رادیو 808: شماره 56- مصاحبه با دکتر مارکار گریگوریان استاد سازه و موسس دانشگاه شریف

  • تفاوت مهندسی سازه در داخل و خارج از کشور
  • واکنش دنیا به مهندسین ایرانی
  • مهاجرت مهندسین و نخبگان ایرانی
  • دکتر مارکار گریگوریان و بازگشت به وطن
رادیو 808: شماره 56- مصاحبه با دکتر مارکار گریگوریان استاد سازه و موسس دانشگاه شریف

 Listen from Civil808 Account on iTunes  Listen from Civil808 Android Application

در این شماره از رادیو 808 به سراغ چهره ای رفتیم که خیلی از مهندسین قدیمی عمرانی ایشون رو میشناسند اما به دلایلی این سالها کمتر اسمی از ایشان به گوششان رسیده است. یکی از چهره های ماندگار و قدیمی مهندسی عمران تو کشورمون. شخصی که عضو اولین هیئت علمی و درواقع از اعضای هیئت موسسین  دانشگاه صنعتی  شریف در سال 1345 میباشند.

جناب اقای دکتر مارکار گریگوریان در سال 1319 در تهران متولد شدند  . دبستان و دبیرستان شون رو در مدرسه کوشش تهران به پایان رسوندند و بعد از اون برای تحصیلات عالیه ؛ به کشور انگلیس مهاجرت کردند. در آن زمان ایشون تو دانشگاه منچستر و اکسفورد مشغول به تحصیل شدند و بعد از به پایان رساندن تحصیلاتشون با پیشنهاد جناب اقای دکتر مجتهدی برای تشکیل دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی شریف ؛ به میهن عزیزمون برگشتند تا مابقی زندگی حرفه ایشون را  در راه خدمت به فرزندان این مرز و بوم صرف کنند. اما متاسفانه جناب دکتر گریگوریان بعد مدتی اقامت در کشورمان و تدریس در دانشگاه صنعتی شریف ، برای اقامت دائمی ایران را به مقصد آمریکا ترک کردند تا جامعه مهندسی کشورمان نتواند بیش از این از خدمات علمی مهندسی ایشان در داخل کشور سود ببرد.

  مصاحبه با پیشکسوتان شریف

حدود دو ماه پیش درروز 31 اردیبهشت 93 ؛ گردهمایی در تالار جابربن حیان دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد که به همت کمیته فارغ التحصیلان دانشکده عمران دانشگاه شریف صورت گرفت. به مناسبت این گردهمایی از جناب دکتر گریگوریان دعوت شد و ایشان نیز با روی باز بعد از حدود 30 سال به وطن بازگشتند تا در این سخنرانی حضور داشته باشند. در پایان این گردهمایی جناب اقای دکتر گریگوریان سخنرانی جذاب و متفاوتی  داشتند ، سخنرانی با مباحث اجتماعی آمیخته با حس غرور توام با حس ندامت از ترک وطن! سخنرانی که برای همه شرکت کنندگان در این سمینار تکان دهنده بود و آنها را تحت تاثیر فرو برد!

این سخنرانی با کمک جناب مهندس آرمین نوربخش دبیر کمیته فارغ التحصیلان عمران دانشگاه شریف ، توسط تیم رادیو 808 برای شما عزیزان تهیه و ضبط شد تا امروز به اتفاق در این روز عزیز ؛ با گوش دل و جان به پای صحبت های این استاد فرزانه و دلسوز کشورمون بشینیم .  پس با ما همراه شوید.

دانلود فایل صوتی مصاحبه

درباره نویسنده

مجتبی اصغری سرخی

مجتبی اصغری هستم ، پژوهشگر،محقق و نویسنده حوزه صنعت ساختمان ، دیوانه ای که فکر میکند میتواند دنیا را تغییر دهد ، علاقه عجیبی به وب و IT دارم. از درون دانشگاه متوجه به علاقه همزمان تکنولوژی و مهندسی عمران در خودم شدم و سعی کردم در حرفه آینده خودم این دو علاقه مندی رو با دو توانایی دیگرم در آموزش و کارآفرینی ادغام کنم و ماحصل اون شد 808 (از مهر ماه 86) و امروز امیدوارم تونسته باشم در صنعت ساختمان کشورمون با کمک همکارانم در شبکه اجتماعی 808 تغییری ایجاد کرده باشم.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
حداقل آرماتور محاسبه شده تیر، کمتر از حد معین در مبحث نهم 9-14-5 (92)
در سازه ای 2 طبقه، ستون ها 30 * 30 بوده و تیرها هم 30 * 40 لحاظ شده است. مقدار آرماتور طولی تیر با در نظر گرفتن رابطه 9-14-5-2-1 و Asmin=pmin*b*d خیلی کمتر است. pmin=0.0035 Asmin=0.0035*30*(40-5)=3.675 عددی که در مقادیر مقاطع پایین تیرها بوسیله نرم افزار محاسبه شده از عدد حاصله بالا خیلی کمتر است. در این موقعیت چه نظر تخصصی دارید؟ چطور باید اقدام کرده و ادامه داد؟ ممنون از توجه تان. عکس مربوطه: https://s6.uupload.ir/files/2022-09-07_copy_f0t3.jpg
عکس کاربر
1پاسخ
تیر ریزی در ساختمان بتنی

سلام تو یه ساختمان بتنی یک قسمت از سقف  اشتباها تیرریزی نشده و پوتر ها اجرا شده . الان برای  تیر ریزی اون قسمت چیکار میشه کرد؟

عکس کاربر
1پاسخ
ابعاد منطقی برای تیرو و ستون بتنی طبقات زیرزمین ساختمان 15 طبقه

با سلام

من یک ساختمان اسکلت بتن در ایتبس طراحی کردم و فقط با ابعاد ستون ها و تیرهای 130و130*35برای طبقه زیرزمین مشکلO/S#2تیرها و ستونها رفع می شود میخواستم بپرسم که این ابعاد برای یک ساختمان 15 طبقه خیلی زیاد نیست؟

ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .