دورنمای مبهم از مقررات و ایده های جدید در طراحی سازه ها SEAOC

دورنمای مبهم از مقررات و ایده های جدید در طراحی سازه ها SEAOC

انجمن مهندسین سازه­ ی کالیفرنیا-یک دلیل برای بحث کردن

این فایل را شخصی ناشناس (تایید نشده) در سه­شنبه، 30/07/2015 ساعت 10:58 ارسال کرده است.

روی لوبو، دکترا، مهندسی عمران، کرسی لرزه شناسی انجمن مهندسین سازه­ی کالیفرنیا:                                        

کمیته ­ی زلزله ­شناسی انجمن مهندسین سازه ­ی کالیفرنیا مسئول به روز رسانی، توسعه و حفظ " تفسیر و توصیه نیروی جانبی مورد نیاز" ( کتاب آبی رنگ انجمن مهندسین سازه­ ی کالیفرنیا (SEAOC) ) و بررسی دستورالعمل­های طراحی لرزه ­ای سازه­ در انجمن مهندسین سازه­ ی کالیفرنیا است. همچنین، این کمیته پیشنهادهای تغییر آیین ­نامه لرزه ­ای به مرکز توسعه آیین ­نامه ­ی بین ­المللی ساختمان از طریق کمیته­ های زلزله­ شناسی محلی و  ایالتی را فراهم می ­آورد.

در حال حاضر، این کمیته بر روی فعالیت­های خود در تعدادی از مسیرها، تمرکز کرده است. زمانی که مفاد آیین نامه "برنامه کاهش خطرپذیری های زلزله ملی (NEHRP)" (سال انتشار، 2015) بیرون آمد، انجمن لرزه ­شناسی مهندسین سازه­ ی کالیفرنیا به طور فعال درگیر فرآیند رای­ گیری بود. این مقررات در حال حاضر به عنوان یک سند در دو جلد ، "قوانین ستاد بحران ایالات متحده- 1050 (FEMA P-1050)" منتشر شده است. جلد اول دو بخش دارد، بخش اول شامل مفاد و بخش دوم شامل تفسیر (FEMA P-1050-1) آن است. جلد دوم قسمت سوم است، که شامل مقالات منبع (FEMA P-1050-2) می­شود. این مقررات تعدادی از ایده ­های جدید که در صورت تصویب می­تواند آینده ­ی حرفه ­ی ما(مهندسین عمران) را ترسیم کند، شامل می­شود. برخی از قسمت­ها که تغییرات قابل توجهی در آن­ها در حال ارائه شدن است، عبارت است از:

1- در واقع کمیت ضریب اصلاح پاسخ که در طراحی ساختمان­ها با روش مشخص شده در صفحه ­ی 695 از (FEMA) بهتر است. این کار، با ارزیابی از طریق طراحی بر اساس عملکرد بر پایه تحلیل تاریخچه ­ی غیر خطی(طراحی دینامیکی غیر خطی ) در زلزله ­های گذشته امکان پذیر است.

2- تنظیم اهداف عملکرد لرزه ­ای برای اطمینان کمتر از 1% خرابی­ها، در 50 سال برای ساختمان­ها در رده دوم خطر.

3-تغییراتی که در نیروی طراحی دیاگرام اعمال شده است. این تغییرات  در آیین ­نامه بارگزاری آمریکا  (ASCE 7-16) نیز برای سازه ­های ساخته شده با بتن پیش ­ساخته پذیرفته شده است. در حال حاضر ساختمان­ها با بتن پیش­ ساخته برای داشتن دیاگرام و اتصالات طراحی شده با تقاضای بسیار بالاتر مورد نیاز خواهند بود. همچنین این روش به عنوان یک جایگزین برای ساختمان­های دیگر نیز پذیرفته شده است.

4-تغییراتی که در حرکات جدید زمین اعمال شده است. نقشه ­های جدید، افزایشی در پاسخ پریود کوتاه و یک کاهش متوسطی را در اولین قسمت پریود دوم نشان می­دهد.

5-بسیاری از تغییرات برای سیستم­های مقاوم در برابر نیروی جانبی با استفاده از اتلاف انرژی و یا میراگرها برای ساختمان­ها، مانند جداگر پایه ­ای ساختمان­ها و دمپرهای ویسکوز یا اصطکاکی قاب ساختمان­ها ارائه شده است.

6- اصلاحات در طراحی روی خاک­های روانگرا.

7- اندرکنش خاک و سازه.

هدف از بهبود تحلیل و طراحی ساختمان­ها استفاده از قابلیت­های فعلی مدلسازی کامپیوتری با فرضیات ساده برای رسیدن به سطح ایمنی لازم است تا از جان انسان­ها حفاظت و خسارت به اموال محدود گردد. بسته به بزرگای زمین ­لرزه در محل سازه، هدف ایمنی کامل جانی با همه ­ی هزینه ­ها و محدود کردن خسارت به جایی که ممکن است به سازه در یک زلزله ­ی متوسط خسارت­هایی وارد شود و در زلزله ­های بزرگ سازه از بین نرود.

همچنین، در حال حاضر این کمیته ­ی لرزه ­شناسی، متعهد با به روز رسانی جلد یک از دستورالعمل "آیین­ نامه ­ی بین ­المللی بارگذاری (IBC 2015)" است. این مقررات فقط بر روی به روز رسانی آیین­ نامه­ ها تمرکز نخواهند کرد، اما هر مشکلی با هدف بازبینی هر موضوع حیاتی ارزیابی خواهد شد. این دستورالعمل­ها نباید به عنوان یک "الگو"برای فرآیند طراحی در نظر گرفته شود، بلکه به عنوان یک راهنمای کاربردی برای مهندسین سازه­ی تازه­ کار و با تجربه به کار رود.

کمیته ­ی لرزه ­شناسی، یک انجمن برای بررسی صلاحیت ایده­های جدید برای تغییر آیین­ نامه ­ها و به چالش کشیدن آیین­نامه ­های موجود فراهم می­کند. موضوعات و تحقیقات مورد نیاز شناسایی شده در طی توسعه آیین­نامه (NEHRP 2015) توصیه شده که مقررات برای ساختمان­های جدید و دیگر سازه ­ها به دو گروه طبقه­ بندی شده است:   "موضوعات مربوط به آینده مقررات" و "نیاز به پژوهش" از جمله تمام مصالح ساختمان و تحلیل و فرآیند طراحی. کرسی­ های لرزه ­شناسی محلی به طور فعال در حال جستجو افراد داوطلب "شورای ایمنی لرزه­ای ساختمان (BSSC)" موضوع تیم­ هایی است که برای کمک به پیشبرد این کمیته در وضعیت طراحی مقاوم در برابر زلزله است. همچنین آنها کارشناسان و محققانی برای به روز رساندن اعضای کمیته بر آخرین پیشرفت در مهندسی زلزله داشته­ اند. در موضوعات مختلف مانند توسعه در رتبه­ بندی ساختمان با استفاده از "نرم­ افزار عملکرد لرزه­ای 3 (SP3)" که تعمیمی از "آیین­ نامه ­ی شورای فن­اوری کاربردی (ATC-58)" و نرم ­افزار "ابزار محاسبه ­ی ارزیابی عملکرد (PACT)"، تزریق آب فاضلاب و شکستگی هیدرولیکی، درس­هایی از زلزله ­ی ناپا     (NAPA earthquake, San Francisco, 2014)، نتایج حاصل از آزمایش میز لرزان برای هزینه ­ی کمتر و جداگر لرزه ­ای از پایه برای ساختمان­های مسکونی، نرم­ افزار (Shakecast)، معیارهای آزمایش چرخه­ای شبه دینامیکی در اجزای غیر سازه ­ای با جداگر لرزه­ای، ملات درزگیر مناسب سازه­ای، نقاط تکیه ­گاهی در سازه­ های شیشه­ای و معیارهای پیشنهادی برای گواهی لرزه­ ای اجزای غیر سازه­ ای در این انجمن ارائه شده است.

 

شکل 1 ) زلزله ناپا در سانفرانسیسکو، سال 2014

       

 

 

  شکل 2 ) نقاط تکیه گاهی در سازه ­های شیشه­ای

 

      

اگر هر یک از این زمینه ­ها مورد علاقه ­ی شماست، هم ­اکنون زمان بحث فعالانه در کمیته لرزه­ شناسی (SEAOC) است. این راه تاثیر لازم برای شهرت شما در سطح ملی فراهم می­ آورد. قدرت یک سازمان در درجه ­ی اول با مشارکت فعال اعضای خود بدست می­ آید. این کمیته ­ی لرزه ­شناسی به ماموریت از (SEAOC) به دنبال پیشرفت در وضعیت هنر و شیوه­ ها در مهندسی سازه است; تا برای عموم سازه ­هایی با عملکرد ایمن و عملکرد قابل اعتماد فراهم کند;دادن رایج­ترین اطلاعات و ابزار تحلیل فعلی، طراحی و جزئیات به حرفه ­ی مهندسی سازه برای تاثیر در مدیریت تجاری. کمیته لرزه ­شناسی (SEAOC)، شرافتمندانه، پیشرو، فعالانه در توسعه ­ی آیین­ نامه ­ها و  استانداردها خدمت می­کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در باره ­ی عضویت در کمیته: تماس از طریق ایمیل به

info@seaoc.org

 

ترجمه شده توسط تیم خبری 808

منبع:

 

درباره نویسنده
عکس‌های mohammadshah

محمد شاه محمدی

نوع یادگیری من به صورت Visual (بصری) است و از این رو از کودکی علاقه فراوانی به ساختمان ها و سازه های اطراف خود داشتم. از این رو رشته عمران را برای دانشگاه انتخاب کرده و در آن به تحصیل پرداختم. به دلیل صدمات جانی فراوانی که انسانها از زلزله در سازه ها میدیدند برای کارشناسی ارشد در رشته زلزله پرداختم. در دوران فوق لیسانس علاقه خود به پژوهش راهی شد تا با این موسسه آشنا شدم و به کمک استاد اصغری عزیز و اساتیدی مانند مهندس قدرتی و دکتر جلالی در بسیاری از کد نویسی ها و نرم افزارهای مورد علاقه به توانایی های خوبی دست یافتم.
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • Comments

    بسیار ممنون و متشکر. خبر رسانی عالیی بود.

    عکس‌های alireza salehin
    alireza salehin

    در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...

    هر آنچه در رابطه با یک موضوع تخصصی می خواهید ( فیلم، عکس، مقاله، اخبار و ... )، فقط در یک صفحه

    صفحه اصلی دانشنامه