رییس شورای اسلامی شهر تهران: اعتماد عمومی به نظام مهندسی، شرایط مطلوبی ندارد

14 شهريور 1397 - 19:28
رییس شورای اسلامی شهر تهران: اعتماد عمومی به نظام مهندسی، شرایط مطلوبی ندارد

محسن هاشمی در نشست ارزیابی و آسیب شناسی قانون نظام مهندسی در ارتقای کیفیت ساخت وساز شهر تهران با اشاره به اینکه به دلیل حساسیت ها در حوزه ساخت و ساز و جایگاه ایمنی در این صنف خواستار شد سخنرانی اش صریح و با نگرش انتقادی به موضوع باشد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه نظام مهندسی مرجع تضمین کیفیت صنعت ساختمان محسوب می شود ادامه داد: صنعتی که مطابق با براوردهای رسمی 30 درصد از سرمایه ملی را به خود اختصاص داده و 13 درصد از اشتغال را بطور مستقیم و حدود 20 درصد از مجموعه اشتغال کشور را بطور مستقیم وغیرمستقیم تامین می کند.

وی با یادآوری اینکه سازمان نظام مهندسی استان تهران با 120 هزار عضو، بزرگترین تشکل مردم نهاد در کشور می باشد و پیش بینی می شود این سازمان طی 4 سال آینده با توجه به روند فارغ التحصیلان دانشگاهها، به دوبرابر ظرفیت فعلی افزایش یافته ودر کشور یک میلیون مهندس به عضویت سازمان نظام مهندسی دربیایند اظهار داشت: این کمیت بزرگ از یکسو فرصت و از یکسو تهدید است، فرصت از این نظر که تعامل و هم افزایی این بخش قابل توجه از نخبگان وتحصیل کردگان موجب بهبود عملکرد و کیفیت صنعت ساختمان که بزرگترین صنعت درکشور می باشد، گردد و تهدید از این نظر که عنوان تشکل مدنی و مردم نهاد بصورت یک پوسته بماند واین سازمان به حلقه دیگری از بورکراسی ناکارامد اداری جامعه ما تبدیل شود.

محسن هاشمی تصریح کرد: نرخ مشارکت بسیار پایین در انتخابات نظام مهندسی که تنها در حد ده درصد می باشد، یکی از علائم هشدار دهنده فاصله گرفتن نظام مهندسی با ماهیت مدنی و مردم نهاد خود می باشد، مقایسه نرخ مشارکت در انتخابات نظام پزشکی با نظام مهندسی با وجود انتقاداتی که به عملکرد سازمان نظام پزشکی و برگزاری انتخابات آن از سوی منتقدین وارد شده بود نشان می دهد که مشارکت در انتخابات نظام پزشکی معادل 25 درصد یعنی شرکت کردن 53 هزار عضو از 213 هزار عضو نظام پزشکی است که این مشارکت سه برابر نسبت شرکت در انتخابات نظام مهندسی استان تهران که 8 درصد بوده، می باشد.

وی ادامه داد: در هیات مدیره اعضای فعلی نظام مهندسی نیز نصاب رای حدود 1500 رای از تشکلی با بیش از یکصد هزار عضو می باشد، یعنی افراد با رای کمتر از دو درصد کل اعضا به عنوان هیات مدیره انتخاب می شوند.

محسن هاشمی تاکید کرد: در جامعه نیز وضعیت مقبولیت و اعتماد به نظام مهندسی، شرایط مطلوبی ندارد و نارضایتی و بی اعتمادی قابل توجهی به رعایت کیفیت و اخلاق حرفه ای توسط مهندسان ناظر در بین ساکنان وسازندگان وجود دارد.

وی در ادامه سخنانش به ریشه های این مشکل پرداخت و گفت: درگیر شدن نظام مهندسی در فرایند بورکراسی صدور پروانه و نظارت و افزوده شدن گلوگاه های رانت خیز و اعتراض برانگیز در نظام مهندسی به فعالیتهای شهرداری، عدم فرایند کارامد شفاف و قاطع رسیدگی به شکایات وتخلفات در نظام مهندسی، بی تفاوتی مجموعه نظام مهندسی به تخلفات صورت گرفته در گذشته در پروژه های بزرگ و کوچک شهرتهران، احساس بی عدالتی و باندبازی در میان اعضای عادی نظام مهندسی که موجب عدم مشارکت آنان در انتخابات می شود، عدم ایفای وظایف و فعالیتهای اصلی یک تشکل مستقل ومردم نهاد توسط نظام مهندسی، انباشت پول وسرمایه در نظام که بصورت طبیعی منبع تخلف و رانت می گردد، پیوند خوردن با جریانات سیاسی و کاهش وجه تخصصی و غیرسیاسی نظام مهندسی در دهه گذشته در حالیکه این میزان اختیار و قدرتی که به نظام مهندسی داده شده بود می توانست موجب ایجاد تحولی مثبت در صنعت ساختمان و دانش فنی کشور گردد از جمله مشکلاتی است که بر نظام مهندسی کشور متصور است.

رییس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه سخنانش افزود: به نظر می رسد لازمه احیای جایگاه واقعی نظام مهندسی در جامعه وبین اعضای خود نیز بازگشت به جایگاه مدنی و پرهیز از پیوند زدن خود با بورکراسی اداری است، اصرار بر سلب اختیارات شهروندان برای انتخاب مهندس ناظر نتوانسته به بهبود کیفیت ساخت منجر گردد و موجب ایجاد رانت وتخلف شده است در حالیکه ماهیت مدنی اقتضا دارد نظام مهندسی بجای تصدی گری و ایجاد امضای طلایی، جنبه های نظارتی و رسیدگی به شکایات شهروندان را در خود تقویت کند.

منبع خبر

سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
مدل سازی با ادونس استیل
سلام وقت بخیر ببخشید دو سوال درخصوص نرم افزار ادونس استیل داشتم . چگونه تصاویر نماها وپلان را در یک صفحه نمایش بدهم مثل تکلا که میشود نما سه بعدی ،پلان وبرش را کنارهم داشته باشیم و سوال دوم اینکه یک تیر لانه زنبوری را چگونه درست کنم و یا آن را چگونه به نرم افزار معرفی نمایم .
عکس کاربر
2پاسخ
دوره های آموزشی آنلاین bim و کلیه آموزش های bim چه زمانی برگزار می شوند؟
باسلام و عرض ادب خدمت شما دوره های آموزشی آنلاین bim و کلیه آموزش های bim چه زمانی برگزار می شوند؟ آیا به صورت کامل تدریس می شوند؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...