مقاله تحلیلی: ده مورد از مصالح نوین متحول کننده صنعت ساخت و ساز

مقاله تحلیلی: ده مورد از مصالح نوین متحول کننده صنعت ساخت و ساز

 آیا سیمان می‌تواند نور ایجاد کند؟ آیا می‌توان بتن را برای ساخت و ساز در مریخ به کار برد؟ آیا می‌توانیم چوب شفاف داشته باشیم؟ آیا آجر می‌تواند آلودگی را جذب کند؟ ممکن است مواردی که مطرح شد منطقی به نظر نرسد اما این‌ها فقط بخشی از پروژه‌های تحقیقاتی در سراسر دنیا هستند که برای رساندن صنعت ساختمان به سطوح و جایگاه‌های بالاتر، در حال انجام‌اند. در ادامه این مقاله اطلاعات بیشتری در مورد انگیزه‌ای که پشت این پروژه‌ها است و همچنین درباره اینکه چطور این مصالح در مقیاس بزرگ آزمایش می‌شود، ارائه خواهیم کرد.

چوب شفاف، متریال جدیدی که توسط محققان دانشگاه KTH ارائه شده است: یک گروه از محققان در دانشگاه سلطنتی تکنولوژی در استکهلم اخیراً چوب شفاف عبور دهنده نوری ارائه کرده است که می‌تواند تأثیر بسیاری خصوصاً در پروژه‌های معماری داشته باشد. بر اساس مقاله‌ای که در مجله‌ای از انجمن شیمی امریکا منتشر گردیده، طی یک فرایند شیمیایی لیگنین از چوب جدا می‌شود و در نتیجه آن چوب سفید می‌شود. سپس بستر متخلخل با یک پلیمر شفاف اشباع می‌شود.

ده مورد از مصالح نوین متحول کننده صنعت ساخت و ساز

دیوارهایی که می‌تواند جایگزین وسایل تهویه هوا شوند: تیمی تحقیقاتی در موسسه معماری کالیفرنیا (IAAC) به سرپرستی آرِتی مارکوپولو متریال جدیدی ساخته‌اند که هیدروسرامیک نام دارد. این ماده از حباب‌های هیدروژل که قادر هستند تا 400 برابر حجمشان آب نگه دارند، تشکیل شده است. لذا کره‌های موجود روی این دیوارها مایع را جذب کرده و در روزهای گرم محتوای آن‌ها (مایعات) تبخیر شده و دمای هوا را کاهش می‌دهند.

ده مورد از مصالح نوین متحول کننده صنعت ساخت و ساز

ته سیگارهایی که بهره‌وری آجرها را افزایش می‌دهند: سطل زباله فردی می‌تواند در حکم متریال ساختمانی برای فرد دیگری باشد! محققان در انستیتو تکنولوژی سلطنتی ملبورن (دانشگاه RMIT) با استفاده از تکنیکی از ته سیگار برای ساخت آجر استفاده کردند. محققان این تیم به سرپرستی دکتر عباس مهاجریانی، دریافتند که آجرهای رسی که یک درصد حجم آن‌ها را ته سیگار تشکیل می‌دهد می‌توانند به طور کامل تولید سالانه سیگار را در سراسر جهان خنثی کنند و همچنین آجرهای سبک‌تر و مؤثرتری را در اختیار ما قرار دهند.

سیمانی که از خودش نور تولید می‌کند: در پاسخ به مدل‌های ساختمانی جدید، دکتر خوزه کارلوس روبیو از دانشگاه UMSNH موریلیا، سیمانی را با ظرفیت جذب و تابش انرژی نورانی تولید کرد تا سیمانی با قابلیت و تطبیق پذیری بیشتر به لحاظ بهره‌وری در انرژی ارائه کنند.

ده مورد از مصالح نوین متحول کننده صنعت ساخت و ساز

سبک‌ترین تقویت کننده (آرماتور) ضد زلزله جهان: آزمایشگاه شرکت ژاپنی Komatsu Seiren فیبر کربنی ترموپلاستیکی ایجاد کرده که CABKOMA Strand Rod نام دارد. فیبر کربن با فیبر معدنی و مصنوعی پوشانده می‌شود و سپس روی آن یک رزین ترموپلاستیک اضافه می‌شود. این فیبر جدید که توسط کنگو کوما معمار ژاپنی ساخته شده، در فضای خارجی دفتر مرکزی این شرکت ژاپنی تست شد.

ده مورد از مصالح نوین متحول کننده صنعت ساخت و ساز

مبلمان زیست تخریب پذیر Terreform ONE: اگر صندلی شما از کمپوست ساخته شده باشد، چه می‌شود؟ این سؤال به وسیله یک سری آزمایش‌های بیولوژیکی که در طی آن نیمکت‌هایی ساخته می‌شد که به جای تولید، رشد می‌کنند، مطرح گردید!  Terreform ONE و Genspace با هم دو صندلی بیوپلاستیک با فرایندهای مشابه ساختند: اولین مورد، یک صندلی دراز و کشیده است که با یک سری قسمت‌های دنده مانند سفید در یک فرم پارامتریک و با یک محافظ در قسمت فوقانی، شکل داده شده است. دومین مورد هم یک صندلی مخصوص کودکان است که از بخش‌های به هم پیوسته‌ای تشکیل شده که می‌تواند با پیچ و تاب صندلی به شکل‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

ده مورد از مصالح نوین متحول کننده صنعت ساخت و ساز

آجرهای جاذب آلودگی: این آجر برای بخشی از سیستم تهویه ساختمان‌های عادی طراحی شده است که دارای دو لایه آجر نما است: آجرهای مخصوص در بخش بیرونی و همچنین یک لایه درونی که استاندارد عایق بندی را فراهم می‌کند. مفهومی که پشت این آجرهای تنفسی وجود دارد عبارت است از ایده‌ای که از جارو برقی‌های مدرن گرفته شده است. به این صورت که ذرات آلوده کننده سنگین از هوا جدا شده و داخل قیف‌های قابل برداشت ریخته می‌شود.

ده مورد از مصالح نوین متحول کننده صنعت ساخت و ساز

دانشگاه فنی نمونه اولیه‌ای از بتن زیستی ساخته که خودش را ترمیم می‌کند: فرمولی که توسط این دانشگاه ایجاد شد فراتر از ترمیم خساراتی است که صرفاً به زیبایی بتن وارد شده است؛ به دلیل اینکه اگر ترک‌ها در بتن رشد کنند، شرایط عبور آب در داخل بتن فراهم می‌شود و نهایتاً منجر به زنگ زدگی آرماتورهای تقویتی خواهد شد. این اتفاق تنها کیفیت مکانیکی این ساختار را به خطر نمی‌اندازد بلکه مهندسان را مجبور به استفاده بیشتری از فولاد تقویت کننده در محاسباتشان می‌کند و همین موضوع باعث افزایش هزینه نهایی ساخت می‌شود.

ده مورد از مصالح نوین متحول کننده صنعت ساخت و ساز

آیا از این بتن می‌توان برای ساخت و ساز روی مریخ استفاده کرد؟ با فرض اینکه ما نهایتاً مریخ را تصرف می‌کنیم، آب یکی از با ارزش‌ترین منابع در آن خواهد بود. تیمی از دانشگاه نورث وسترن به دنبال یک جایگزین در ترکیب بتن است. تکنولوژی که آن‌ها بر روی آن کار می‌کنند بتن مبتنی بر گوگرد است که مربوط به اوایل سال 1970 می‌باشد.

ده مورد از مصالح نوین متحول کننده صنعت ساخت و ساز

کریستو و جین کلود (زوج) چگونه این اسکله شناور را ساختند؟ این اسکله شامل 3 کیلومتر راه پیچیده با 100000 متر مربع روکش زرد و یک سیستم شناور متشکل از 220000 مکعب پلی اتیلن با چگالی بالا می‌باشد.

ده مورد از مصالح نوین متحول کننده صنعت ساخت و ساز

منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های mazrooei.pm

شهره مزروعی

ارائه و بررسی میدانی و تخصصی روش های مدیریت پروژه چابک در حوزه ی مشاوران ساختمانی دانشجوی معماری و طراحی داخلی .
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نحوه بارگذاری سقف تیرچه در اجرا
برای اجرا و بتن ریزی سقف دوم چند روز بعد از بتن ریزی سقف تیرچه ی اول میشه جکها رو رو سقف اول گذاشت و بتن ریزی انجام داد؟
عکس کاربر
0پاسخ
حداقل زمان ممکن برای جاگذاری تیرچه ی بتنی روی پلها؟
حداقل زمان ممکن برای جاگذاری تیرچه ی بتنی روی پلها چند روز بعد از خارج کردن از قالب و عمل اوری هست؟.متوسط دما ۲۵ درجه
عکس کاربر
1پاسخ
ساخت ملات سیمانی برای نما
سلام . وقت به خیر . ببخشید برای کاری که در دست دارم به مشکل خوردم و نتونستم مرجعی برای دریافت جواب پیدا کنم. مجبور به این مزاحمت شدم. آیا فرمولی برای تعیین مقدار وزن مصالح لازم در تهیه انواع ملات ها داریم ؟ من باید قسمت بالای دیوار داخلی یک حمام را سیمان سفید کنم. طول این قسمت ۵ متر و عرض آن ۱ متر هست و البته زیر کار گچ کهنه و بسیار ناصاف هست. برای تهیه ملات سیمان سفید و پودر سنگ. از هر کدام چه مقدار لازم هست ؟ میزان غلظت ملات و نحوه کار چطور ؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .