مقاله تحلیلی: آموزش کسب و کار برای مدیران پروژه

مقاله تحلیلی: آموزش کسب و کار برای مدیران پروژه

برنامه‌های آموزشی کسب‌وکار مدرن و کارشناسی ارشد مدیرت بازرگانی (MBA) دارای سابقه‌ای طولانی هستند. در سال 1881، دانشگاه پنسیلوانیا برای اولین بار یک آموزشگاه کسب‌وکار را در ایالت متحده آمریکا تأسیس کرد، پس‌ازآن این کار توسط دانشگاه کالیفرنیا در برکلی (یکی از شهرهای ایالت کالیفرنیا) دوباره تکرار شد. در آن سال‌ها این آموزش‌ها فقط در مقطع کارشناسی بود. اولین دوره کارشناسی در سال 1908 ارائه شد.

در آن سال، دانشکده هاروارد دوره کارشناسی ارشد را با 33 دانشجو و 15 نفر عضو هیئت‌علمی ارائه کرد. گروه اصلی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌هاروارد شامل 47 دانشجو بود. قبل از مدرک جدید MBA، این دوره در راستای برنامه‌های دانشگاه‌هاروارد ارائه شد. در سال 1950 برای اولین بار برنامه‌ها و دوره‌های آموزشی MBA در خارج از ایالت متحده آمریکا یعنی در دانشگاه وسترن انتاریو در لندن (London, Ontario) ارائه شد.

اعطای مدرک MBA در طول 45 سال گذشته به‌سرعت افزایش یافته است. کمتر از 30 هزار مدرک MBA در سراسر جهان از اوایل تا اواسط دهه 1970 به فارغ‌التحصیلان این رشته اعطا شد. حتی طبق برآوردها حدود 5000 مدرک MBA قبل از جنگ جهانی دوم اعطا شد. در دهه 1970، این مدرک بسیار معتبر و گروه به‌خصوصی در راستای اخذ آن بودند به‌طوری‌که این مدرک فقط به مدیرانی ارائه می‌شد که قصد داشتند از این طریق جایگاه سازمانی خود را ارتقا بخشند. در سال 2012، نزدیک به 200 هزار مدرک MBA در سراسر جهان و فقط در طول همین یک سال به فارغ‌التحصیلان اعطا شد که حدود 100 هزار عدد از این تعداد مدرک در ایالت متحده آمریکا به افراد داده شد. بیش از 1/2 میلیون نفر در سراسر جهان و در طول 45 سال گذشته موفق به کسب این مدرک شده‌اند.

در حال حاضر، تقریباً همه دانشگاه‌ها و دانشکده‌های بین‌المللی در آمریکا در هر اندازه‌ای که باشند، دوره آموزشی MBA را ارائه می‌کنند. برخی می‌گویند که این مدرک تبدیل به یک کالا شده است.

انتقاد

مجله Economist اخیراً این سؤال را مطرح کرده است که با کدام نوع مدرک MBA می‌توان بهترین بازگشت سرمایه (ROI) را داشت؟ این موضوع بستگی به این دارد که شما مدرک خود را در دوره کوتاه‌مدت اخذ کرده‌اید یا بلندمدت. گذراندن و اخذ مدرک MBA در مؤسسات معتبر آمریکا گران‌ترین دوره‌ها هستند. گذراندن دوره MBA در وارتون به‌طور متوسط هزینه‌ای حدود 330 هزار دلار دارد که بخشی از این هزینه در جهت استخدام متخصصان حرفه‌ای برای آموزش در این دوره‌ها مصرف می‌شود؛ اما بازگشت سرمایه در این‌چنین دوره‌هایی کم است.

روزنامه فایننشال تایمز حتی در گزارشی صریح‌تر به نقل از پروفسور جفری ففر (Jeffrey Pfeffer)، استاد رفتار سازمانی در دانشکده کسب‌وکار استنفورد، اعلام کرد که یک مدرک زمانی دارای ارزش است که تعداد مدارک اعطا شده در این زمینه کم باشد و این در حالی است که تعداد مدارک اخذشده MBA بسیار زیاد است. پروفسور جفری ففر در طیفی گسترده از موضوعات به انتشار کتاب و مقاله پرداخته است، اما شهرت وی به دلیل آموزش‌های کسب‌وکاری است که وی در صنعت ارائه می‌کند. پروفسور جفری ففر در پی تلاش‌هایی که در یک دهه انجام داد خاطرنشان کرد که ارزش یک مدرک بیش از این‌که به محتوای آموزشی یک موسسه وابسته باشد به اعتبار آن موسسه بستگی دارد.

راه‌حل

در حال حاضر ملاحظات اضافه‌تری برای صدور مدرک در سطوح بالای رقابتی در حال ایجاد شدن است. پروفسور ففر می‌گوید: مهم نیست که چگونه بسیاری از افراد این مدرک را می‌گیرند، چیزی که اهمیت دارد این است که تعداد مشاغل و پست‌های شغلی خالی نسبتاً ثابت هستند. درنتیجه، منطق حکم می‌کند که بسیاری از افراد از بازگشت سرمایه خود به‌واسطه این مدرک ناامید می‌شوند. پروفسور ففر تصریح کرد که از نظر او اخذ مدرک کاری بیهوده و همراه با اتلاف پول است مگر این‌که این مدارک از مؤسسات معتبر اخذشده باشند.

ففر و دیگر اساتید این زمینه دانش‌ها و علومی که قبلاً حاصل شده بودند را به‌طور کامل مورد انتقاد قرار ندادند تنها میزان نسبت هزینه به منافع را مورد نقد قرار دادند.

یکی از روش‌های مهم و قابل‌توجه در این قبیل آموزش‌ها، برگزاری دوره‌های آموزشی عمومی به‌صورت اینترنتی است. بسیاری از برنامه‌های آموزشی کسب‌وکار در حال حاضر در حال حرکت به این سمت هستند. مجله Economist برخی از این‌چنین برنامه‌ها را شناسایی کرده است که عبارت‌اند از: شیکاگو، استنفورد، وارتون و ... . با توجه به گزارش‌های حاصل شده در 10 موسسه برتر تمام‌وقت که به آموزش کسب‌وکار (MBA) می‌پردازند، متوسط شهریه در آن‌ها حدود 115 هزار دلار است؛ بنابراین روش برگزاری این دوره‌ها به‌صورت آنلاین جایگزین و راه‌حل بهتری است.

برای برنامه‌ریزی و مدیران پروژه در صنعت ساخت‌وساز، علاوه بر آموزش‌های تخصصی و فنی که در دوره کارشناسی گذرانده می‌شود، آموزش‌های کسب‌وکار نیز ضروری و ارزشمند هستند.

فقدان آموزش‌های مناسب کسب‌وکار به‌خصوص برای معماران و مهندسان، سبب بروز مشکلاتی می‌شود که اغلب منجر به پرداخت هزینه‌ای در جهت جبران فقدان این آموزش‌ها می‌شوند تا بتوانند کسب‌وکار خود را به‌طور مؤثری اداره کنند، پروژه‌ها را مدیریت کنند، به کنترل بودجه بپردازند، طرح‌های تجاری خود را توسعه دهند و همچنین بتوانند درک درستی از گزارش‌های مالی داشته باشند. درحالی‌که ممکن است یک مدرک MBA برای مدیران پروژه به لحاظ هزینه و زمان مقرون‌به‌صرفه و ضروری نباشد، اما مدیران پروژه باید به دنبال کسب دانش درباره کسب‌وکار باشند.

هاوارد برینبرگ (Howard Brinberg) مدیر اجرایی انجمن مدیریت پروژه مدرک کارشناسی خود را در رشته معماری گرفته است و پس‌ازآن مدرک MBA خود را در شرایطی از یک موسسه برتر آموزش کسب‌وکار کسب کرد که سالانه فقط 25 هزار مدرک در این زمینه در سراسر جهان به افراد اعطا می‌شد.

منبع

ترجمه شده توسط تیم مترجمین ۸۰۸

اگر دوست دارید به تیم مترجمین ۸۰۸ بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نرم افزار AgTek
از دوستان کسی اطلاع داره از این نرم افزار و این که از کجا میتونم پیداش کنم؟
عکس کاربر
2پاسخ
نرم افزار مناسب برای مدیریت پروژه چیست؟
از پریماورا در چه پروژه هایی استفاده می شود؟ این پروژه ها چه تفاوت هایی دارند که در آنها msp قابل استفاده نیست؟
عکس کاربر
9پاسخ
برای ورود به حرفه به کار عملی در رشته عمران بایست از کجا شروع کنم؟
سلام.خسته نباشید.من مدرک کارشناسی عمران دارم ولی متاسفانه با هیچکدام از نرم افزارهای مربوط آشنایی ندارم .به رشته ی خودم خیلی علاقمندم ولی توی دانشگاه مطلب خاصی یاد نگرفتم. میخواستم از شما مشاوره بگیرم که از کجا شروع کنم؟البته ارشد هم قبول شدم در رشته مدیریت پروژه ولی علاقه شدیدی به راهسازی دارم. ممنون میشم راهنماییم کنید که چطور و از چه مباحثی باید شروع به یاد گرفتن نرم افزار بکنم.(تقریبا هیچی بلد نیستم بجز اینکه ریاضیات و استاتیک و تحلیل سازه و فولاد حل کنم)
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .