مقاله تحلیلی : چه تفاوتی بین طراحی بر اساس نیرو یا طراحی بر اساس تغییر مکان وجود دارد!

مقاله تحلیلی : چه تفاوتی بین طراحی بر اساس نیرو یا طراحی بر اساس تغییر مکان وجود دارد!

احتمالا یکی از مهمترین موضوعات مورد بحث در مهندسی زلزله- سازه، فلسفه ی انتخاب طراحی بر اساس نیرو و یا تغییرمکان است.

در 20 سال گذشته طراحی بر اساس نیرو تحت حمله ی سنگین، به ویژه در طول کنفرانس Mallet-Milne توسط  مرحوم  پروفسور Nigel Priestley قرار گرفته شده است، که افسانه ها و باورهای غلط در مهندسی زلزله نامیده شدند، بازبینی توسط (Priestley, 2003). بعد از مرور دوباره ی سخنرانی، تصمیم به طراحی یک پایه پل ساده با استفاده از هر دو روش گرفتم و از اینکه نتایج بسیار مشابه بود، شگفت زده شده بودم. برای طراحی بر اساس نیرو، برش پایه 952 کیلونیوتن و برای طراحی بر اساس تغییرمکان، برش پایه 1056 کیلونیوتن بود. لازم به ذکر است که سختی اولیه و شکل پذیری عمدا در هر دو روش مقادیر مشابهی انتخاب شده بودند. شاید روند تعیین سختی اولیه و شکل پذیری بزرگترین تفاوت بین دو روش هستند. در واقع هر دو روش بسیار مشابه هستند، و هر دو بر یک برآورد تغییر مکان از طراحی طیفی یک سیستم یک درجه آزادی برای تعیین نیروی طراحی تکیه می کنند. 

 

 

دریافت مقاله : 

force_and_displacement.pdf

 

 

منبع :+

ترجمه شده توسط تیم خبری 808 

اگر دوست دارید به تیم خبری 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید

پیوستاندازه
PDF icon node_4820-force_and_displacement.pdf635.29 KB
درباره نویسنده
عکس‌های mohammadshah

محمد شاه محمدی

نوع یادگیری من به صورت Visual (بصری) است و از این رو از کودکی علاقه فراوانی به ساختمان ها و سازه های اطراف خود داشتم. از این رو رشته عمران را برای دانشگاه انتخاب کرده و در آن به تحصیل پرداختم. به دلیل صدمات جانی فراوانی که انسانها از زلزله در سازه ها میدیدند برای کارشناسی ارشد در رشته زلزله پرداختم. در دوران فوق لیسانس علاقه خود به پژوهش راهی شد تا با این موسسه آشنا شدم و به کمک استاد اصغری عزیز و اساتیدی مانند مهندس قدرتی و دکتر جلالی در بسیاری از کد نویسی ها و نرم افزارهای مورد علاقه به توانایی های خوبی دست یافتم.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
2پاسخ
درخواست معرفی پکیج مناسب برای یادگیری صفر تا صد طراحی محاسبات سازه
باسلام و احترام خدمت اساتید محترم اگر بخوای نرم افزار etabs و safe رو به صورت صفر تا صد یاد بگیری کدام یک از پکیج های سایت بیشتر بدرد می خورد؟؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .