اصلاحات جدی در روش های کارکرد نظام مهندسی ساختمان و نحوه صدور پروانه

12 تير 1394 - 11:50
اصلاحات جدی در روش های کارکرد نظام مهندسی ساختمان و نحوه صدور پروانه

در جلسه مشترک مهندس ترکان (رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور) با نمایندگان جامعه مشاوران راهبر مهندسان ساختمان مطرح شد:

مهندس ترکان، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در جلسه مشترک با نمایندگان جامعه مشاوران راهبر مهندسان ساختمان، هرگونه تلاش جهت شکل‌گیری تفکر مهندسی در میان جامعه مهندسان ساختمان کشور را ستودند و به مسائل مهم و متعدد در این حوزه بشرح ذیل اشاره داشتند:

در دستگاه قضایی ما سالانه پانزده میلیون پرونده ارجاع می شود و در این پانزده میلیون پرونده شما بسیار کم مشاهده می‌کنید که پرونده شکایتی در خصوص پروژه های عمرانی باشد. به این دلیل که از اول در طرح‌های عمرانی ما همه چیز دیده شده است و مسائل کاملا شفاف است. در طرحهای عمرانی کشور بیش از ۶۰ سال است (از سال ۱۳۳۴) که چهار کار با کمترین مشکلات دارد پیش می‌رود:

1- نظام فنی و اجرایی

2- شرایط عمومی پیمان

3- فهرست بهاء

4- رتبه بندی پیمانکاران

ما در نظام مهندسی هم به این چهار کار نیاز داریم. بیست سال از تصویب قانون نظام مهندسی می گذرد و متاسفانه ما هنوز فهرست بهاء درست و صحیح و شرایط پیمان برای نظام فنی بخش غیردولتی نداریم و با این ارقامی که در فهرست بهاء طرح های عمرانی آمده است امکان کار وجود ندارد. در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، 29 ماده به امور صنفی اختصاص یافته و فقط 5 ماده آن مربوط به کسب و کار مهندسان می باشد. در مبحث دوم مقررات ملی ساختمان، هم فقط 9 صفحه آن مصوبه هیئت وزیران است و مابقی دستورات وزیر مربوطه است.

یکی از اشکالات قابل توجه در نظام مهندسی ساختمان، مربوط به رتبه بندی است. مگر میشود شخصی با سنوات، سوادش بالا برود که حائز شرایط ارتقاء پایه و افزایش ظرفیت شود!؟

در نظام صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی در کشور هم باید بازبینی شود. یکبار دیگر باید در صلاحیتها بازنگری شود تا هرکسی نتواند تمام صلاحیتها را آنهم با سهل ترین روشها کسب نماید. باسوادترین مهندسان باید صلاحیت طراحی را کسب نمایند و بعد هم صلاحیت اجرا و نظارت و برای کم سوادهای فعلی هم صلاحیت تعمیر و نگهداری باتوجه به ورود مبحث22 ایجاد شود.

نظام صدور پروانه هم باید تغییر کند. شیوه نامه ای را در دست تدوین داریم که با اجرایی شدن آن دیگر پروانه به نام مالک صادر نمیشود. پروانه به نام شخص صاحب صلاحیت مدیریت ساخت به عنوان قائم مقام مالک صادر خواهد شد و به ایشان اختیار داده میشود که طراح، مجری و ناظر را انتخاب نماید. سازمانهای نظام مهندسی ساختمان هم (جهت کنترل مضاعف و کیفیت خدمات مهندسی) فقط بازرس انتخاب می نمایند.

در حال حاضر دو گروه با تفکرات نادرست به دنبال انحلال یا کم اثر نمودن سازمانهای نظام مهندسی هستند؛ گروه اول، افرادی هستند که میخواهند فعالیتهای این سازمان را به حوزه آموزش محدود نمایند و گروه دوم، افرادی هستند که میخواهند کارها را به دست شهرداری بدهند. که ما هیچکدام از این دو تفکر را نمی پسندیم و به دنبال ایجاد تفکر مهندسی برمبنای برنامه ای که معرفی نمودیم هستیم.

در این جلسه، دبیر جامعه مشاوران راهبر مهندسان ساختمان، ضمن ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده درطول چهار نشست تخصصی برگزار شده و تقدیم دستاورد حاصل از دومین نشست تخصصی، ایجاد تفکر مهندسی و تلاش جهت خارج نمودن مهندسان از بی تفاوتی نسبت به صنف و همچنین معرفی افراد متعهد، صاحبنظر و کارآمد در حوزه ساختمان و شهرسازی را از فعالیتهای مهم در دست اقدام این مجموعه برشمردند و پیش بینی ایجاد نظام ارزشیابی عملکردها در گروه های مختلف در سازمانهای نظام مهندسی ساختمان را در برنامه های آن سازمان ضروری دانستند.

در پایان جلسه، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور آمادگی خود را جهت تداوم این جلسات به منظور ارتقاء تفکر مهندسی و پیاده سازی صحیح برنامه های در دست تدوین، اعلام نمودند.

 

سوالات مرتبط
عکس کاربر
1پاسخ
سوال از نحوه شرکت در آزمون نظام مهندسی
سلام،من کاردانی معماری گرفتم و بعد کارشناسی معماری،و الان فارغ التحصیل مهندسی تکنولوژی معماری هستم.می خواستم بدونم اگر کارشناسی ارشد عمران بگیرم می تونم صلاحیت محاسبات رو بگیرم؟اگر نه با ادامه تحصیل و گرفتن مدرک دکترای عمران چطور؟و چه گرایشی از ارشد و دکترای عمران باید باشه؟
عکس کاربر
0پاسخ
درخواست مشاوره تخصصی برای آزمون نظام مهندسی
با سلام یه مشاور تخصصی برای آزمون نظام میخوام که کار بلد بوده و خودش دارای پروانه احرا و نظارت باشه
عکس کاربر
1پاسخ
سوال در مورد برنامه ماشین حساب کلاسپد مربوط به آزمون محاسبات
با سلام. بنده توضیحات مربوط به برنامه ماشین حساب کلاسپد در مورد آزمون محاسبات رو بررسی کردم و تصمیم به تهیه اون گرفتم.سوالی که از شما دارم اینه که آیا بخش مربوط به طراحی لرزه ای مبحث ۱۰ در برنامه شما وجود داره و اگر هست اگر ممکنه قسمتی از اون رو برای بنده ارسال بفرمایید.متشکرم
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...