همه شهرها به مقاوم ‌سازی و افزایش تاب ‌آوری نیاز دارند

24 خرداد 1399 - 18:27
همه شهرها به مقاوم ‌سازی و افزایش تاب ‌آوری نیاز دارند

غزال راهب، رئیس پژوهشکده معماری و شهرسازی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در مصاحبه تلفنی با برنامه «روزنه» گفت: شهر مجموعه‌ای سکونتی است که با تراکم بسیار زیاد انسان‌ها در یک منطقه شکل گرفته است.

وی با اشاره به این که هر شهری به زیرساخت‌های متعدد نیاز دارد، اظهار داشت: شبکه‌های آب و برق و گاز و جاده‌ها زیرساخت‌های حیاتی یک شهر به حساب می‌آیند و بناهایی که به شهروندان خدمات می‌دهند، روساخت‌های شهری هستند.
رئیس پژوهشکده معماری و شهرسازی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به کنده‌کاری‌های متعدد سطح شهرها، توضیح داد: عدم برنامه‌ریزی و هماهنگی دستگاه‌های مختلف باعث می‌شود تا زیرساخت‌های شهری به طور مستمر مورد اصلاح و دوباره کاری قرار بگیرند، از طرفی دیگر بخشی از کنده‌کاری‌ها هم با دلیل انجام می‌شوند و اجتناب ناپذیر هستند.
وی افزود: اکثر شهرهای ایران در یک دوره‌ای توسعه پیدا کرده‌اند و در دوره‌های بعدی خدمات متعددی را به خود گرفته‌اند.
به گفته‌ راهب، موضوع «پدافند غیرعامل» مکمل «تاب‌آوری» است.
وی با اشاره به این که پدافند غیر عامل در هنگام بروز حوادث انسان‌ساخت مورد توجه قرار می‌گیرد، عنوان کرد: ما در تمام زمان‌ها به مقاوم‌سازی و افزایش تاب‌آوری شهرها نیاز داریم.
رئیس پژوهشکده معماری و شهرسازی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: ما می‌توانیم حادثه‌ای مانند «زلزله» را در دسته پدافند‌های غیر عامل قرار ندهیم.
وی افزود: هر شخص باید بتواند پس از وقوع حوادث مختلف به سرعت مسیر قبلی زندگی خودش را بازیابد.
غزال راهب با اشاره به این که ما باید نقاط حساس سرزمین‌مان را ایمن نگاه داریم، اظهار داشت: یک زمانی مرزهای کشور موقعیت ایمن نداشتند و ما با این نگاه تجهیزات حیاتی و حساس کشور را در نزدیکی مرزها قرار نمی‌دادیم.

منبع

سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نحوه اختصاص مفصل فایبر به دیوارهای برشی چگونه است؟
در تعریف مفصل فایبر به دیوارهای برشی بایستی دو مفصل تعریف شود، یکی برای مقطع بتنی و یکی برای میلگردها. مشخصات مفصل میلگردها بایستی به چه صورت باشد؟ در صورت انتخاب گزینه specified rebar layout تنظیمات باید چطور تعریف شود؟
عکس کاربر
3پاسخ
تعيين پارامترهای میراگر ویسکوز برای اعمال در نرم افزار
با سلام . من روی موضوع بررسی سطح عملکرد قاب های بتن مسلح مجهز به میراگر ویسکوز کار میکنم . و چون نمیخوام زیاد وارد مسایل ریاضی و معادلات طراحی میراگر ها بشم . میخوام از طریق ازمون خطا یک میراگر معرفی کنم و سپس نیرو های محوری ماکزیمم میراگر را برداشت کنم و سپس از یک کاتالوک اماده از میراگر های موجود میراگ متناسب با سازه را انتخاب کنم . اما در برداشت و بدست اوردن و محاسبه پارامتر های میراگر که باید به نرم افزار سپ 2000 معرفی کنم مشکل دارم از جمله توان میراگر (a) و سختی میراگر و ضریب میرایی میراگر . اگر ممکن هست خواهش میکنم به من کمک کنید . حتی اگر کاتالوگ مناسب در این مورد در دسترس دارید یا اینکه منبع خاصی سراغ دارید معرفی کنید.
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...