یادداشت 29: Civil808 منبعی برای اطلاع از مهمترین و به روز ترین اخبار تحلیلی مهندسی عمران

تابحال شده که تو وب گردی های عمرانیتون در میان این همه خبر تخصصی به این فکر کرده باشید که جای یه چیزی خالیه! خود من شخصا روزانه از روی دسته بندی فید ایمیل های عمرانی که از منابع مختلف تو اینباکسم دریافت میکنم سعی میکنم وقتی از زمانم را برای مطالعه اخبار روز عمرانی کنار بگذارم. اما از میان اینهمه خبر داخلی و خارجی شما بیشتر چه نوع اخباری رو برای مطالعه انتخاب میکنید و در روز چه وقت از زمان کاریتون رو به مطالعه اخبار مرتبط با رشته کاریتون اختصاص میدهید؟

مطمئنا منظور من از مطالعه خبر اون دسته از مطالعه های تخصصی مقالات علمی دانشگاهی نیست، منظورم بیشتر همان نوع وبگردی های عمرانی و اطلاع یافتن از جدیدترین نوآوری ها و دستاورد های مهندسی عمران دنیاست، چیزی که با وجود وب همیشه میشود به روز ترین این دسته اطلاعات را به ساده ترین شکل از طریق وبسایت های لاتین عمرانی دریافت کرد.

مدتی بود با خود فکر میکردم که جای وبسایت یا وبلاگی که به طور منظم و از روی نیاز قشر مخاطب خاص خود (که به دنبال هر چه به روز تر بودن و دانستن اطلاعات روز عمرانی دنیا هستند) اقدام به نشر اخبار تخصصی عمران کند خالیست و اساسا همین تعداد خبرگزاری  و مجله و روزنامه عمرانی که در کشور است یا اصولا از بحث تحلیل تخصصی به کلی دور هستند و اگر هم تحلیلی یادداشتی داشته باشند صرفا اختصاص به مواضع دولتی عمران و پروژه های مسکن مهر و نظام مهندسی و امثال آن دارد و اصولا از قشر عظیمی از مخاطبانشان که به دنبال دانش روز دنیا  هستند غافل اند.

 

از روی همین نیاز در Civil808 تصمیم گرفتم زین پس در کنار خبر رسانی مهمترین رویداد های آموزشی گروه 808 ، آخرین اخبار سایر انجمن های عمرانی داخلی و خارجی را در سری جدید یادداشت های خبری تحلیلی 808 منتشر کنم.

این نیاز  از آنجا دیده شد که خلاء چنین خبر رسانی هایی در میان وبسایت ها و یا مجلات عمرانی کشورمان حس می شود و تابحال هیچ مجله یا خبر گذاری عمرانی به ترجمه و اطلاع رسانی آخرین رویداد های عمرانی دنیا ( و نه فقط برگزاری کنفرانس) بلکه اتفاقات عمرانی مهم دنیا اینگونه نپرداخت. اعتراف میکنم که اصلا از جنس اخبار عمرانی پایگاه های خبر رسانی دولتی مثل خبر های مربوط به مسکن مهر و تغییر و تحول های نظام مهندسی ها و مشابه اینا خوشم نمیاد! و میتونم بگم وقتم رو برای خوندن این دسته خبر ها که ممکنه یه روز درمیون جهت اونها عوض بشه تلف نمیکنم!

فکر کردم که اگر کاربران  Civil808 موافق باشن سری جدید یادداشت های سازه 808 را به تحلیل بخشی از اخبار عمرانی روز دنیا برای مثال اخبار انجمن های علمی عمرانی داخل و خارج از کشور و یا تجربه نگاری های شخصی از آشنایی خودم با وبسایت ها و اپلیکیشن های کاربردی عمرانی دنیا در رشته مهندسی عمران اختصاص بدم.

گرچه این کار چندان ساده نیست چون علاوه بر وقتی که در روز به طور متداول برای خواندن اینگونه اخبار  و وبگردی عمرانی خودم صرف میکنم بایست وقتی نیز برای نقد یا ترجمه و تحلیل اخبار مرتبط و آماده سازی آن برای استفاده کاربران ایرانی ام کنار بگذارم که از من وقت نسبتا زیادی خواهد برد. برای همین برای شروع فعلا در هفته تنها دو نوبت را (سه شنبه و جمعه) به انتشار این نوع اخبار اختصاص خواهم داد.

 

برای اینکه بدونم آیا جامعه مهندسی مخاطبم هم مثل خود من تمایلی به انتشار این دسته اخبار دارند یا خیر از طریق صفحات اختصاصی 808 در شبکه های اجتماعی فیسبوک و لینکدین اقدام به طرح نظر سنجی با عنوان "(آیا با انتشار  و تحلیل مهمترین اخبار تخصصی عمرانی دنیا در وبسایت ها 808 موافق هستید یا خیر؟ " نمودم که استقبال خوبی از این نظر سنجی شد که نشان از تمایل خوانندگان مطالب 808 از انتشار این دسته اخبار دارد.

 

 

 

 

بنابراین تصمیم گرفتم حداقل برای مقطعی موقتی بخشی از فعالیت های سایت (بخشی از قسمت آخرین اخبار سازه 808 و یادداشت های وبلاگ سازه 808 ) را به انتشار و تحلیل این دسته از اخبار اختصاص بدهم. بایست در انتظار فیدبک حاصله از شما خوانندگان وبسایت Civil808 بمانم تا انگیزه ام در انتشار اخبار بعدی بیشتر شود.

توضیح ضروری:

از آنجا که Civil808 خود را نماینده قشر تحصیل کرده و علمی  کشور میداند (عمدتا بازدید کنندگان تخصصی که از وبسایت دیدن میکنند از این دسته افراد شامل می شوند)  بنابراین از انتشار اخبار صنفی پیمانکاری و مهندسی از جمله اخبار نظام مهندسی ، اخبار تغییر و تحول های دولتی وزارتی  و مشابه آن تا حد امکان اجتناب خواهد کرد مگر در مورد برنامه های علمی آموزشی و آزمون های ورود به حرفه نظام مهندسی ساختمان کشور و نه در مورد سایر اخبار داخلی این نهاد غیر دولتی

انتشار اخبار در این حالت صرفا مختص به اخبار علمی آموزشی مرتبط با انجمن های تخصصی عمران چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور میباشد. در این حالت سعی میشود مهمترین و به روز ترین اخبار داخلی و خارجی مهندسی عمران گلچین شده و همراه با تحلیل موضوع  که ناشی از تجربه کابری خود من میباشد برایتان بازگو کنم

آن دسته اخباری که در اینگونه یادداشت ها مورد تحلیل قرار خواهد گرفت عمدتا شامل موارد زیر می شود:

  • آخرین اخبار، دوره های آموزشی و کارگاه ها و سمینار های انجمن های عمرانی ایرانی همکار با مجموعه آموزشی 808
  • اخبار به اشتراک گذاشته شده  توسط من و کاربران شبکه های اجتماعی 808  در فیسبوک، توئیتر، لینکدین و گوگل پلاس
  • اخبار برگزیده وبسایت ها ،خبرگذاری های عمرانی فارسی و لاتین و سایر خبرگذاری ها
  • اخبار نرم افزار های لاتین مهندسی عمران (اطلاع از آخرین وبینار های رایگان معرفی نرم افزار در دنیا و ویژگی های نسخه های جدید آنها)

 

موضوعات برخی از یادداشت های تحلیلی 808 که در هفته های آینده منتشر خواهد شد عبارت خواهند بود از:

  • موضوعات مناسب برای پایان نامه های کارشناسی ارشد عمران ( اصل موضوع از طریق گروه Civil808 در شبکه اجتماعی لینکدین  به اشتراک گذاشته شده است)
  • اخبار داخلی آخرین تغییرات وبسایت های انجمن های عمرانی دنیا مثل ASCE-AISC-Eurocode ,…
  • معرفی وبسایت های عمرانی مفید لاتین به همراه کاربرد هر یک، معرفی گروه ها و صفحه های عمرانی شرکت ها و نهاد های مهندسی عمران در شبکه های اجتماعی مختلف مثل لینکدین ، فیسبوک ، توئیتر ، گوگل پلاس و یوتیوب
  • معرفی برخی از رادیو پادکست های ایرانی و خارجی از جمله معرفی رادیو پادکست AISC
  • برخی تاپیک های قدیمی نگاشته شده توسط خودم در وبسایت ایران سازه که عمدتا مربوط به سال های 88 تا90 میباشد  و به  مسائل روز مهندسین محاسب دنیا از جمله نحوه محاسبات ، حق الزحمه ها و معرفی مهندسان محاسب برتر دنیا و ... اختصاص دارد.
  • معرفی برخی از اپلیکیشن کاربردی و مفید اختصاصی مهندسین عمران برای گوشی های هوشمند و تبلت ها ویژه نسخه عامل های اندروید و ios
  • تجربه نگاری معرفی راهکار های دریافت بیشتر ایمیل های عمرانی با موضوع: "چه کنیم اخبار روز عمرانی را در ایمیل هایمان داشته باشیم!"
  • تجربه نگاری: "یک مهندس عمران از وب و اینترنت چه دانستنی های حداقل و پیشرفته ای نیاز دارد؟"
  • و ...

 

سعی خواهم کرد فعلا هفته ای دو بار روز های سه شنبه و جمعه هر هفته این یادداشت ها را در سایت منتشر کنم. و همچنین اگر بازخورد آن در میان شما خوانندگان گرامی خوب بود قصد دارم نسخه صوتی این دسته از یادداشت ها را هم در سری جدید رادیو 808 به همراه سایر بخش های کنونی رادیو 808 بیارم که این بخش رو هم سعی میکنم خودم ضبط کنم.

قصد ندارم مسئولیت عظیم فرهنگ سازی رو خود به تنهایی به دوش بکشم ، بدین منظور همکاران دیگرمان چنانچه تمایل دارند بنده را در این مسیر همراهی کنند می توانند اگر مطلبی در این ارتباط  داشتند یا موضوعی که حس میکنند نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر دارند با ایمیل مستقیم مطلب برای بنده آنرا جهت انتشار و استفاده همگان با من در میان بگذارند. امیدوارم که این یادداشت ها بتواند مورد استفاده مهندسان عمران کشورمان قرار بگیرد.

امیدوارم این بخش نیز بتواند در کنار سایر بخش های کنونی سایت (آموزشگاه ، انتشارات ، رادیو) مورد استفاده بازدید کنندگان وبسایت Civil808 قرار گیرد. لطفا نظرات و پیشنهادات خودتان را  مبنی بر انتشار اخبارهایی با موضوعاتی خاص را برایم در انتهای این پست کامنت بگذارید یا  ایمیل کنید.

 

مطالب مرتبط:

- دسته بندی بخش اخبار تحلیلی وبسایت Civil808

 


نویسنده:

مجتبی اصغری ، مدیر گروه آموزشی 808

درباره نویسنده
عکس‌های مدیریت کل سایت

مدیریت کل سایت

امیدواریم بتوانیم در سیستم کنونی آموزش مهندسی کشورمان با کمک همکارانمان در گروه آموزشی 808 تغییری ایجاد کنیم.در این راه میتوانید با حمایت و همکاری اتان ما را دلگرم سازید.
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...

    هر آنچه در رابطه با یک موضوع تخصصی می خواهید ( فیلم، عکس، مقاله، اخبار و ... )، فقط در یک صفحه

    صفحه اصلی دانشنامه