چاپ دوم کتاب سیستم های مقاوم سازه ای در ساختمان های بلند منتشر شد

22 خرداد 1394 - 19:05
چاپ دوم کتاب سیستم های مقاوم سازه ای در ساختمان های بلند منتشر شد


كتاب «سیستم های مقاوم سازه ای در ساختمان های بلند» تالیف دکتر علی خیرالدین استاد دانشکده مهندسی عمران دانشگاه سمنان، استاد مدعو دانشگاه تگزاس آمریکا، عضو کمیته تخصصی مبحث نهم مقررات ملی ساختمان و عضوکمیته دائمی بازنگری آیین نامه بتن ایران و مهندس سیما آرامش کارشناس ارشد سازه، به شمارگان یک هزار نسخه در 787 صفحه توسط انتشارات دانشگاه سمنان به چاپ دوم رسید.
هدف از چاپ این کتاب، بررسی سیستم های مقاوم سازه ای (ثقلی و جانبی) در ساختمان های بلند مرتبه و درک بهتر از رفتار آن ها می باشد. در اين كتاب که در 13 فصل به رشته تحریر در آمده است؛ نکات اساسی طراحی و ساخت ساختمان های بلند مرتبه، عملکرد سازه ای انواع سیستم های مقاوم جانبی و تأثيرگذاري آن ها بر طرح معماری سازه ها از ابتداي شكل گيري ساختمان های بلند تاكنون مورد نقد و بررسي قرار گرفته است.
نویسندگان کتاب تلاش کرده اند آخرین دستاورد تحقیقات خود را در زمینه عملکرد و رفتار سازه ای سیستم های نوین ساختمان های بلند مرتبه در اختیار کلیه اندیشمندان، اساتید، مهندسین و دانشجویان رشته های مهندسی عمران و معماری، قرار دهند. همچنین سير تحول ساختمان هاي بلند مرتبه در جهان، مسائل معماری، سازه ای، طراحی و تأثير فرم و عملكرد آن ها بر ساختمان های بلند موضوعاتي هستند كه در فصول 13 ‌گانه اين كتاب به بحث گذاشته شده اند. لازم به ذکر است علاقه نویسندگان آن بوده است که جزئیات بیشتری از معماری و سازه بسیاری از برج های بلند برجسته و زیبای جهان ارائه گردد.
موضوعات 13 فصل کتاب عبارتند از:
فصل اول: طبقه بندی سیستم های مقاوم جانبی در ساختمان های بلند
در این فصل ابتدا تعریف ساختمان های بلند و تاریخچه آن ها و سپس انواع سیستم های مقاوم جانبی در ساختمان های بلند و آخرین طبقه بندی آن ها مطرح شده است.
فصل دوم: معرفی سیستم های سازه ای داخلی (قاب صلب-قاب مهاربندی شده و دیوارهای برشی)
فصل دوم به معرفی سیستم های سازه ای داخلی که المان های باربر آن ها درون ساختمان توزیع می گردند؛ اختصاص دارد. در این فصل سیستم هایی همچون قاب خمشی، قاب مهاربندی شده و دیوار برشی مورد توجه قرار می گیرند و در هر مورد نمونه ای از جدیدترین ساختمان های بلند که با این سیستم ها ساخته شده اند؛ ذکر می گردند.
فصل سوم: سیستم های سازه ای کمربندهای خرپایی و هسته های مقاوم
فصل سوم به بررسی سایر سیستم های داخلی همانند کمربندهای خرپایی و هسته های مقاوم می پردازد.
فصل چهارم: معرفی سیستم سازه ای لوله قابی
فصل چهارم به بررسی اولین دسته از سیستم های مقاوم سازه ای خارجی که المان های باربر آن ها در خطوط پیرامونی ساختمان توزیع می گردند، تخصیص یافته است. در این فصل سیستم لوله قابی مورد مطالعه قرار می گیرد و همچنین به معایب و مزایای سیستم های سازه ای لوله ای همچون پدیده لنگی برش اشاره می شود. سایر سیستم های لوله ای در فصل های پنجم و ششم مورد بحث قرار می گیرند.
فصل پنجم: معرفی سیستم سازه ای لوله مهاربندی شده
سیستم لوله مهاربندی شده که برای حل مشکل لنگی برش سیستم لوله قابی بسیار مؤثر است؛ در این فصل مورد بررسی قرار می گیرد. لوله مهاربندی شده، نوع نسبتاً متفاوتی از لوله است که اغلب به عنوان لوله بادبندی از آن یاد می شود.
فصل ششم: معرفی سیستم سازه ای لوله در لوله و لوله دسته بندی شده
در این فصل علاوه بر معرفی دو نوع دیگر از سیستم های لوله ای، مقایسه ای بر روی انواع سیستم های سازه ای لوله ای انجام شده است.
فصل هفتم: سیستم سازه ای شبکه قطری
در فصل هفتم سیستم های مقاوم سازه ای شبکه قطری که تکامل یافته سیستم های لوله ای اند، تشریح شده اند.
فصل هشتم: سیستم سازه ای شبکه خارجی
در فصل هشتم خواننده با جدیدترین سیستم سازه ای برای ساختمان های بلند آشنا می شود. این سیستم که شبکه خارجی نام دارد؛ هم در سازه های فولادی و هم در سازه های بتنی به کار می رود و تکامل یافته سیستم شبکه قطری است.
فصل نهم: سیستم های سازه ای در ساختمان های بسیار بلند
در فصل نهم به بررسی سیستم های مقاوم جانبی برای سازه های بسیار بلند پرداخته می شود. در این فصل سیستم هایی همچون قاب با خرپای فضایی، ابرسازه ها و فناوری سوپر فریم ها مطرح می گردد.
فصل دهم: اثر نیروی جانبی باد بر روی ساختمان های بلند
در فصل دهم خوانندگان این کتاب با ماهیت نیروی جانبی باد و مهندسی تونل باد آشنا می گردند. از آنجائیکه اهمیت اثر نیروهای جانبی به ویژه نیروی جانبی باد با افزایش ارتفاع ساختمان به سرعت افزایش می یابد؛ در فصل دهم اثرات نیروهای باد بر روی ساختمان های بلند را مورد بررسی قرار می دهد. در این فصل راهکارهایی پیشنهاد شده است که می توان با اصلاحات ایرودینامیک بر روی فرم ساختمان های بلند و سطح مقطع آن ها، اثرات نیروی جانبی باد را کاهش داد.
فصل یازدهم: معرفی بلندترین ساختمان جهان، برج دبی (برج خلیفه)
در این فصل طرح معماری، طرح سازه ای و مدیریت پروژه و ساخت بلندترین ساختمان دنیا (برج خلیفه) مطرح می گردد.
فصل دوازدهم: ساختمان های بلند هزاره سوم (آینده)
فصل دوازدهم به معرفی ساختمان های بلند هزاره سوم (آینده) می پردازد. مشخصات بیست برج بسیار بلند و ویژه دنیا که در قرن سوم ساخته خواهند شد؛ مورد مطالعه قرار گرفته اند. اگرچه بعضی از ساختمان های مذکور تخیلی و رویایی به نظر
می رسند؛ ولی با پیشرفت چشمگیر در بخش های آنالیز، طراحی، مصالح و روش های ساخت، اجرای اینگونه ساختمان ها دور از دسترس نیست.
فصل سیزدهم: معرفی 20 ساختمان بلند سال 2020
در فصل سیزدهم 20 ساختمان بلندی که تا سال 2020 معرفی می گردند.

جهت سفارش آنلاین کتاب اینجا را کلیک نمایید 

 

  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...

    هر آنچه در رابطه با یک موضوع تخصصی می خواهید ( فیلم، عکس، مقاله، اخبار و ... )، فقط در یک صفحه

    صفحه اصلی دانشنامه