رپورتاژ آگهی: معرفی رشته مهندسی و مدیریت منابع آب

5 خرداد 1398 - 15:10
رپورتاژ آگهی: معرفی رشته مهندسی و مدیریت منابع آب

مهندسی رودخانه یکی از گرایش های مهم در رشته مهندسی عمران است که در این گرایش به شناسایی و مطالعه مسائل مهمی از جمله فرسایش و رسوب در رودخانه ها، کنترل سیلاب ها و ساماندهی رودخانه می پردازند. رشته مهندسی عمران دارای گرایش های فروانی از جمله: گرایش مهندسی سازه، مهندسی زلزله، مهندسی ژئوتکنیک، مهندسی حمل و نقل، مهندسی راه و ترابری، ساختمان های هوشمند (BMS)، مهندسی و مدیریت منابع آب، مهندسی سواحل، بنادر، سازه های دریایی، مهندسی محسیط زیست و مهندسی آب و سازه های هیرولیکی است. هر کدام از این گرایش از اهمیت و ویژگی های خاص خود برخوردار هستند اما گرایشی که ما می خواهیم به آن بپردازیم مهندسی رودخانه و مدیریت منابع آب است. موضوع اصلی قابل بحث در مهندسی رودخانه، کلیه مراحل مطالعه و برنامه ریزی، طراحی، اجرا و بهره‌برداری جهت بهبود یا تغییر وضعیت موجود یک رودخانه است. 

مهندسی رودخانه چیست؟

مهندسی رودخانه با تلفیق گرایش آب و فاضلاب امروزه با عنوان مهندسی مدیریت منابع آب در رشته مهندسی عمران شناخته می شود. اهمیت این رشته زمانی مشخص می شود که حوادث طبیعی مانند سیلاب، سیل و طغیان رودخانه و ... رخ می دهد. همه ی رودخانه ها در کشور در معرض تغییر و تحول قرار دارند و نیاز است که همواره مورد بررسی قرار بگیرند تا از حوادث غیر مترقبه جلوگیری کرد. مهندسی رودخانه در راستای بررسی تغییرات دبی، مطالعه دبی رسوبی، عمق آبراهه، مسیر رودخانه، پهنه سیل گیر و کیفیت آب مورد نیاز کار می کند. مهندسی رودخانه یا همان مهندسی مدیریت منابع آب به آموزش هایی تخصصی در زمینه رفتارهای مختلف رودخانه ها، مکانیسم انتقال رسوب و کنترل سیلاب و ... می پردازد که این موارد جزئی از مهمترین موارد آموزشی در رشته مهندسی رودخانه است. لازم به ذکر است دانشجویانی که در گرایش سازه دریایی و سازه هیدرولیکی تحصیل می کنند باید با برخی موارد و نکات در مورد مهندسی رودخانه آشنایی داشته باشند و در این گرایش آموزش هایی در مورد مهندسی رودخانه به دانشجویان داده می شود.

اهداف مهندسی رودخانه

هدف مهندسی رودخانه وابسته به شرایط مختلف اقلیمی و منطقه جغرافیایی کاملا متفاوت اما از جمله اهداف اصلی مهندسی رودخانه می‌توان به بهبود و حفظ محیط زیست رودخانه، حفاضت از رودخانه ها در مقابل تعرض به حریم و بستر آنها، کاهش خسارات سلاب و طیغان های رودخانه، بهبود وضعیت ساکنان حاشیه رودخانه‌ها و هدایت پتانسیل های موجود در منطقه اطراف رودخانه به سمت توسعه پایدار اشاره کرد.

بازار کار و آینده مهندسی رودخانه

مهندسی رودخانه قابلیت ادامه تحصیل در مدرک دکترا را ندارد ولی این رشته تا مقطع کارشناسی ارشد در گرایش مهندسی و مدیریت منابع آب، دارای بازار کار مناسبی است. فارغ التحصیلان می توانند در شرکت های مشاور در زمینه آب و فاضلاب، مدیریت منابع آب، سد سازی و حتی در شرکت های راه سازی برای تحقیقات و مطالعات هیدرولوژی مشغول به کار شوند. از دیگر فرصت های شغلی برای رشته مهندسی رودخانه یا همان مهندسی و مدیریت منابع آب، همکاری یا وزارت خانه ها و سازمان های مسئول در برنامه ریزی، طراحی و اجرای پروژه هایی در خصوص مهندسی آب، مانند منابع آب، مهندسی رودخانه، آبرسانی می باشد. از مهمترین مراکزی که فارغ التحصیلان رشته عمران گرایش مهندسی رودخانه می توانند در آنها مشغول به کار شوند، وزارت جهاد و سازندگی، وزارت نیرو و بخش خصوصی است.

پیشنهادی برای مهندسان عمران و  فارغ التحصیلان رشته مهندسی رودخانه

مهندسان و فارغ التحصیلان رشته عمران که در گرایش مهندسی و مدیریت منابع آب فارغ التحصیل می شوند، با توجه به اینکه جذب سازمان‌ها و وزارت خانه های مرتبط با مدیریت رشته خود می شوند نیازمند ابزاری هستند که بتوانند پروژه‌های خود را هرچه بهتر مدیریت کنند. همانطور که در مطالب بالا گفته شد رشته مهندسی و مدیریت منابع با توجه شاخه ها و بخش های کاری مختلف طیف وسیعی از کارها را در بر می گیرد، لذا نیازمند مدیریت جامع پروژه های نامحدود به صورت مجزا است. در این بین یک نرم افزار حسابداری می تواند بهترین انتخاب باشد و در ایده آل ترین حالت نرم افزار حسابداری پیمانکاری است که کدینگ مخصوص پیمانکاری و مدیریت پروژه ها را داشته باشد و به صورت تخصصی برای پیمانکاری طراحی و برنامه نویسی شده باشد. پیشنهاد ما به مهندسین و فارغ التحصیلان عزیز رشته عمران، نرم افزار حسابداری پیمانکاری کاوش است. از مزایای قابل ذکر برای مهندسان عمران در خصوص نرم افزار پیمانکاری قابلیت تعریف چندین پروژه های متعدد و قابل ارائه به کلیه شرکت های پیمانکاری و ساختمانی است.

نرم افزار حسابداری پیمانکاری کاوش دارای سه زیر سیستم  اساسی حسابداری مالی، انبارداری و خزانه داری است از دیگر موارد این نرم افزار می توان به افزونه بایگانی مدارک و ارسال پیامک اشاره کرد. 

افزونه بایگانی مدارک به مهندسان عمران این ویژگی را می دهد که بتوانند اسناد و مدارک هر پروژه را به صورت نامحدود و مجزا در نرم افزار خود ذخیره نموده و در هنگام نیاز به آسانی به اسناد و مدارک دسترسی پیدا کنند. 

افزونه ارسال پیامک به پیمانکاران این قابلیت را می دهد که بتوانند اطلاع رسانی مانده حساب های پیمانکاران، شرکا، کارگران و سایر اشخاص مرتبط با پروژه را به آسانی از طریق ارسال پیامک کوتاه انجام دهند و مدیریت کلیه اطلاع رسانی ها را با چند کلیک ساده انجام دهند. 

جهت آشنایی بیشتر با نرم افزار حسابداری پیمانکاری کاوش و مشاهده نظرات همکارانتان در مورد این نرم افزار به وبسایت این نرم افزار مراجعه کنید.

  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...