مصاحبه با دکتر مصطفی خانزادی در خصوص BIM در ایران

18 مهر 1397 - 15:49
مصاحبه با دکتر مصطفی خانزادی در خصوص BIM در ایران

به گفته دکتر مصطفی خانزادی اولین سازمانی که در کشور به لزوم پیاده‌سازی فناوری بیم تأکید کرد و برنامه‌ای پژوهشی را با این هدف تدوین نمود سازمان برنامه و بودجه کشور بوده است. سابقه دانشگاه علم و صنعت و در مهندسی و مدیریت ساخت موجب شد کار تدوین آیین‌نامه فناوری مدلسازی اطلاعات ساختمان برعهده گروه دکتر خانزادی در دانشگاه علم و صنعت ایران گذاشته شد. 

همزمان با پژوهش شما در دانشگاه و زیر نظر سازمان برنامه و بودجه برای تدوین آیین‌نامه فناوری بیم (BIM) پژوهش دیگری زیرنظر وزارت راه و شهرسازی برای تدوین پروپوزال مدلسازی اطلاعات ساختمان انجام گرفته است. سؤالی که اینجا پیش‌ می‌آید اینکه چرا این دو گروه همزمان با یکدیگر و به‌صورت موازی شروع به کار کردند؟

سازمان برنامه و بودجه پیش از وزارت راه و شهرسازی به فناوری بیم (BIM) پرداخت و کار درستی را هم انجام داد. بنا برتعریف، این سازمان متولی کلیه ضوابط، مقررات و آیین‌نامه‌ها، شرایط عمومی و خصوصی پیمان‌ها و مناقصات و به عبارتی هر قاعده و قانونی است که در زمینه فعالیت‌های عمرانی وضع می‌شود. وزارت راه نیز اگر قراردادی ببندد بر اساس شرایط عمومی پیمان و ضوابط و مقرراتی است که سازمان برنامه و بودجه مشخص کرده است. پروژه‌های عمرانی کشور تنها زیرنظر وزارت راه  و شهرسازی انجام نمی‌شود. الان هر کدام از دستگاه‌های دولتی کشور از جمله وزارت صنایع و معادن، وزارت بهداشت و درمان، سازمان تربیت بدنی و وزارت نفت پروژه‌های عمرانی مربوط به خود را دارند. مضاف بر این نقد اساسی بر عملکرد وزارت راه و شهرسازی وارد است. مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در سالیانی که از تأسیس آن گذشته نتوانسته است به درستی رسالت خود را ایفا کند.

به نظر من وزارت راه و شهرسازی نباید متولی فناوری بیم باشد و متولی اصلی آن سازمان برنامه‌ و بودجه است. انواع قراردادها، تشخیص صلاحیت پیمانکار و مشاور و رتبه‌بندی آن‌ها و مدارک کسانی که در خود وزارت راه و شهرسازی هستند را همگی زیر نظر سازمان برنامه و بودجه بوده است.

یکی از مشکلاتی که امروز در کشور با آن مواجه هستیم تداخل  وظایف است که تجربه ناموفق آن را در مبحث مهندسی ارزش آزموده‌ایم. بعد از اینکه تب مهندسی ارزش مدتی بالا گرفت، دستگاه‌های اجرایی مختلف از همدیگر سبقت گرفتند و نتیجه آن هم اینکه امروز اثر زیادی از مهندسی ارزش نمی‌بینیم.

الان با شرکت‌هایی مواجه هستیم که در شرایطی که تنها دو سال از معرفی آن می‌گذرد در این زمینه مدعی هستند و این پدیده بسیار بدی است. این است که تأکید ما بر روی این است که از شعار و بزرگ‌نمایی بپرهیزیم و رسالت دانشگاهی خود را انجام دهیم.

برای مطالعه ادامه این مصاحبه اینجا را کلیک کنید.

سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
ساختن حساب در سایت Green building studio
سلام با عرض خسته نباشید من در ساخت اکانت در سایت Green building studio به مشکل برخوردم به این صورت که بعد از آپلود دو عدد پروژه، حساب بنده منقضی شد و دیگه چیزی نمیتونم داخلش آپلود کنم و عملا بی فایده شده برام! لطفا اگر کسی راه حلی برای فعالسازی دوباره حساب داره، ممنون میشم راهنماییم کنه
عکس کاربر
2پاسخ
برای یادگیری مدل سازی در رویت، از چه آموزش هایی باید استفاده کرد؟
سلام . من میخوام رویت رو یاد بگیرم و اول معماری و بعد به صورت تخصصی مکانیک برای شروع معماری من باید چه پک هایی رو به ترتیب ببینم؟ و خیلی هم نمیخوام حرفه ای معماری رو یاد بگیرم در حد پروژه های ساده آپارتمانی چند طبقه ممنون میشم راهنماییم کنید
عکس کاربر
2پاسخ
نحوه اختصاص متریال در نرم افزار رویت
سلام.رویت 2019 را نصب کردم.الان یه طرحا میخام متریال بدم ولی پنجره متریالم باز نمیشه.یعنی روش که کلیک میکنم اصلا اتفاقی نمی افته.از طریق paint هم که میرم همینطوره
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...