رواداری مجاز خروج از مرکزیت سازه ها

رواداری مجاز خروج از مرکزیت سازه ها

میزان تحمل(حد مجاز)

By Kurt Gustafson, S.E., P.E.

ارتباط بین مهندسان و پيمانكاران ساختماني درباره دستاوردها و آنچه که دست یافتنی است،آنچه که  می توان انتظار داشت، و چگونه نتایج سازگار با طراحی سازه ها می تواند مانع از طرح مشکلات مربوط به مقادیر(میزان تحمل) مورد نیاز سازه ها شود.

یک معمار با این انتظار که تمام کف ها،مسطح خواهند شد و تمام دیوارها لوله کشی خواهد شد، ساختمانها را طراحی میکند. قدرت تحمل در ساختمان نقش مهمى در توليد يك محصول با کیفیت بازی کند که می تواند کمک به دسترسی به انتظارات کند.

ایجاد میزان تحملی که مورد نیاز هست می تواند پیچیده شود،و ممکن است بویژه در دیوارهای خارجی ساختمانهای چند طبقه در جایی که داربست های فلزی برای قاب سازه به هم متصل می گردد، بحرانی باشد.عمودی وار بودن چارچوب یا قاب،از انحرافات با اهمیت است،اگر موقعیت مناسب قاب و تنظیمات و اتصالات محاسبه نشده است،ممكن است منعكس كننده در اين ساختمان به ظاهر پايان يافته است.اگر اهمیت طبقه خارج از سطح است،انعکاس بدی بر کیفیت محصول ساخته شده دارد.اگرچه،غیر همترازی کف، اغلب منسوب است به عدم تساهل، نظارت ساختمانی است، در حالي كه به جاي آن است که عمدتا تحت تاثير روش شناسی طراحی کارفرما است.مهندس سازه در زمانیکه طراحی سیستم می کند،باید آگاه به آنچه که دست یافتنی است،آنچه که می تواند انتظارداشته باشد،و اینکه چطور نتایج ،سازگار با اهداف یا نیت طرح باشد. سوالات نهايي است كه نياز به پاسخ با کیفیت است،این هست که چطور مستقیم مستقیم (مسطح)است،چطور سطح مسطح است و چگونه شاقول قائم است؟این همان جایی است که میزان حد مجاز به بازی در می آید،اما میزان، تمام داستان نيست. معمولا، تنها بخشي از اين معما است.

این مقادیر در ساختمانهای سازه فولادی تصريح دارند.از7 مارس سال2005 حدود2000موضوع از این اسناد به عنوان یک دانلود رایگان از وب سایت AISC (انجمن آمريکايي براي آزمايش و مواد يا به اختصار "اي، اس، تي،ام astm آزمايشهايي را که بايد بر روي مواد نفتي و همچنين لوازم و ادوات مورد استفاده در صنايع انجام مي شود، به صورت استاندارد در مي آورد و در برخي از موارد به طور مشترک با انجمن نفت انگلستان (institute of petroleum) يا به اختصار آي پيip در کتابچه هايي منتشر مي کند. در مؤسسه نامبرده کميته اي به نام کميته دي(d-committee) مسئوليت استاندارد کردن آزمايش هاي مختلف را به عهده دارد . اين کميته به نوبه خود از گروه هاي کوچک تري تشکيل شده است . در اين گروه ها نمايندگان شرکت هاي بزرگ نفتي و خريداران مواد نفتي نيز حضور دارند )در www.aisc.org قابل دسترس است.

 

تاب تحمل برای سازه های فولادی می تواند به سه دسته کلی تقسیم شدود که عبارتد از:

-تجزیه این مقادیر

-چارچوب این مقادیر

-زمینه این مقادیر

تجزیه این مقادیر در بخش سازه فولادی در ASTM A6 (انجمن آمريکايي آزمون مواد )آورده شده است،( مشخصه های استاندارد برای نیازمندیهای کلی ميلگرد های فولادی سازه غلطکی،صفحه پلیت ها،و شمع کوبی). به عنوان بخشي از COSPبمنظور رفرنس در ASTM A6 گنجانده شده است، ASTM A6محدودیت تاب تحمل برای مواردی همچون خواص مواد اولیه،اندازه و وزن اعضا را تصریح می کند.خمیدگی و خیز معکوس اعضای فولادی در انجمن آمريکايي آزمون مواد آمده است.خمیدگی اشکالW شکل،میزان اندازه گیری شده ی انحراف عضو مستقیم از سطح  جان تیر است.خمیدگی اشکالW شکل در جهات مخالف در نظر گرفته می شود،انحراف اندازه گیری شده عمود بر سطح جان تیراست.  عموما انجمن آمريکايي آزمون مواد در میزان انحراف محدوده ی مجاز برای اشکالWشکل کاربردی در تیر برای1.8 اینچ،ضرب در طول کلی 10 متر،برای هم خمیدگی و انحنا.سپس در 30 درجه ی طول تیر،انحراف مجاز کلی 3.8 اینچ وجود دارد. البته موارد استثنايي درشکل کاربردی ستونها و برای انحنا در تیرها با بال نازک وجود دارند. برای کسب ازلاعات جامع تر راجع به تاب تحمل اشکل فولاد بهاستانداردانجمن آزمون مواد مراجعه کنید.

ترجمه شده توسط تیم خبری 808 

منبع:

درباره نویسنده
عکس‌های parvaneh shahsavand

پروانه شاهسوند

ارسال مقاله " بررسی وطبقه بندی علل ایجاد تاخیرات در پروژه های عمرانی و مقایسه تطبیقی تکنیک های آنالیز تاخیرات با پروتکلSCL"،با همکاری دکتر مجیدپرچمی جلال، یازدهمین کنفرانس بین المللی مدیریت پروژه،تهران ارسال مقاله "تحلیل کمی ریسک و بکارگیری مهندسی ارزش جهت افزایش کارایی مدیریت پروژه(مطالعه موردی:پارکینگ طبقاتی-تجاری ستارخان"،با همکاری دکتر حسین نقاش طوسی، کنفرانس بین المللی مدیریت ارزش و هزینه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران ارسال مقاله طراحی سیستم اطلاعات مدیریت پروژه جهت انتخاب تامین کننده مناسب"،با همکاری دکتر حسین نقاش طوسی، سیزدهمین کنفرانس بین المللی مدیریت ایران، دانشگاه صنعتی شریف، تهران "تاثیر نانو فناوری و نقش نانو ذرات در تغییر رویکرد بتن معمولی به بتن های ویژه و خاص"، نخستین سمینار ملی کاربرد فناوری نانو در صنعت بتن ،دانشکده علاء الدوله سمنانی، گرمسار "بررسی تاثیر داده ها و سیستم های پشتیبان تصمیم بر مدیریت بحران ناشی از گودبرداری غیر اصولی در پروژه های عمرانی"کنفرانس بین المللی دستاوردهای نوین در عمران،معماری و مدیریت شهری، مرکز همایش های بین المللی صدا وسیما،تهران
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • Comments

    متن زیاد جالب طراحی نشده و روان نیست
    مترجم محترم لطفا متن را با حفط بار معنایی ایرانی ترجمه کنید.

    عکس‌های ali heydari
    ali heydari

    متن زیاد جالب طراحی نشده و روان نیست
    مترجم محترم لطفا متن را با حفط بار معنایی ایرانی ترجمه کنید.

    عکس‌های ali heydari
    ali heydari

    در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...

    هر آنچه در رابطه با یک موضوع تخصصی می خواهید ( فیلم، عکس، مقاله، اخبار و ... )، فقط در یک صفحه

    صفحه اصلی دانشنامه