مقاله تحلیلی:چرا بتن به معنای واقعی خشک نمی‌شود؟

مقاله تحلیلی:چرا بتن به معنای واقعی خشک نمی‌شود؟

بتن در همه‌جا وجود دارد. شما نمی‌توانید به مکان‌های زیادی بروید اما هیچ بتنی مشاهده نکنید. بیشتر بتن‌هایی‌ که در اطرافمان وجود دارد، در قالب پیاده‌روها و ساختمان‌ها است، اما برخی‌ از هنرمندان از بتن برای ساخت سازه‌های بتنی‌ عجیب نظیر آنچه در Garden of Eden در شهر Kansas ساخته‌شده نیز استفاده می‌کنند.

اما آیا تا به ‌حال فک کرده‌اید که چرا بتن پس از خشک شدن، مجدداً آب جذب نمی‌کند؟ در حالی‌ که بسیاری از مصالح ازجمله بافت‌های اسفنجی پس از خشک شدن، دارای قابلیت جذب مجدد آب هستند. برای پاسخ به این سؤال ابتدا باید بدانیم بتن چیست و چگونه ساخت می‌شود.

بتن از ترکیب سیمان، آب و سنگ‌دانه‌هایی‌ مانند ماسه و/یا شن ساخته‌شده و به شکل دوغابی با یکنواختی یک خمیر کیک ضخیم در می‌آید. رایج‌ترین نوع بتن به‌وسیله سیمان پورتلند تهیه شده که در اواسط قرن ۱۸ توسط بریتانیا از سیمان طبیعی ساخته شد. سیمان پورتلند از اجزایی تشکیل شده که در نتیجه احتراق هم‌زمان سنگ آهک و رس در دما‌های بالا به وجود می‌آید؛ اما اجزای ویژه سیمان پرتلند کدام است؟ این نوع سیمان شامل تری کلسیم سیلیکات، دی کلسیم سیلیکات، تری کلسیم آلومینات، تترا کلسیم آلومینوفریت و سنگ گچ می‌باشد.

هنگامی که آب به سیمان و سنگ‌دانه‌ها افزوده می‌شود، واکنش‌های شیمیایی مختلفی‌ به وقوع می‌پیوندد. در نتیجه این واکنش‌ها، ملات سفتی ایجاد شده که تمامی‌ مصالح را به هم متصل می‌نماید. به هنگام انجام این واکنش‌های شیمیایی، بتن به تعبیر صحیح‌تر، در حال عمل‌آوری است و نه خشک شدن؛ اما اتفاقی دقیقی که برای بتن می‌افتد چیست؟

 

دریافت فایل کامل مقاله:

edit.why_concrete_doesnt_actually_dry_out_2.pdf

 

منبع :+

ترجمه شده توسط تیم خبری 808 

اگر دوست دارید به تیم خبری 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید

فایل
درباره نویسنده
عکس‌های یلدا رحمتی

یلدا رحمتی

تحصیلات کارشناسی را در رشته عمران در دانشگاه صنعتی امیر کبیر گذرانده و مدرک کارشناسی ارشد را در گرایش مهندسی و برنامه ریزی حمل و نقل از دانشگاه صنعتی شریف اخذ نموده ام. برای ادامه تحصیل در خارج از کشور اقدام کرده ام.
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...

    هر آنچه در رابطه با یک موضوع تخصصی می خواهید ( فیلم، عکس، مقاله، اخبار و ... )، فقط در یک صفحه

    صفحه اصلی دانشنامه