مقاله تحلیلی : آشنایی با انواع پل ها

مقاله تحلیلی : آشنایی با انواع پل ها

9.2 انواع پل ها

بر اساس مسیر بار و رفتار سازه، انواع پل ها عبارتند از: پل های ساخته شده از المان تیر مانند، پل های خرپایی (نیرو به صورت کششی فشاری)، پلهای معلق، پل های قوسی، پل های کنسولی (بازویی –دوآسه) و پل های کابلی.

9.2.1 پل های ساخته شده از المان تیر و خرپایی

این نوع پل ها از لحاظ ساختار یکی از ساده­ترین نوع پل ها هستند. پل در هر انتها به سادگی  متصل شده و نیرو را به زمین انتقال می دهند و پایه­ها به صورت مفصل در تحلیل مدل می گردند. در زمان های قدیم مواد مورد استفاده در این پل ها سنگ ها و چوب بودند، اما در زیرساخت های مدرن امروزی، بتن پیش­تنیده و فولاد مورد استفاده قرار می گیرند. در پل های ساخته شده از المان های تیر فولادی، مقطع تیر ها می توانند فرم خرپا ها و یا بادبند ها داده شده باشند. به دلیل مقاومت خوب در مقابل لنگر در اتصال تیر و پایه برای پل ها با دهانه ی کوتاه، مقطع جعبه استفاده ی گسترده ای شده است.

پل های خرپایی به پل ها با المان تعلق دارند، اما می توانند در گروه جداگانه ای نیز طبقه بندی شده باشند. سازه های خرپایی از اعضا و مفصل های کششی فشاری با قسمت های مثلثی ساخته شده اند. 

دریافت مقاله : 

bridges.pdf


 

منبع :bridge_structures_3.pdf

ترجمه شده توسط تیم خبری 808 

اگر دوست دارید به تیم خبری 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید

پیوستاندازه
PDF icon node_4679-bridges.pdf326.67 KB
PDF icon node_4679-bridge_structures_3.pdf1.59 MB
درباره نویسنده
عکس‌های mohammadshah

محمد شاه محمدی

نوع یادگیری من به صورت Visual (بصری) است و از این رو از کودکی علاقه فراوانی به ساختمان ها و سازه های اطراف خود داشتم. از این رو رشته عمران را برای دانشگاه انتخاب کرده و در آن به تحصیل پرداختم. به دلیل صدمات جانی فراوانی که انسانها از زلزله در سازه ها میدیدند برای کارشناسی ارشد در رشته زلزله پرداختم. در دوران فوق لیسانس علاقه خود به پژوهش راهی شد تا با این موسسه آشنا شدم و به کمک استاد اصغری عزیز و اساتیدی مانند مهندس قدرتی و دکتر جلالی در بسیاری از کد نویسی ها و نرم افزارهای مورد علاقه به توانایی های خوبی دست یافتم.
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...

    هر آنچه در رابطه با یک موضوع تخصصی می خواهید ( فیلم، عکس، مقاله، اخبار و ... )، فقط در یک صفحه

    صفحه اصلی دانشنامه