجربیات گذشته و نظریه‌ها، نمونه‌های علمی و تجارب عملی ملی و بین‌المللی و همچنین اسناد بین‌المللی مورد توجه قرار گرفته است و بهبود نظام حکمرانی و توسعه ظرفیت‌ها با تأکید بر مدیریت یکپارچه و هماهنگ؛ تحقق تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری در مدیریت بحران بر مبنای درک صحیح و همه‌جانبه از خطر؛ اولویت‌دهی و توسعه اقدامات کاهش خطر‌ و سرمایه‌گذاری در راستای افزایش تاب‌آوری و پاسخ مؤثر به حوادث و سوانح و بازسازی با مشارکت مردم در تمامی ابعاد کالبدی، اقتصادی، اجتماعی، نهادی و محیط‌زیستی به‌عنوان اهداف اصلی سند راهبرد ملی مدیریت بحران کشور تبیین شده است.

در سند راهبرد ملی مدیریت بحران کشور با شناسایی و دسته‌بندی موضوعات راهبردی، ارتباط این موضوعات با چالش‌ها، ظرفیت‌ها و اسناد بالادستی بیان گردیده و با بهره‌گیری از رویکردی کلان‌نگر، راهبردها و اقدامات اولویت‌داری متناسب با راهبردهای تعریف‌شده ذیل هر یک از اهداف اصلی سند تعریف شده است. این سند راهنمایی برای تدوین نظام‌مند و هدفمند برنامه ملی کاهش خطر حوادث و سوانح، برنامه ملی آمادگی و پاسخ و برنامه ملی بازسازی و بازتوانی به شمار می‌رود و در راستای تحقق اهداف مورد انتظار در هر یک از برنامه‌ها، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی قانون مدیریت بحران کشور گام برمی‌دارد.

نسخه نهایی این سند در 18 صفحه تدوین شده و شامل عناوین ذیل می‌باشد:

  1. رویکردها در تدوین سند راهبرد ملی مدیریت بحران کشور
  2. سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و چشم‌انداز 20ساله کشور
  3. شناسایی وضعیت موجود
  4. تحلیل و پیش‌بینی روند مخاطرات در ده سال آینده
  5. اصول
  6. چشم‌انداز مدیریت بحران کشور در ده سال آینده
  7. اهداف، راهبردها و اقدامات اولویت‌دار
  8. سازوکار اجرا
  9. پایش و ارزیابی

همچنین گزارش پشتیبان سند راهبرد ملی مدیریت بحران کشور در بیش از 600 صفحه به ارائه اسناد فرادست و اسناد داخلی و خارجی مرتبط با مدیریت بحران، مفاهیم برنامه‌ریزی راهبردی و مدیریت بحران، شناخت وضع موجود و تحلیل موقعیت و نیز جزئیات روند تدوین سند و بازنگری و اصلاح آن پرداخته است.

منبع

  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...