یادداشت 63: سومین همایش و اولین کنفرانس بین المللی طراحی عملکردی سازه ها-شروع کارگاه های آموزشی از ۴ مهر

یادداشت 63: سومین همایش و اولین کنفرانس بین المللی طراحی عملکردی سازه ها-شروع کارگاه های آموزشی از ۴ مهر

موسسه آموزشی مهندسی ۸۰۸ بعد از برگزاری دو دوره موفق از همایش طراحی عملکردی سازه ها اینبار مفتخر است تا سومین همایش طراحی عملکردی سازه ها را شامل سه بخش کارگاه های آموزشی - دوره های جامع آموزش نرم افزاری و کنفرانس ارایه مقالات از تاریخ ۴ مهر ماه برگزار نماید

کلیه اطلاعات مرتبط در این خصوص از طریق فایل های زیر قابل مشاهده است: 

 

3Hamayesh-Broushor.pdf           ----              دانلود وبدیو معرفی این دوره

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر و  ثبت نام می توانید به بخش اختصاصی همایش در سایت ۸۰۸ مراجعه بفرمایید:

ثبت نام در همایش و اطلاعات بیشتر

 

هدف PBD808 چیست؟

انتشار فیما 356 در سال 2000، و ارائه ضوابط استفاده از روش تغییر شکل ظهور تغییرات بنیادین در روش طراحی لرزه‌ای بوده است. این تحول بزرگ به دنبال تلاش پیوسته محققان در طول چهار دهه آخر قرن بیستم برای درک درست و عمیق اثر دینامیکی زلزله صورت گرفت. از این رو، با وجود آنکه نشریه 360 با برگردان ضوابط فیما 356، این روش را برای طرح‌های عملکردی و بهسازی لرزه‌ای در دسترس قرار داده است، ولی مهندسان عموما تمایلی به کاربرد این روش ندارند و طرح‌ها بیشتر بر اساس روش مقاومت محاسبه می‌گردد!!!!

پس از زلزله‌های مخرب و فاجعه بار رودبار و بم، از سال 1383 تاکنون، تنها دستورالعملی که از آن به طور مستقیم در انجام محاسبات پروژه‌های طراحی عملکردی و بهسازی لرزه‌ای استفاده می‌شود، دستورالعمل بهسازی لرزه‌ای ساختمان‌های موجود ایران (نشریه 360) و تفسیر آن می‌باشد(این مدرک برگردان ضوابط فیما 356 بوده و توسط کارشناسان پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله تدوین شده است). در اوایل دوران ارائه آن، در حالی که اعمال آئین‌نامه 2800 به صورت استاندارد هنوز در امور ساخت و ساز بسیاری از اقصی نقاط کشور با مشکلات آموزش مواجه بود، ارائه و استفاده لازم‌الاجرای چنین مدرکی که بر پایه آخرین دستاوردهای مهندسی زلزله تهیه شده بود، امری بسیار متحورانه و شجاعانه محسوب می‌شود. این در حالی است که در حال حاضر ویرایش چهارم استاندارد 2800 نیز به سمت و سویی هم‌جهت با طراحی براساس عملکرد پیش می‌رود، به طوری که در پیوست دوم این استاندارد به روند انجام تحلیل‌های غیرخطی اعم از پو‌ش‌آور و تاریخچه زمانی اشاره شده است(همچنین در این پیوست نیز روند دقیق و رفتار غیرخطی و معیارهای پذیرش به نشریه 360 ارجاع داده شده است). عدم آشنایی و آمادگی جامعه مهندسی ساختمان کشور در اعمال صحیح این استانداردها و آئین‌نامه‌ها سبب تاخیر در انجام این پروژه‌ها به خصوص در امور ساختمان‌های مهم (ساختمان‌های بلند، بیمارستان‌ها، مراکز امداد و نجات و ...) گردیده است. در مقابل نقص فوق، بایستی برای جامعه دانشگاهی و مهندسی فرصتی فراهم نمود که به بازنگری زمینه‌های آموزش علوم مرتبط با مهندسی زلزله توجه ویژه نموده و به عنوان پیشرو به ایجاد تحول در کاربردهای علمی آن همت گمارند. برگزاری دوره‌های طراحی براساس عملکرد و دوره‌های مقاوم سازی توسط اساتید دانشگاه و مهندسین مجرب برای این گروه و شرکت‌های درگیر پروژه‌های طراحی براساس عملکرد و پروژه‌های بهسازی لرزه‌ای، امکان انتقال دانش به آنان را فراهم می‌آورد. در همین راستا موسسه آموزشی 808 با نگاهی نو و متفاوت به این موضوع در نظر دارد با کمیته علمی و مهندسین مجرب خود، برای اولین بار در کشور دوره جامع و کامل طراحی براساس عملکرد (مبانی تئوری به همراه مباحث نرم‌افزاری و کاربردی) را در قالب کارگاه‌های آموزشی و دوره‌های نرم‌افزاری برگزار کند.

در این کارگاه‌ها و دوره‌های نرم‌افزاری مفاهیم و موضوعات پایه‌ای و نرم‌افزاری به صورت کاملا اساسی و کاربردی بررسی می‌شوند، موضوعاتی چون:

1- روش طراحی براساس عملکرد (تفاوت نیروی ارتجاعی و غیرارتجاعی زلزله، پایداری در برابر نیروهای پایستار و ناپایستار، اختلاف ماهیتی روش تغییرشکل با روش مقاومت، تفاوت تعیین کننده رفتار ترد و نرم در طراحی لرزه‌ای، جایگاه نشریه 360 و ویرایش چهارم استاندارد 2800 در رابطه با طراحی براساس عملکرد و ... - به انضمام مباحث نرم‌افزاری به صورت جامع و کاملا کاربردی)

2-  تحلیل خطر لرزه‌ای

هدف نهائی در تحلیل خطر تعیین میزان شدت لرزه‌ای است که منجر به کمی سازی اثر زلزله بر سازه‌ها می‌شود. تخمین بیشینه شدت محتمل برای زلزله در یک ساختگاه، از اساسی‌ترین مسائل مهندسی زلزله می‌باشد.

خطر لرزه‌ای، شاخص‌های مهندسی مربوط به شدت زلزله، تخمین شدت زلزله، تخمین آماری شدت زلزله، تحلیل خطر به روش تعینی، تحلیل خطر به روش احتمالی

3- اندرکنش خاک و سازه ( مسائل ارتعاش پی و اندرکنش دینامیکی خاک و سازه مورد توجه موارد گسترده کاربردی و آکادمیکی است، تا قبل از این خاک با مدل‌های ابتدایی فنر/میراگر یا مدل‌های عددی پیچیده با استفاده از اجزای محدود، اجزای مرزی یا سایر روش‌های پیشرفته نمایش داده شده است. اما در این دوره یک رویکرد جایگزین برمبنای روش مقاومت مصالح بیان می‌شود که موفقیت آن در تحلیل سازه به اثبات رسیده است. - به انضمام مباحث نرم‌افزاری به صورت جامع و کاملا کاربردی).

4-  کنترل‌های فعال و غیرفعال

آشنایی با مفاهیم کنترل لرزه‌ای و انواع آن فعال و غیرفعال، سیستم‌های جداگر لرزه‌ای برای تامین عملکرد بهره‌برداری بی‌وقفه، انواع سیستم‌های مستهلک کننده انرژی در طراحی براساس عملکرد، میراگرهای متناسب با تغییرمکان: هیسترزیس و اصطکاکی، میراگرهای متناسب با سرعت: ویسکوز و ویسکوالاستیک، طراحی جداسازهای لرزه‌ای، سیستم‌های جرمی تنظیم شده، طراحی عملکردی میراگرها، به انضمام مباحث نرم‌افزاری به صورت کاملا کاربردی

5-  مقاوم‌سازی

- مفاهیم پایه ای، راهبرد‌های بهسازی با توجه به سطوح عملکرد سازه ای

- فناوری های پیشرفته در مقاوم سازی سازه های بتن آرمه و نکات اجرایی

- مقاوم سازی سازه های بتنی توسط مهاربند فولادی (داخلی و خارجی) و دستک فولادی

- مقاوم سازی سقف های تیرچه بلوک و دال های بتن آرمه

- بهسازی لرزه‌ای

 

 

 

پیوستاندازه
PDF icon 3Hamayesh-Broushor.pdf668.29 KB
درباره نویسنده
عکس‌های Civil808-Admin

مدیریت محتوای سایت

امیدواریم توانسته باشیم در سیستم کنونی آموزش مهندسی کشورمان با کمک همکارانمان در گروه آموزشی 808 تغییری ایجاد کنیم.در این راه میتوانید با حمایت و همکاریتان ما را دلگرم سازید.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
140پاسخ
خمش تیر بلند در عرض
سلام . میخواستم فرمول و علت خم نشدن تیر بلند از عرض رو بپرسم. مثال: چرا خطکش نازک معمولی از عرض نازکش سریع با فشار بسیار کمی خم میشه ولی در عرض بیشترش اصلا خم نمیشه
عکس کاربر
0پاسخ
مشاوره در زمینه ساختن ماکت و سازه مذهبی
سلام.می خوایم برای ایام فاطمیه یه موکب تقریباً بزرگ درست کنیم و در کنارش یه سری از مکان ها و حادثه ها رو با کمترین هزینه و طبیعی بودن به تصویر بکشیم.کسی می تونه مشاوره بده در این زمینه ؟
عکس کاربر
0پاسخ
راهنمایی درخصوص کسب درامد
سلام.من دانشجوی ترم 7 عمران هستم.و شدیدا نیازدارم که درآمدشخصی داشته باشم اتوکد واکسل و ورد و طراحی فاز1 پلان معماری هم تا حدودی آشنا هستم.چه توصیه ای دارید که بتونم کارپیداکنم چه مهارتهایی یادبگیرم که درکمترین زمان بشه حداقل درامدی داشته باشم مثلا درکمتر از 3 ماه اینکه درسم داره تمام میشه وصفرهستم و شدیدا نیاز ب درامددارم منو ترسونده واسترس بدی بهم واردکرده گیجم ونمیدونم چکارکنم ازکجا شروع کنم حتی شده ماهی1تومنم دربیارم خوبه برای شروع
ورود به بخش پرسش و پاسخ