یادداشت تحلیلی: نقش BIM در مدیریت سیلاب و زیر ساخت ها در سراسر دنیا

یادداشت تحلیلی:  نقش BIM در مدیریت سیلاب و زیر ساخت ها در سراسر دنیا
یادداشت تحلیلی:  نقش BIM در مدیریت سیلاب و زیر ساخت ها در سراسر دنیا

 نزدیک به 6 ماه از زمان انتشار این یادداشت تحلیلی که به مناسبت سیلاب در برخی از نقاط شمال کشور در سایت 808 نوشته شده بود میگذرد که در آن به ضرورت رسیدگی و تخصیص بودجه برای زیرساخت های کشور همراه با مقایسه آن با خارج از کشور پرداخته بودم و امروز بعد از 6 ماه با سیلابی به مراتب بد تر روبرو هستیم. در این روز ها ما هم برای اینکه در راستای وظیفه و ماموریتی که خودمان روی دوش خودمان در 808 در راستای توسعه عمران کشور انداخته ایم سعی در گردآوری مطالبی مرتبط با موضوع سیل در سایت 808 کردیم که برخی از آنها در این اینفوگرافی با عنوان"چگونه در سیل زنده بمانیم!" آمده است و برخی دیگر در قالب مقالات تحلیلی و اخبار متعدد جهت آگاه سازی مهندسان عمران و معماری کشور به اهمیت این موضوع در وبسایت منتشر شده است. 

در یکی از این مقالات که با عنوان "کاربرد بیم در زیرساخت‌ ها" در هفته گذشته در وبسایت منتشر شده است پاراگرافی اختصاصی با موضوع کاربرد بیم در مقابله با سیل وجود دارد که به جهت اهمیت در این یادداشت مجدد ذکر میکنیم:

مطالعه موردی: کاربرد بیم در مقابله با سیل

شهر ایپسوییچ در شرق انگلیس تاریخچه‌ای طولانی از وقوع سیل دارد. سیل‌های این منطقه متأثر از جریان‌های رودخانه‌ای و امواج دریای شمال هستند. شرکت Atkin طی قراردادی با سازمان محیط‌زیست انگلیس مدیریت طراحی بند جزر و مدی جدیدی را در امتداد دهانه آبراه نیو کات (New Cut) به عهده گرفت. ایده برنامه¬ریزان یک گیت بالارونده 200 تنی با عرض 20 متر در امتداد دیوارهای سیل بند جدید بود. طبق این تئوری، سیل بندها می‌توانند از شهری که بالغ بر 2000 خانه و محل کسب‌وکار دارد در مقابل جریان‌های قوی دوره‌ای دریای شمال محافظت کنند.

این پروژه یکی از اولین کاربردهای بیم در زیرساخت‌های آبی است که در آن طراحی به‌صورت سه‌بعدی انجام گرفت. این تیم از نرم‌افزار Navisworks برای گرد هم آوردن 13 نوع مدل مختلف کنار هم استفاده کرد. مدل سه‌بعدی فاکتور مهم تصمیم‌گیری بود که بعداً هم برای برنامه‌ریزی ساخت‌وساز و ارزیابی هماهنگی بین افرادی که بهره‌برداری را بر عهده خواهند داشت، مورد استفاده قرار گرفت.

یکی از نکات مهم در خصوص این پروژه این بود که بندها در آلمان طراحی، در هلند ساخته و در انگلیس اجرا شدند. در حالت معمول انتظار می‌رود که چنین پروژه‌ای در فاز نصب با مشکلاتی همراه شود. این مشکلات ممکن است عدم تطابق المان‌ها با طرح، ناهماهنگی فازهای پروژه، تأخیر و یا طراحی مجدد باشند. با این حال به دلیل استفاده تیم از BIM ، این گیت در طی اولین اقدام به‌درستی نصب و اجرا شد. پس از آن نیز پروژه با حداقل اصلاح پس از نصب گیت روبرو شد. با برنامه‌ریزی و طراحی هوشمند نگه‌داری از دارایی‌های موجود به مدت طولانی‌تر و باصرفه اقتصادی بیشتر ممکن می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با مقوله BIM و ضرورت توجه آن در صنعت ساخت و ساز کشور شما را دعوت به مطالعه این یادداشت میکنیم.

مطالب مرتبط:

از همه دست اندرکاران و مسئولین محترم کشور دعوت میکنیم به جای آنکه مجبور باشند در سیلاب های بعدی تا کمر در آب فرو روند تا نشان دهند به فکر مردم هستند از الان با مطالعه این یادداشت ها و مقالات خودشان را برای مقابله با سیلاب های بعدی در کشور آماده کنند!

در ادامه شما را به مطالعه سایر موارد مرتبط با سیلات که در مدت اخیر در وبسایت 808 منتشر شده است دعوت میکنیم:

مقالات و دانشنامه های مرتبط:

فیلم سیل صد ساله (ترجمه و دوبله اختصاصی موسسه 808)

مشاهده فیلم کامل:

 

درباره نویسنده
عکس‌های mojtaba808

مجتبی اصغری سرخی

مجتبی اصغری هستم ، پژوهشگر،محقق و نویسنده حوزه صنعت ساختمان ، دیوانه ای که فکر میکند میتواند دنیا را تغییر دهد ، علاقه عجیبی به وب و IT دارم. از درون دانشگاه متوجه به علاقه همزمان تکنولوژی و مهندسی عمران در خودم شدم و سعی کردم در حرفه آینده خودم این دو علاقه مندی رو با دو توانایی دیگرم در آموزش و کارآفرینی ادغام کنم و ماحصل اون شد 808 (از مهر ماه 86) و امروز امیدوارم تونسته باشم در صنعت ساختمان کشورمون با کمک همکارانم در شبکه اجتماعی 808 تغییری ایجاد کرده باشم.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
ساختن حساب در سایت Green building studio
سلام با عرض خسته نباشید من در ساخت اکانت در سایت Green building studio به مشکل برخوردم به این صورت که بعد از آپلود دو عدد پروژه، حساب بنده منقضی شد و دیگه چیزی نمیتونم داخلش آپلود کنم و عملا بی فایده شده برام! لطفا اگر کسی راه حلی برای فعالسازی دوباره حساب داره، ممنون میشم راهنماییم کنه
عکس کاربر
2پاسخ
برای یادگیری مدل سازی در رویت، از چه آموزش هایی باید استفاده کرد؟
سلام . من میخوام رویت رو یاد بگیرم و اول معماری و بعد به صورت تخصصی مکانیک برای شروع معماری من باید چه پک هایی رو به ترتیب ببینم؟ و خیلی هم نمیخوام حرفه ای معماری رو یاد بگیرم در حد پروژه های ساده آپارتمانی چند طبقه ممنون میشم راهنماییم کنید
عکس کاربر
2پاسخ
نحوه اختصاص متریال در نرم افزار رویت
سلام.رویت 2019 را نصب کردم.الان یه طرحا میخام متریال بدم ولی پنجره متریالم باز نمیشه.یعنی روش که کلیک میکنم اصلا اتفاقی نمی افته.از طریق paint هم که میرم همینطوره
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .